Teatru
Regina frumuseţii din Leenane
De Martin McDonagh
Un spectacol în regia lui Upor László
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 28 septembrie, ora 19
Operă
Scripcarul pe acoperiş
După povestirile lui Sholem Aleichem
Musical în trei acte
Muzica: Jerry Bock
Libretul: Joseph Stein
Versificaţia: Sheldon Harnick
Traducerea: Antoaneta Ralian
Opera Română din Timişoara, 25 şi 26 septembrie, ora 18
Balet
Gala baletului Italian
Un spectacol susţinut de Compagnia Balletto Classico “Liliana Cosi – Marinel Stefănescu”, pe muzică de Ceaikovski, Rahmaninov, Liszt şi Haciaturian.
Compania de balet clasic “Liliana Cosi – Marinel Stefănescu” este una dintre cele mai longevive şi mai apreciate companii de balet din Italia, fiind fondată la Reggio Emilia, în 1977, de către Marinel Ştefănescu (balerin şi coregraf român, dar şi pictor) împreună cu Liliana Cosi – în anii ’70 considerată cea mai mare balerină a Italiei. Cei doi au format în acea vreme un cuplu artistic pentru ca apoi să îşi unească forţele pentru a da naştere Companiei şi Şcolii de Balet, unde timp de peste 35 de ani până în prezent, alături de profesori mai ales de formaţie rusă şi cu Marinel Ştefănescu în funcţia de Director didactic al şcolii, se vor forma întregi generaţii de balerini.
Opera Română din Timişoara, 7 octombrie
Simpozion
Zilele Sfântului Siluan Athonitul
Un simpozion internaţional organizat de Asociaţia Culturală Kratima în parteneriat cu Mitropolia Banatului, Filarmonica Banatul, Asociaţia pentru un pământ fericit şi Universitatea de Vest,
Invitaţi la acest eveniment sunt preoţii Cristian Galeriu, Dionisie Ignat şi Dumitra Daviti, din Grecia.
Aula Magna a Facultăţii de Medicină din Timişoara, 1 – 2 octombrie, ora 18
Expoziţii
Sculptură – Minea Grigorie
Expoziţia cuprinde 32 de lucrări în bronz, piatră, fier şi aluminiu ale artistului Grigorie Minea, născut în 1939, la Târgu Mureş, şi absolvent al Academiei de Artă din Bucureşti
Lucrările lui Grigorie Minea au participat la numeroase expoziţii personale şi de grup în România, Franţa Germania, Italia, Rusia, Grecia, Polonia, Spania sau Japonia, iar lucrări de artă monumentală semnate de artist se află în mai multe oraşe din România şi Italia.
Palatul Baroc, până în 31 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Arta germanilor din Transilvania (secolul XX)
Expoziţe de pictură şi grafică din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal, îngrijită de curatorul dr. Iulia Mesea, de la Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu, şi de comisarul Marius Cornea, de la Muzeul de Artă Timişoara,
Expoziţia “Arta germanilor din Transilvania (secolul XX)” este a doua componentă a proiectului expoziţional organizat în parteneriat de Muzeul Naţional Brukenthal şi Muzeul de Artă Timişoara, proiect ce a debutat anul trecut (şi a fost dedicat secolelor XVIII – XIX) şi şi-a propus să ofere publicului vizitator o imagine amplă asupra producţiei artistice a saşilor din provincia intracarpatică pe parcursul a aproape două secole.
Colecţia Muzeului Naţional Brukenthal deţine cel mai însemnat fond de pictură şi grafică ale germanilor din Transilvania, ceea ce creează posibilitatea unei prezentări complexe, evolutive, prin opere numeroase şi elocvente ale celor mai importanţi reprezentanţi, reliefând atât specificul artei locale, cât şi influenţele receptate din arta europeană.
