Numărul pacienţilor neasiguraţi este în creştere, în Timiş

Cu 40%, în ultimii trei ani

card-sanatateTendinţa naţională de creştere a numărului celor care nu au asigurare medicală se manifestă şi în Timiş. Peste 60.000 de timişeni sunt în evidenţele medicilor de familie ca neasiguraţi. Mult mai mulţi sunt cei care nu apar în niciun fel de statistici oficiale.

 

Tot mai puţine asigurări medicale

Dacă în urmă cu câţiva ani era de neconceput ca un solicitant de servicii medicale să nu aibă asigurare, astăzi medicii şi spitalele s-au obişnuit să verifice calitatea de asigurat a pacienţilor care se prezintă la orice structură de îngriji medicale de stat, excepţie făcând unităţile de primiri urgenţe. Şi aceasta pentru că numărul celor care nu mai posedă niciun fel de asigurare medicală este în creştere la nivel naţional, dar şi local. Astfel, conform unei evidenţe făcute publică recent de Ministerul Sănătăţii, la nivel naţional numărul de români fără niciun fel de asigurare medicală a ajuns la 2.720.143. În Timiş, conform evidenţelor medicilor de familie, în momentul de faţă sunt 60.689 de persoane care nu fac dovada calităţii de asigurat din punct de vedere medical.

Aceşti pacienţii fără asigurare reprezintă şi o sursă de pierderi pentru spitale, o bună parte dintre ei ajung la unităţile de primiri urgenţe ale unităţilor spitaliceşti, unde ştiu că nu li se poate refuza acordarea de servicii medicale. „Pe partea de servicii de urgenţă şi ambulanţă nu suntem condiţionaţi deocamdată de existenţa asigurării medicale. La urgenţă, toţi pacienţii sunt trataţi la fel, indiferent că sunt sau nu asiguraţi”, spune medicul Leonida Iancu, de la Serviciul de Ambulanţă Timiş. Cu toate acestea, peste 1.000 de lei costă doar trei zile de spitalizare pentru un singur bolnav. Sunt bani pe care spitalul îi suportă din propriile fonduri, dacă pacientul nu are asigurare şi ajunge direct la urgenţe. Iar aceste sume nu sunt recuperate. La Timişoara, doar tratamentul acestor bolnavi costă peste 21 de milioane de lei anual. Aceasta în condiţiile în care numărul pacienţilor neasiguraţi a crescut cu 40%, în ultimii trei ani.

În plus, acest sistem, în care pacientul neasigurat nu merge la medic, pentru că nu are asigurare, în momentul apariţiei primelor simptome ale unor afecţiuni sau în scop preventiv, şi apelează direct la serviciile de urgenţă, în stadii avansate ale unor boli generează pe termen lung cheltuieli mari pentru spitale.

Cardul, necesar şi pentru a certifica asigurarea

Cardul de sănătate este necesar în sistem pentru a eficientiza şi a transparentiza modul în care sunt cheltuiţi banii din sistem. Practic, asiguratul care merge la un furnizor de servicii medicale îi va arăta instant cu acest card de sănătate dacă este sau nu asigurat şi va certifica prin card primirea serviciului medical. Astfel nu se mai decontează din sistem decât serviciile reale, despre care se ştie că pacienţii au beneficiat, şi nu se vor mai putea raporta şi deconta servicii fictive.

În România sunt aproximativ 8,3 milioane de plătitori de contribuţie de sănătate şi 3,3 milioane de asiguraţi cu plata contribuţiei din alte surse. O persoană care primeşte ajutor social este asigurată, pentru că din acei bani se plăteşte şi asigurarea.  

Pentru a fi asigurat trebuie să să se plătească contribuţia la fondurile naţionale de sănătate, fie că este vorba de un angajat pentru care plătesc şi angajatorul, şi angajatul, fie că e vorba de persoană care nu obţine venituri din nicio sursă şi atunci pot plăti la Fisc contribuţia pentru valoarea salariului minim pe economie, aproximativ 45 de lei.

Există două tipuri de servicii medicale: cele de bază, de care beneficiază cei asiguraţi, şi pachetul minim de servicii medicale, care se aplică tuturor persoanelor din România. Pachetul minim se referă la serviciile medicale de urgenţă în primul rând, care sunt asigurate necondiţionat, indiferent că persoanele care le primesc sunt asigurate sau nu. De aceea nici nu este necesară prezentarea cardului când se primesc servicii medicale de urgenţă. „Şi urgenţele ar trebui etapizate pe grade, pentru că multe persoane din comoditate sau din lipsă de timp trec peste prezentarea la medicul de familie pentru a obţine trimitere la specialist şi se duc direct la Urgenţe“, spun reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

Print Friendly, PDF & Email