Fie că este sărbătorit în noaptea de 31 decembrie sau în altă dată, în funcţie de calendarul pe care-l foloseşte un popor, Anul Nou reprezintă pentru toată lumea înnoirea simbolică a timpului, o nouă şansă de început. La trecerea dintre ani, cele rele trebuie să rămână în urmă şi se fac planuri pentru ca anul care vine să fie mai bun. Punte între vechi şi nou, noaptea dintre ani este însoţită, oriunde în lume, de obiceiuri şi superstiţii păstrate din cele mai vechi timpuri şi transmise în fiecare an mai departe, noilor generaţii. Românii au o mulţime de obiceiuri pentru trecerea spre un an nou – pluguşorul, jocul caprei, al ursului, uratul şi sorcovitul fiind doar câteva dintre ritualurile aducătoare de noroc, sănătate şi prosperitate celui care le primeşte în casa lui.
Pluguşorul, cel mai popular obicei la trecerea dintre ani
Ca orice alt eveniment important din viaţă, şi trecerea dintr-un an în altul este asociată cu o serie de superstiţii, obiceiuri şi tradiţii.
În tradiţia românească, noaptea de Anul Nou este plină de superstiţii, dar şi de tradiţii străvechi. Nu toţi le cunosc sau nu toţi cred în ele, însă cei extrem de superstiţioşi le respectă cu stricteţe.
În noaptea dintre 31 decembrie şi 1 ianuarie, la români sunt practicate o mulţime de obiceiuri străvechi, însă cu un caracter laic. Atât în Banat, o zonă în care multiculturalitatea şi-a spus puternic cuvântul – aici convieţuind români de diverse naţionalităţi, şvabi, maghiari, ruşi, sârbi şi bulgari –, cât şi în alte zone ale ţării, precum Moldova sau Oltenia, obiceiurile tradiţionale de iarnă s-au amestecat, fiecare preluând de la fiecare.
De exemplu, de Anul Nou, şvabii bănăţeni obişnuiesc să desfacă 12 foi de ceapă, pentru fiecare dintre cele 12 luni ale anului. Se pune sare în fiecare foaie de ceapă şi se aşează pe o suprafaţă uscată. A doua zi, după cum sarea din ele va fi uscată sau umedă, luna reprezentată de acea foiţă de ceapă va fi secetoasă ori ploioasă.
La etnicii bulgari, obiceiul este altul. Aceştia merg la colindat în ajun de Anul Nou, cu un băţ “fermecat”, existând credinţa că cei pe care îi ating cu acesta vor fi feriţi de rele în anul care urmează. Ruşii, după ora 12 noaptea, când se bate ceasul vechiului an, deschid uşile şi geamurile, pentru ca noul an să le intre în casă.
Răspândit în orice loc este, însă, Pluguşorul. Urare tradiţională la români în preajma Anului Nou, acesta a păstrat scenariul ritualic al unei invocări magice cu substrat agrar. Întotdeauna însoţit de strigături, pocnete de bici şi sunete de clopoţei, pluguşorul trebuie primit în fiecare casă pentru a aduce prosperitate în noul an. Potrivit portalului Tradiţii şi datini de Anul Nou, Potrivit sursei, în ajunul Anului Nou, mai ales în zona Moldovei, cete de flăcăi pleacă cu Plugul pentru a face urarea obişnuită de recolte bogate în anul care abia începe. Folcloriştii au întocmit poezioare specifice, majoritatea începând cu „S-a sculat mai an, Bădica Traian”. Cu ani în urmă, alaiurile de urători erau însoţite de un plug tras de boi şi se trăgea o brazdă în faţa casei colindate, în acordurile pocnetelor de bici care egalau în intensitate petardele de azi. Strigăturile flăcăilor sunt însă şi astăzi inspirate din întâmplări hazlii, puse pe seama animalelor care devin personaje fabuloase.