Structura expunerii evidenţiază momentele de efervescenţă, personalităţile cu contribuţiile cele mai notabile la viaţa artistică a acestei zone, fără să neglijeze artiştii mai puţin cunoscuţi, din ale căror creaţii se păstrează uneori lucrări fermecătoare, aduse acum pe simeza expoziţiei.
Tematica expoziţiei fixează ca moment de pornire a expunerii perioada primelor semne de înnoire, de modernitate, marcate prin operele artiştilor activi la cumpăna dintre secolele XIX – XX (Arthur Coulin, Arnold Sigmund, Robert Wellmann, Fritz Schullerus, Anna Dörschlag, Lotte Goldschmidt), având un moment spectaculos prin lucrările pictorilor şi graficienilor influenţaţi de simbolism şi expresionismul german ale începutului de secol XX (Hans Eder, Karl Hübner, Grete Csaki-Copony, Margarete Depner etc.). Revenirea la tradiţionalism în grilă realistă se regăseşte în operele lui Hans Hermann, Trude Schullerus, Heinrich Schunn ş.a.
Palatul Baroc, până în 6 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
„Evantaie de ieri şi de azi. Colecţia Aurelia Veronica Filimon”
Muzeograful Marcela Oprescu, curatorul expoziţiei, a selectat 86 de piese din cele peste 200 cât numără această colecţie unică în ţară, achiziţionate pe parcursul unei vieţi, cu pasiune şi măiestrie, de către Aurelia Veronica Filimon, fiica eruditului folclorist Aurel Filimon, fondatorul Muzeului de Arheologie şi Etnografie din Târgu-Mureş.
De mici sau mari dimensiuni, din dantelă, pergament sau pene, din sidef, baga sau lemn preţios, pictate, sculptate sau încrustate, manufacturate de-a lungul vremii pe bătrânul continent sau în Extremul Orient, evantaiele acestei expoziţii au în comun frumuseţea şi romantismul. Ele nu sunt doar accesorii vestimentare, ci şi modalităţi de manifestare a eleganţei şi cochetăriei feminine prin intermediul unui limbaj secret.
Expunerea evantaielor este completată cu obiecte decorative din colecţia Muzeului de Artă Timişoara, care întregesc atmosfera fascinantă a acestei expoziţii.
Palatul Baroc, până în 10 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Expoziţie permanentă de artă românească modernă
Expoziţia constituie un proiect al secţiei de specialitate din cadrul Muzeului de Artă Timişoara şi este îngrijită de muzeograful Ramona Orban. Aceasta cuprinde în jur de 150 de lucrări de pictură şi sculptură create în perioada 1850 – 1970 de cei mai importanţi artişti români moderni şi încearcă să puncteze, prin expunerea cronologică, evoluţia artei româneşti moderne şi transformările de ordin stilistic şi tematic apărute în acest interval de timp.
Sunt expuse lucrări semnate Constantin Lecca, Gheorghe Tăttărescu, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, Dimitrie Paciurea, Gheorghe Petraşcu, Theodor Pallady, Camil Ressu, Nicolae Tonitza, Francisc Şirato, Ştefan Dimitrescu, Oscar Han, Iosif Iser, Elena Popea, Miliţa Pătraşcu, A.J. Steriadi, H.M. Maxy, Hans Mattis-Teutsch, Alexandru Ciucurencu, Ion Ţuculescu si alţii – portrete, peisaje, scene de gen şi naturi statice, de la neoclasicism până în pragul artei contemporane.
Muzeul de Artă
Vitrina cu cărţi
“Subliminal. Cum ne determină inconştientul comportamentul”, Leonard Mlodinow
(Ed. Humanitas)
Multă vreme, ipoteza existenţei unui nivel inconştient al minţii s-a bazat pe introspecţie şi pe supoziţii privind cauzele unor comportamente inexplicabile prin teoriile filozofice care puneau totul pe seama conştiinţei. Apariţia psihologiei experimentale a tăiat aripile acestor speculaţii nesusţinute de date observabile şi cuantificabile, provocând o adevărată fractură în domeniul psihologiei. În ultimele două decenii, însă, dezvoltarea imagisticii cerebrale a făcut posibilă reluarea mai vechilor ipoteze în vederea testării lor empirice şi elaborării unor modele fiabile de funcţionare a psihicului uman.
