În urmă cu trei ani, în 2010, în urma unei campanii media care demonstra abuzurile care se pot comite şi tendinţa de privatizare a amenzilor de circulaţie, Inspectoratul General al Poliţiei interzicea amplasarea de radare fixe pe şosele. În Timiş, fuseseră însă semnate o serie de contracte de principiu, iar rezultatele controalelor centralizate de instituţia de resort, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, au relevat că în majoritatea cazurilor aceste contracte au fost negociate de Primării încălcându-se legea achiziţiilor publice. Însă povestea radarelor fixe nu s-a încheiat, existând perspectiva reluării acestei afaceri, fiind invocată o directivă europeană care trebuie aplicată în perioada următoare.
Interdicţie care s-ar putea anula
Deşi au fost interzise în 2010, în principal din cauza abuzurilor comise de către unele firme de specialitate, care s-au asociat şi în Timiş cu Primării pentru amplasarea de radare fixe, aceste dispozitive ar putea reveni în actualitate în perioada următoare, fiind luată în discuţie inclusiv posibilitatea reactivării unora dintre contractele încheiate de administraţiile locale cu Primăriile care aveau în zona de acoperire porţiuni de drumuri judeţene, naţionale şi, mai nou, segmente de autostradă intens circulate.
Astfel, radarele fixe, deşi nu sunt funcţionale în prezent, ar putea fi reactivate din cauza unei Directive a Comisiei Europene care obligă autorităţile române să amplaseze radare fixe funcţionale pe principalele sectoare de drum. Directiva respectivă trebuia aplicată încă de anul trecut şi, dacă o va ignora în continuare, România riscă sancţiuni. Astfel că, în perioada următoare, şi radarele fixe care au fost amplasate şi nu au mai fost demontate de pe sectoarele de drum din Timiş ar putea redeveni funcţionale.
Procesul pare a fi încurajat tacit şi de către Ministerul Afacerilor Internelor, care precizează în Strategia naţională pentru siguranţă rutieră 2011 – 2020: „Pentru că parcul auto şi mobilitatea acestuia la nivelul statelor U.E. este într-o creştere rapidă care nu poate fi egalată de creşterea numărului de agenţi de poliţie, soluţia menţinerii unui grad ridicat de siguranţă rutieră este reprezentată de dezvoltarea şi extinderea sistemelor de supraveghere video a traficului.”
Momentan, în România mai există câteva sisteme fixe funcţionale pentru depistarea vitezei, pe DN 1. Acestea aparţin Poliţiei Române şi au fost montate în urma unor proiecte finanţate din fonduri europene. Toate dispozitivele existente în Timiş au fost dezactivate, dar nu au fost demontate, deci pot fi puse cu uşurinţă, din nou, în funcţiune.
O afacere cu scandal
Culmea e că, deşi acum M.A.I. încurajează reactivarea radarelor fixe, în 2010 Inspectoratul General al Poliţiei lua decizia interzicerii radarelor fixe instalate şi gestionate de comunităţile locale, în parteneriat cu o serie de firme de specialitate, în urma numeroaselor contestaţii depuse de către şoferii amendaţi, dar şi din cauza unei campanii media care arăta faptul că prin aceste parteneriate făcute între Primării şi firmele de specialitate se ajungea la o privatizare a amenzilor, multe administraţii locale încasând bani destul de mulţi, fără vreo obligaţie de a investi în îmbunătăţirea condiţiilor de trafic din zonă. În plus, decizia I.G.P.R. de interzicere a acestor contracte a venit şi pe fondul sesizărilor făcute de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, care a contestat procedurile de atribuire a contractelor pentru amplasarea de radare fixe. A.N.R.M.A.P. a făcut atunci controale şi în Timiş, la Primăriile care au fost „curtate” de firmele de amplasare a radarelor fixe. Rezultatele controalelor indicau că toate Primăriile controlate, care au încheiat sau intenţionau să încheie contracte cu firme de specialitate, nu au respectat legislaţia în domeniul achiziţiilor publice. Mai mult, veniturile care urmau să intre în bugetele Primăriilor timişene, în urma amplasării acestor dispozitive, nu erau, procentual, aceleaşi, depinzând probabil de negocierile realizate.
În Ghiroda, de exemplu, controlul a survenit până să se semneze vreun contract, deşi se purtaseră discuţii în acest sens cu o firmă de specialitate şi se aprobase şi o hotărâre de consiliu local.
La Orţişoara, Primăria a negociat cu o firmă clujeană, iar aici împărţirea beneficiilor urma să se realizeze după regula, discutabilă de altfel, 40% Primăria, şi 60% firma. Contractul a fost încheiat pe o perioadă de cinci ani, iar cei de la A.N.R.M.A.P. au stabilit că „autoritatea contractantă nu a atribuit contractul prin aplicarea unei proceduri de achiziţie publică din cele prevăzute de lege”, Primăria fiind sancţionată cu avertisment scris.
La Jebel, contractul cu aceeaşi firmă prevedea chiar un procent mai mic din încasări pentru Primărie, respectiv 35%. Şi aici s-a constatat, în urma controlului, că atribuirea s-a făcut fără să se respecte legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, şi s-a dat un avertisment, reprezentanţii Primăriei declarând pe proprie răspundere că „nu au fost încasate sume provenite din amenzi, ca urmare a înregistrărilor acestor sisteme de monitorizare, şi nu s-au efectuat cheltuieli datorită faptului că radarele nu au fost instalate”.