Jocuri tradiţionale româneşti purtătoare de noroc
Un alt obicei răspândit la români este şi jocul caprei, capra fiind personajul cel mai pitoresc ornat. Are un costum din spice de stuf, cu cap mobil, făcut din lemn, cu un băţ lung din două corpuri acţionate cu o pârghie şi o sfoară. Acest mic mecanism scoate sunete ritmice în concordanţă cu monologul vătafului : “Ţa, ţa, ţa, căpriţă, ţa!” Trupa poate avea zeci de personaje – zâne, draci, babe, moşnegi, haiduci, vânători, zgripţuroaice, harapi, doctori sau negustori. Alte personaje mai sunt ursarii, căpitanii, ciobanii şi fluierarul.
Jocul ursului este o altă tradiţie românească specifică Anului Nou, cel mai des întâlnită în Bucovina şi Moldova. Poate, cel mai vechi dintre dansurile cu măşti, jocul ursului este extrem de simplu şi în acelaşi timp spectaculos. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii. Alteori, capul ursului se confecţionează dintr-un schelet de lemn acoperit cu o bucată de blană, iar trupul, dintr-o pânză solidă, astfel decorată încât să sugereze culoarea maro caracteristică blănii acestui animal. Masca este condusă de un ursar, însoţită de muzicanţi şi urmată de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul puiului de urs). Adaptată de ursar („Joacă bine, măi Martine,/Că-ţi dau pâine cu măsline”), în bătaia tobelor sau pe melodia fluierului, ţinându-şi echilibrul cu ajutorul unui ciomag, masca mormăie şi imită paşii legănaţi ai ursului, izbind puternic pământul cu tălpile.
Rostogolirea urşilor în cerc, bătutul şi moartea ursului, apoi învierea miraculoasă, ca şi urcarea acestuia pe bâtă (toiag), redau în chip metaforic succesiunea anotimpurilor care, cândva, stăteau sub semnul acestui animal, capabil să învingă iarna şi să vestească primăvara. Obiceiul are la origine rolul de a purifica şi fertiliza solul în noul an. Cultul ursului este moştenit de la geto-daci, care îl considerau un animal sacru, de aceea nici astăzi nimeni nu trebuie să refuze să primească în casă pe cei care joacă ursul.
Unul dintre cele mai importante obiceiuri, nelipsit din tradiţiile româneşti, este Sorcova. Obiceiul este reprezentat de semănătorii care vin să însămânţeze brazda din ajun cu boabe de grâu sau din orez. Acest obicei, al sorcovirii, se întâlneşte şi la alte popoare care, în loc de băţul, de aproximativ 30 – 40 de cm, împodobit cu flori de foiţă colorată de staniol, cum este la noi, merg pe la case cu ramuri de măslin sau de laur, pentru a face urări de Anul Nou.
Superstiţii de Anul Nou
Copiii născuţi de Anul Nou au noroc în viaţă.
Tot pentru noroc, este bine să aveţi pe masa de Anul Nou crenguţe de vâsc.
Calendarul noului an trebuie agăţat în cui abia după Anul Nou, altfel aduce ghinion.
Dacă la intrarea în noul an nu ai bani în buzunar, vei fi sărac tot anul.
La fel, nu trebuie să ai datorii la intrarea în noul an.
Nu trebuie aruncat nimic din casă în prima zi de an nou, nici măcar gunoiul.
Îmbrăcaţi ceva nou pe 1 ianuarie.
Nu spargeţi nimic în prima zi a noului an.
Nu plângeţi în prima zi a noului an.
Faceţi mult zgomot la miezul nopţii, pentru a alunga spiritele rele.
Aduce noroc să mănânci carne de porc sau linte de Anul Nou.
Anul Nou va fi luminos şi bun dacă se lasă aprinsă o lumânare până la ziuă.
În dimineaţa de 1 ianuarie se pun bani de argint în apă cu care se spală fetele tinere din familie.