Fascinat de aceste noi posibilităţi, fizicianul american Leonard Mlodinow şi-a abandonat temporar propriul domeniu, dar nu şi exigenţele specifice lui, şi s-a aplecat asupra ultimelor evoluţii din psihologie. Coroborând informaţiile oferite de imagistica funcţională cu cercetarea „clinică” a unor atitudini şi comportamente, el arată că existenţa inconştientului nu mai poate fi tăgăduită astăzi, când au fost identificate structuri cerebrale răspunzătoare de activitatea nivelului subliminal. Inconştientul se dovedeşte astfel mai puţin un „subsol“ al instinctelor şi refulărilor, cât un nivel creator, capabil să ne întregească percepţia şi memoria lacunare şi, totodată, să determine distorsiuni în atitudinile şi comportamentele noastre. Deşi aflată la primii paşi, cunoaşterea lui reprezintă un imens câştig pentru înţelegerea noastră de către noi înşine şi o adevărată provocare pentru viitor.
“Lumina dintre oceane”, M.L. Stedman (Ed. Poliron)
Devenită bestseller, Lumina dintre oceane a fost desemnată cea mai bună carte a lunii august 2012, de Amazon.com, unanim considerată un debut spectaculos al scriitoarei de origine australiană M.L. Stedman.
După patru ani de coşmar, petrecuţi pe fronturile Primului Război Mondial, Tom Sherbourne se întoarce în ţara natală, Australia, angajându-se paznic de far pe Ianus Rock, o insulă aflată la distanţă de o jumătate de zi de coastă. Izolaţi de restul lumii, Tom şi frumoasa lui soţie, Isabel, încearcă zadarnic să devină părinţi. Când orice speranţă părea pierdută, pe ţărm eşuează o barcă ducând un cadavru şi un nou-născut. Încălcându-şi principiile, Tom şi Isabel decid să păstreze copilul, considerându-l un dar de la Dumnezeu. După doi ani, când se întorc pe continent, descoperă că hotărârea luată le-a schimbat iremediabil destinele.
Lumina dintre oceane este o devastatoare poveste de iubire într-o lume fără răspunsuri sigure.
“Pearl Harbor”, Steven M. Gillon (Ed. Litera)
În celebrul său discurs ţinut în faţa Congresului Statelor Unite, preşedintele Franklin D. Roosevelt a numit ziua de 7 decembrie 1941 „unul dintre cele mai infame momente ale istoriei”. Iar timpul a dovedit că a avut dreptate: în acea zi, bombardierele japoneze care au atacat baza americană de la Pearl Harbor au făcut 3.566 de victime (dintre care 2.388 de morţi) şi au scufundat sau avariat grav opt cuirasate, trei crucişătoare uşoare, patru distrugătoare şi 350 de avioane. În mod paradoxal, atacul japonez nu a destabilizat SUA, ci le-a făcut mai puternice, ducând la sfârşitul Marii Crize economice şi determinând intrarea lor în cel de-al Doilea Război Mondial.
Steven M. Gillon, profesor de istorie la Universitatea din Oklahoma şi un colaborator constant al History Channel, analizează evenimentele pline de tensiune şi de emoţie din primele 24 de ore de după atac, arătând modul în care preşedintele şi publicul american au reacţionat. Autorul oferă, în acest scop, o descriere plină de viaţă, minut de minut, a modului inteligent în care Roosevelt a gestionat situaţia. Hotărât şi abil, preşedintele a reuşit să inspire şi să unească naţiunea, ascunzând, în acelaşi timp, Congresului şi publicului american proporţiile reale ale distrugerilor provocate de atac.
Ultimele comentarii