La Făget, contractul se semnase tot pe cinci ani, cu algoritmul 40% Primăria, 60% firma, şi aici A.N.R.M.A.P. punându-i în vedere Primăriei că nu a respectat, la încheierea contractului, legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.
Aceleaşi concluzii au fos trase şi la Belinţ, Moraviţa şi Dumbrava, unde cota parte din amenzi a Primăriilor era tot de 40%, iar A.N.R.M.A.P. a precizat că au fost încheiate contracte fără să se respecte Legea achiziţiilor publice, dând în toate cazurile avertismente scrise.
Între timp, însă, o parte din firmele de specialitate au contestat în justiţie anulările de contracte şi constatările A.N.R.M.A.P., iar o parte din procese se judecă şi acum, mergând până la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Or, cu sau fără directiva europeană care trebuie respectată, în varianta în care vor exista mai multe decizii judecătoreşti definitive, irevocabile şi executorii, prin care se va da undă verde instalării de radare fixe, s-ar putea anula interdicţia instituită acum trei ani de I.G.P.R. care, oricum, probabil că acum nu mai este susţinută de actuala conducere a M.A.I.
Şi sistemul actual de amplasare a radarelor, considerat defectuos
Rămâne de văzut ce se va întâmpla în varianta reactivării radarelor fixe, ţinând cont de faptul că şi sistemul actual de amplasare a radarelor a stârnit destule nemulţumiri pe plan local.
Recent, senatorul de Timiş P.P.-D.D. Ioan Iovescu (foto) a realizat o interpelare adresată M.A.I. şi Ministerului Transporturilor, în care solicită explicaţii în cazul amplasării excesive de radare pe porţiuni de drum unde nu se justifică restricţiile de viteză. În interpelarea numită “Avem şosele? Nu, dar vrem radare performante”, parlamentarul spunea că Guvernul doreşte să extindă la nivel naţional reţeaua de supraveghere video cu radar, pentru a asigura faptul că şoferii care depăşesc viteza legală vor fi pedepsiţi cu siguranţă, indiferent dacă este sau nu un poliţist la faţa locului, dar că, în aceste condiţii, trebuie analizat dacă o amplasare excesivă a dispozitivelor radar se justifică, raportată la starea infrastructurii. “Vrem radare performante, dar şi scumpe, dar nu avem autostrăzi, iar pe cele pe care le avem în general nu putem merge cu o viteză permisă, iar unde putem merge cu o viteză superioară avem limitare de viteză, şi exact în acele locuri sunt amplasate radare. Care este scopul acestor radare?”, întreabă senatorul timişean.
Acesta acuză că starea şoselelor şi a semnalizării rutiere din România este jalnică, şi unde sunt condiţii bune de circulaţie se introduc restricţii de viteză şi automat se instalează şi radare.
Ioan Iovescu spune că răspunsul M.A.I. la interpelarea sa a fost „paralel cu realitatea” şi că a constituit mai degrabă o sursă de amuzament. „Ce scria M.A.I. acolo nu coincidea în niciun caz cu realitatea. Mi s-a răspuns cu nişte generalităţi din care fiecare putea înţelege ce vrea. Oricum, punctul lor de vedere era total diferit faţă de ce se întâmplă, de fapt, pe şosele. Se susţinea, de exemplu, că s-a mers pe principiul amplasării radarelor în locurile unde sunt multe accidente, deşi oricine poate vedea că nu e aşa, radarele fiind amplasate pe puţinele porţiuni de drum cu stare bună şi fără risc de accident, unde şoferii mai îndrăznesc să mai apese pedala de acceleraţie. Eu am militat, de exemplu, pentru utilizarea nu a unor dispozitive radare sau echipaje fixe, ci a unora mobile. Un echipaj mobil poate vedea cu uşurinţă dacă un şofer a depăşit viteza accidental sau şi-a făcut un obicei din acest lucru”, ne-a declarat senatorul Ioan Iovescu.
Acesta mai spune că şi restricţiile de viteză sunt instituite într-un mod ilogic şi că, deşi legea permite ca pe unele porţiuni să se meargă să se depăşească actualele viteze instituite, posibilitatea este ignorată, şi nimeni nu vrea să-şi asume răspunderea, la Parlament, pentru „normalizarea” Codului Rutier, de frică să nu fie învinuit ulterior pentru eventualele accidente care pot apărea.
„Eu, oricum, am depus peste 19 amendamente la Ordonanţa de Urgenţă privind circulaţia pe drumurile publice care va fi discutată zilele acestea la Senat. Sunt de acord cu sancţionarea şoferilor care merg cu viteză excesivă, dar nu cu hărţuirea unor conducători auto, pentru că au depăşit cu un kilometru sau doi limita de viteză. Ca să nu mai vorbim de intenţia de a se da amendă de 600 de lei pentru că nu se poartă centura. Nu este normal să se instituie o teroare a amenzilor pe drumurile publice”, susţine Ioan Iovescu.
Ultimele comentarii