Superstiţii păstrate peste ani
Există obiceiuri de Anul Nou care s-au păstrat doar în mediul rural (stingerea luminilor simbolizând întunericul şi haosul şi aprinderea lor ca simbol al naşterii şi credinţei). În mediul urban, multe din obiceiurile şi tradiţiile de Revelion au fost înlocuite cu distracţia şi focurile de artificii. Pe lângă obiceiuri şi tradiţii, există însă şi superstiţii referitoare la noaptea dintre ani. Cei care cred în superstiţii nu trebuie să spele rufe, să coase sau să tricoteze în noaptea dintre ani (aceste îndeletniciri, se spune, aduc ghinion), nu trebuie să intre în noul an fără bani în buzunar (se zice că aşa va fi tot anul care vine), nu trebuie să fie datori, (pentru că se zice ca datoriile vor exista tot anul următor) etc.
Tot de Anul Nou se practică şi obiceiuri care amintesc de Sfântul Vasile cel Mare, unul dintre primii patriarhi ai Constantinopolului, cel care a avut un rol esenţial în delimitarea ritului răsăritean, al ortodoxiei, de cel apusean. Astfel, în prima zi a noului an, se cântă colinde specifice şi se împart daruri, mai mult simbolice. Acest obicei reprezintă un rit precreştin de fertilizare, de invocare a spiritelor bune în gospodăria celui urât. În ziua de Sfântul Vasile, se spune, cerul este deschis şi se consideră că rugăciunile sunt mai eficiente, dar şi că magia are mai mulţi sorţi de izbândă. Din aceste motive, în această zi li se prezice fetelor viitorul. Pentru aceasta, în vechime se foloseau mai multe tehnici de ghicit, cele mai cunoscute fiind cea cu ajutorul cărţilor şi cea cu oglinda. De asemenea, pentru ca fata să-şi viseze ursitul, ea trebuia să-şi pună sub limbă, înainte de a se culca, puţin busuioc. La sate se coace şi acum pâine în această zi şi, prin modul în care aceasta se rupe, se prevestesc evenimentele din anul abia început.
Obiceiurile şi tradiţiile de Revelion sunt respectate de toţi românii, fiind transmise din generaţie în generaţie. Termenul de «Revelion» vine din franceză («Réveillon») şi înseamnă «veghe» sau «ospăţ la miezul nopţii». De aici tradiţia de a avea o masă bogată şi de a nu dormi în noaptea dintre ani. Tot în rândul tradiţiilor de Anul Nou se înscriu şi jocurile, muzica, urările care reprezintă alungarea răului din anul ce se încheie şi întâmpinarea binelui din anul ce urmează.
Ritualul îngropatului Anului Vechi
Etnologul Ion Ghinoiu spune că Revelionul reprezintă de fapt un ceremonial funerar al antichităţii geto-dace, ocazionat de moartea şi renaşterea simbolică a primului zeu al omenirii, Anul, şi a timpului calendaristic cu care se confundă, în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie. „Întoarcerea simbolică a timpului în noaptea de Revelion a fost asimilată cu moartea divinităţii adorate, iar reluarea numărului zilelor, cu naşterea acesteia”.
Potrivit lui Ion Ghinoiu, ciclul sărbătorilor de Anul Nou, o perioadă care începe cu Ajunul Crăciunului şi se încheie cu Ajunul Bobotezei şi Boboteaza, este un timp ritual împărţit simetric de Revelion : perioada dintre Crăciun şi miezul nopţii de Revelion şi perioada cuprinsă între miezul nopţii de Revelion şi Bobotează : „În prima parte a ciclului, timpul se degradează neîncetat : se măreşte noaptea, sporeşte frigul şi întunericul şi, o dată cu acestea, spaima oamenilor că lumea merge spre pierzanie, că va veni momentul când Soarele va dispărea definitiv de pe cer. Soseşte, însă, fenomenul astronomic spectaculos al solstiţiului de iarnă, când Soarele începe să urce pe bolta cerului şi ziua să crească puţin câte puţin, cu cât sare cocoşul de pe pragul casei sau cu cât se mişcă puiul în găoacea oului”.
