Rute feroviare, rămase descoperite în Timiş

Pe rute autostopul a devenit singura variantă pentru navetişti

regioSuspendarea circulaţiei pe rutele feroviare operate în Timiş de operatorul privat Regiotrans a fost doar începutul unor probleme care vor trebui rezolvate rapid pentru normalizarea transportului la nivel judeţean. Astfel, chiar dacă transportul a fost reluat pe rutele Regiotrans, operatorul privat pare să renunţe la unele trasee, lucru de natură să genereze probleme pentru navetişti şi elevi.

 

„Deja se renunţă la unele rute”

La Consiliul Judeţean Timiş a fost luată în discuţie problema unor trasee feroviare care s-ar putea să nu mai fie operate de nimeni, fiind predate de către operatorul privat Regiotrans înapoi către CFR care, deocamdată, nu are material rulant, personal şi nici logistica necesare pentru a deservi aceste linii. Un exemplu concret este cel al liniei de cale ferată Lovrin – Jimbolia, care a devenit inoperabilă, lucru de natură să creeze probleme elevilor şi navetiştilor.

„Regiotrans a predat linia înapoi către CFR, nu există transport feroviar, iar copiii nu mai ajung la şcoală. Am avut o discuţie cu primarii din zonă, dar posibilităţile sunt reduse. Ar trebui să intervenim, să-i ajutăm pe copii să meargă la şcoală, deoarece avem un grad de neparticipare destul de nesănătos. Nu putem interveni pe partea de căi ferate, dar putem interveni pe partea de transport special”, spune Marian Vasile, vicepreşedintele PNL al CJ Timiş.

Conducerea Regionalei CFR Timişoara a precizat că linia Jimbolia – Lovrin, ca de altfel şi alte secţii de circulaţie, face obiectul unui contract de închiriere şi că firma concesionară şi-a exprimat intenţia de a le preda înapoi către CFR, însă, până la predarea efectivă ar trebui să asigure circulaţia trenurilor.  

În lipsa trenului, transportul este asigurat de către autobuze, care circulă pe ruta Iecea Mare – Iecea Mică – Cărpiniş – Timişoara. Autobuzele sunt însă aglomerate şi insuficiente pentru fluxul de călători, astfel că pe unele porţiuni de pe această rută autostopul a devenit singura variantă pentru navetişti şi pentru elevi.

CJ Timiş a promis că va lua în discuţie situaţia, cu conducerea CFR, însă nu a dat asigurări că situaţia s-ar putea rezolva prin transport judeţean auto special.

„Este o problemă legată de faptul că, iată, operatorii privaţi încep să renunţe la o serie de trasee, pentru care nu ştiu dacă există material rulant şi personal disponibil la CFR Călători. Şi, din câte se pare, operatorul privat renunţă la traseele cele mai puţin profitabile, şi pe care infrastructura feroviară lasă de dorit. E greu de spus ce se va întâmpla pe viitor cu aceste trasee”, spune, la rândul său, Petrică Stoian, liderul timişean al Federaţiei feroviare Mişcare Comercial.

Transportatorul privat are obligaţia de a întreţine liniile operate

Am solicitat Ministerului Transporturilor şi CFR SA informaţii legate de relaţia contractuală pe careo au cu Regiotrans. Conform răspunsului oficial pe această temă, SC RC – CF Trans SRL, care are calitate de gestionar de infrastructură feroviară, a închiriat şi gestionează 951,1 kilometri de linie ferată. 

„Contractele de închiriere se încheie cu CFR pentru o perioadă de 4 – 10 ani, ţinând seama în special de perioada necesară amortizării sumelor pe care operatorul economic se angajează prin contractul de închiriere să le aloce în activităţi de reparaţii capitale şi/sau investiţii pentru fiecare secţie şi/sau pentru materialul rulant necesar operării trenurilor pe secţiile respective”, declară reprezentanţii CFR.

Aceştia mai spun că motivele închirierii le constituie atragerea de capital privat pe secţiile de circulaţie de interes local, pentru asigurarea gestionării unei părţi a infrastructurii feroviare din România, şi asigurarea pachetului minim de servicii de transport feroviar public de călători, pe principiile economiei de piaţă, în condiţii de eficienţă economică şi de respectare a siguranţei circulaţiei şi regularităţii circulaţiei trenurilor.

Pentru secţiile neinteroperabile gestionate de SC RCCF Trans, CFR încasează anual suma de 3.852.109 lei, fără TVA.

Şi, ca să nu existe dubii legate de responsabilităţile referitoare la întreţinerea liniilor, Ministerul Transporturilor transmite, în acelaşi răspuns oficial, că„obligaţiile de întreţinere a secţiilor de circulaţie închiriate care aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile revin în totalitate operatorului economic-gestionar de infrastructură feroviară, în cazul de faţă SC RCCF Trans SRL”.

Print Friendly, PDF & Email