Cum în triunghiul delimitat de București, Budapesta și Belgrad este nevoie de dezvoltarea unui pol urban puternic, coordonatorul Consiliului Consultativ Economic al Timișoarei speră ca orașul să devină metropolă și, printr-o dezvoltare armonioasă și integrată împreună cu municipiul Arad, să devină cel mai puternic pol urban din regiune.
Referindu-se la necesitatea și oportunitatea creării metropolei Timișoara în contextul european și internațional, Marian Vasile, coordonator al Consiliului Consultativ Economic al Timișoarei și consilier al primarului Nicolae Robu, și-a construit mesajul în jurul unor argumente ce țin de dezvoltarea economică și de conectivitate. Acesta a subliniat că, în contextul în care viitorul aparține marilor orașe, este nevoie de un pol urban care să conteze în perspectivă ca jucător puternic, capabil să angajeze proiecte de anvergură, inclusiv într-o eventuală viitoare competiție cu Bucureștiulul sau Clujul.
„Consiliul Consultativ Economic a asumat elaborarea conceptului proiectului de creare a metropolei Timișoara”, a informat Marian Vasile, precizând că munca la acest proiect-pilon va implica angajarea unei relații de colaborare și parteneriat cu reprezentanții Consiliului Consultativ Economic și cu factori decizionali din Arad, în vederea armonizării planurilor de dezvoltare ale celor două orașe.
El mai spune că în triunghiul delimitat de București, Budapesta și Belgrad este nevoie de dezvoltarea unui pol urban puternic, reprezentat de binomul Timișoara – Arad.
Poziționarea viitoare a Timișoarei la o răscruce de drumuri care ar permite accesul facil către coridoarele majore de transport, așa cum este cazul Coridorului IV Pan-European, dar și către plănuitul traseu rutier european intitulat Via Carpathia – menit, în intenția inițiatorilor săi, să străbată Europa de la Nord la Sud, făcând legătura între Marea Baltică și Marea Neagră – reprezintă, spune Marian Vasile, unul dintre atuurile Timișoarei. Căruia se adaugă oportunitatea pe care ar reprezenta-o pentru Timișoara includerea sa pe traseul căii ferate Rijeka – Constanța și al căii ferate de mare viteză menită să conecteze Parisul de portul Constanța, proiect ce a beneficiat de lobby și susținere în perioada în care în fruntea Ministerului Transporturilor s-a aflat ministrul liberal Ramona Mănescu, mai spune Marian Vasile.
În plus, afirmă acesta, preluarea Aeroportului Internațional Timișoara de către autoritățile de la nivel județean sau local și realizarea, în proximitatea Timișoarei, a unui centru intermodal de transport marfă și a unui centru intermodal de transport persoane – proiecte dezbătute intens în ultimii ani, dar care, în absența consensului politic și a identificării surselor de finanțare nu s-au materializat – ar reprezenta avantaje. Pe care Timișoara ar putea să le exploateze pentru a-și crea și consolida poziția de important hub regional de transport, capabil să susțină schimburile comerciale și să reprezinte o cale de acces înspre și dinspre Orient.
„Este șansa noastră comună, a Timișoarei și a Aradului, de a dezvolta și mai mult în acest context european și internațional comunitatea noastră. Există mai multe studii, din care unul făcut de Banca Mondială, care arată efectele care s-ar produce dacă am colabora într-o zonă comună economică, socială, culturală. Eu am ridicat problema în Consiliul Consultativ Economic și s-a stabilit să facem un apel către municipalitatea din Arad și către Consiliul Consultativ Economic de acolo pentru ca în toamnă să organizăm o întâlnire și să semnăm un protocol pentru a începe această construcție”, și-a argumentat Marian Vasile punctul de vedere, potrivit căruia este nevoie de angajarea unor eforturi comune de către reprezentanții celor două Municipalități în vederea creării premiselor necesare materializării proiectului.
Liberalul a admis și că, având în vedere inexistența în acest moment a cadrului legal în vigoare nu există cadrul necesar unei reorganizări administrativ-teritoriale, motiv pentru care timpul necesar implementării unui astfel de proiect va fi unul îndelungat. Dar, a mai subliniat el, întrucât există precondițiile necesare și o identitate politică în ceea ce privește conducerea celor două municipii, demersurile comune trebuie să înceapă cât mai curând, cu atât mai mult cu cât proiectul va impune și organizarea de consultări și dezbateri cu cetățenii. „Conceptul va fi definit și ulterior se vor organiza dezbateri”, a informat Marian Vasile, adăugând că demersul, care va genera multiple efecte sociale, impune voință și armonizarea viziunii, proces referitor la care a apreciat că se poate întinde pe o perioadă destul de lungă de timp. Însă, a mai argumentat el, „prin crearea aici a unei metropole, binomul Timișoara – Arad ar deveni un partener credibil și puternic pentru orice metropolă”, iar o dată conturat și demarat proiectul, s-ar crea parteneriate strategice și politici comune de dezvoltare, spațiul cuprins între cele două orașe urbanizându-se.
În ceea ce privește cadrul legal, una dintre posibilitățile luate în calcul de către Municipalitatea Timișoara, evocată deja public de către edilul Nicolae Robu, la jumătatea lunii mai, ar fi reprezentată de asumarea derulării unui proiect-pilot.
Bafta pe viitor cu toate proiectele!