Vitrina cu cărţi

Secolul meu“Secolul meu. Confesiunile unui intelectual european. Convorbiri cu Czesław Miłosz”, Vladimir Tismăneanu  (Ed. Humanitas)

Carte a sfâşierilor tragice şi a iluziilor pierdute, a prieteniilor fierbinţi şi a despărţirilor definitive, a utopiilor năucitoare şi a credinţelor sfărâmate, Secolul meu face parte din acel inestimabil tezaur al adevărului despre un secol devastat de năluci ideologice cu efecte catastrofale. O aşez alături de mărturisirile unor Panait Istrati, Arthur Koestler, Aleksandr Soljeniţîn, Varlam Şalamov, Margarete Buber-Neumann, Whittaker Chambers şi Ignazio Silone. Comunismul a urmărit distrugerea omului interior, spune Wat. În cazul său, eşecul acestui proiect a fost total. Omul interior a învins”, spune Vladimir Tismăneanu.

„Un poet polonez îşi povestea viaţa altui poet polonez, mai tânăr cu o generaţie… Aveam sentimentul că se naşte o înregistrare cu dublă semnificaţie: oferea informaţii despre comportamentul intelectualilor din secolul XX, paralizaţi şi pietrificaţi de imaginea comunismului, care era pentru ei ca un cap al Meduzei; şi era un adaos indispensabil de acum înainte pentru orice manual de literatură polonă consacrat secolului nostru… Este o imagine panoramică dinamică, cu o acţiune ce se desfăşoară pe diferite latitudini geografice, de la Paris… până la poalele Pamirului”, spune, la rândul său, Czesław Milosz.

monologurileneimplinirii-5387Monologurile neimplinirii”, George Banu (Ed. Polirom)

În Monologurile neimplinirii, mărturia subiectivă se întâlneşte cu reflecţiile despre teatru. După o privire retrospectivă deloc comodă, George Banu îşi reconstituie parcursul profesional cu toate tentaţiile şi eşecurile lui, asumându-şi „neîmplinirile” ca actor, scriitor şi profesor. Fără frustrări şi resentimente, autorul reface drumul spre acceptarea de sine şi ajunge la o paradoxală formă de realizare prin „reciclarea” eşecurilor şi dialogul dintre toate aceste domenii şi experienţe profesionale. Confirmându-i încă o dată vocaţia de eseist, acest volum cu caracter autobiografic relevă că teatrul e „un dublu al vieţii”, locul unde neîmplinirile solitare se transformă într-o împlinire comună.

Teatrul produce o neîntreruptă sfâşiere, cel puţin pentru mine, fiindcă mă regăsesc în spusele lui Hamlet, cel ce ba îl slăveşte văzând în el «oglinda concentrată a lumii», ba îl batjocoreşte reducându-l la «o împuşcătură cu gloanţe oarbe». Între încrederea nestrămutată în puterile teatrului şi excesul de neîncredere produs de «trucurile» lui, ce să alegi? Care e soluţia? Îţi trebuie o viaţă întreagă ca să-ţi determini o conduită proprie faţă de această artă plămădită din carne şi din cuvinte: admirabilă, dar insolubilă contradicţie! Iubire şi neiubire… Tema de reflecţie ce m-a însoţit o viaţă, plasată sub semnul decepţiei originare, aceea de a nu putea deveni actor. Şi, mai târziu, li se vor adăuga neputinţa de a deveni scriitor şi împotrivirea de a sfârşi ca profesor… Un eşec, ce poate el produce? O neîmplinire unde poate conduce? O frustrare sau o depăşire? O dezamăgire sau o convertire? Experienţa înfrângerii, uneori, se poate converti într-o… împlinire «parţială»”, spune George Banu.

Grace de Monaco“Grace de Monaco”, Jean Des Cars (Grup Editorial Corint)

„Sunt fiinţe care nu se sting niciodată”, spunea Grace. Cuvinte care i s-ar potrivi ei înseşi: căldura pe care o emana Grace de Monaco nu va dispărea niciodată, pentru că amintirea ei a rămas gravată în sufletele noastre.

Un star autentic, o vedetă răsplătită cu un Oscar, trei Golden Globe şi mai multe premii ale criticilor de film, actriţă-fetiş a lui Alfred Hitchcock, care a ştiut să-i pună în valoare distincţia, superioritatea şi frumuseţea, Grace Kelly l-a întâlnit pe Prinţul Rainier la Festivalul de la Cannes, în 1955. Mai întâi în secret, apoi în văzul lumii întregi, idila lor a devenit o adevărată poveste de dragoste, iar nunta celor doi, numită „nunta secolului XX”, a unit într-un mod spectaculos glamourul hollywoodian cu sobrietatea monarhică a Vechiului Continent.

Jean des Cars, cunoscut scriitor şi jurnalist, şi-a pus semnătura pe biografia, entuziastă şi plină de forţă, a unei mari doamne, pe care scriitorul Anthony Burgess o compara cu o zeiţă şi despre care Cary Grant repeta la nesfârşit: „Ne lipseşte.”

Filmul Grace de Monaco, a cărui lansare în cinematografele din România va avea loc în data de 13 iunie anul acesta, spune povestea din spatele imaginii perfecte a superbei actriţe Grace Kelly, interpretată de Nicole Kidman

Print Friendly, PDF & Email