Invocând pierderea a 7000 de profesori, deputatul liberal Marilen Pirtea declară că Guvernul are obligația să răspundă prompt acestei hemoragii de cadre didactice.
Coordonatorul Comisiei pentru Educație a PNL, deputatul Marilen Pirtea, aduce în dezbatere publică un raport privind profesiile reglementate, dat publicității de Comisia Europeană, care, printre altele, abordează și migrația intraeuropeană a cadrelor didactice. Capitolul dedicat migrației funcționale a profesorilor dinspre România spre alte țări UE prezintă un tablou clar al migrației românilor cu scopul exercitării dreptului la muncă în alte țări UE, pe posturi corespondente reglementate și recunoscute la nivel de profesor, respectiv posturi de educator, învățător sau profesor de gimnaziu și liceu, afirmă deputatul liberal: „Numărul profesorilor care au parcurs etapele de recunoaștere a profesiei peste hotare în ultimii 20 de ani este de aproape 7000. Printre țările destinație se află Marea Britanie, unde s-au relocat jumătate dintre profesorii români migrați în UE, dar și Italia și Germania.”
Marilen Pirtea mai spune că Raportul Comisiei Europene arată că în topul solicitărilor de exercitare a profesiei peste hotare se află profesioniști cu specializări specifice preuniversitare sau universitare, din domeniile cele mai sensibile pentru orice societate: sănătatea, educația și diversele specializări tehnice. „Profesorii se situează la nivelul celor mai înalte cote de mobilitate intraeuropeană a muncii, alături de medici, stomatologi, farmaciști și alte cadre medii medicale ori tehnice, indicând un fenomen care tinde să se manifeste pe scară largă, în care țările Noii Europe – cele care au aderat după 2004 – devin furnizoare nete de forță de muncă cu calificări specifice celor mai sensibile domenii, în beneficiul primelor economii ale UE (Germania, Marea Britanie, Franța, Italia, Spania și Olanda)”, subliniază deputatul Marilen Pirtea.
Acesta atrage atenţia că efectul de concentrare a specialiștilor cu calificare superioară și pregătire conformă cu cele mai înalte standarde europene spre principalele economii europene își are reversul la nivelul pieței muncii din țările de origine ale acestor migranți funcționali.
În rândul profesorilor din România se face simțită nevoia unei noi grile de motivații și beneficii pentru cariera de profesor, concluzionează Marilen Pirtea: „Culoarul de oportunitate pe care îl au acum profesorii români, de a-și exercita profesia în alte economii ale UE, generează o și mai mare nevoie de modernizare a mecanismului din învățământul românesc, pentru a deveni atractiv în rândul celor mai buni dintre absolvenți, pentru a-i convinge să aleagă o carieră de profesor. Comparația cu piața muncii din celelalte țări europene ne obligă la realism și măsuri eficiente atât pentru atragerea de noi absolvenți către cariera de profesor, cât și pentru recompensarea și motivarea profesorilor care sunt integrați în rețeaua școlară, cu scopul de a evita opțiunea plecării în altă țară UE”.
Ultimele comentarii