Apoi, după miezul nopţii de Revelion, apar optimismul, veselia, ordinea şi echilibrul, iar „oamenii culturalizează fenomenele naturale desfăşurate independent de dorinţa şi voinţa lor”. Printre acestea, etnologul Ion Ghinoiu aminteşte sacrificiul ritual al porcului, reprezentarea zoomorfă a spiritului grâului, prepararea alimentelor rituale din grâu (de exemplu, a colacilor ori a turtelor), a alimentelor din carne de porc (piftia, cârnaţii), credinţa că se deschid mormintele şi se întorc spiritele morţilor printre cei vii, abundenţa ospeţelor şi petrecerilor unde apar excese de mâncare) cu băutură, distracţie, gesturi, cuvinte şi expresii licenţioase).
Tot în categoria fenomenelor naturale desfăşurate independent de dorinţa şi voinţa oamenilor, culturalizate în perioada dintre ani, sunt amintite Periniţa, strigatul peste sat, bilanţul nocturn, în auzul tuturor, pentru ceea ce a fost bun sau rău în anul care se încheie, activitatea cetelor de feciori care redau, printre altele, prin colinde şi numeroase acte rituale, drama naşterii şi morţii anuale a divinităţii adorate, stingerea luminilor în noaptea de Revelion, act care înfăţişează întunericul şi haosul desăvârşit provocat de moartea divinităţii, dar şi aprinderea luminilor care simbolizează naşterea divinităţii şi, o dată cu aceasta, a timpului lumii înconjurătoare, credinţa deschiderii cerului, arderea comorilor şi vorbitul animalelor, alungarea spiritelor malefice prin zgomote şi încurcatul cailor, Sorcova, Chiraleisa, încercarea norocului, aflarea ursitei, întocmirea calendarului, efectuarea observaţiilor astronomice şi meteorologice, împăcarea pricinilor şi săvârşirea actelor de toleranţă şi îngăduinţă,dar şi începerea simbolică a lucrului.
La trecerea de la anul vechi, la cel nou se urmăreşte renovarea simbolică a lumii
Există credinţa că anul este o personificare a Soarelui numit la solstiţiul de iarnă An Vechi. Acesta moare la miezul nopţii de Revelion, renăscând apoi imediat ca An Nou, spune etnologul Ion Ghinoiu, pe portalul crestinortodox.ro. Considerat a fi sinonim cu zeii omenirii, Anul Nou se naşte, creşte, îmbătrâneşte şi moare odată cu timpul calendaristic, pentru a renaşte după 365 de zile – sau 366 de zile, în anii bisecţi : „Anul a fost imaginat ca un ciclu care avea un început şi un sfârşit. La trecerea de la ciclul vechi (anul vechi) la ciclul nou (anul nou) se desfăşura un spectaculos ritual care urmărea, în esenţă, un singur scop : renovarea simbolică a lumii. Tăierea «săgeţii» unidimensionale a timpului şi obţinerea unei figuri circulare numită an a devenit simbolul fundamental al stăpânirii timpului”.
Potrivit unor legende populare, între vârsta timpului calendaristic (marcată între zilele de 1 ianuarie şi 31 decembrie) şi cea a sfinţilor, există o corespondenţă uşor sesizabilă. Sfinţii repartizaţi pe zilele calendarului popular sunt tineri, maturi şi bătrâni, funcţie de norocul pe care l-au avut la împărţirea sărbătorilor, mai apropiate ori mai îndepărtate de Anul Nou. Astfel, pentru că a avut şansa să fie sărbătorit în prima zi a anului, opinează Ion Ghinoiu, „Sfântul Vasile cel Mare apare în legendele populare ca un tânăr chefliu, care stă călare pe butoi, bea şi mănâncă, petrece şi iubeşte”. Tot sfinţi tineri sunt consideraţi Dragobetele şi Sângiorzul, Simultan cu scurgerea timpului, sfinţii se maturizează, sfinţi maturi fiind consideraţi cei celebraţi la mijlocul anului (de exemplu, Sfântul Ilie ori Sfânta Maria), pentru ca spre sfârşitul anului, să domine generaţia sfinţilor-moşi : Moş Nicolae, Moş Crăciun, Moş Ajun. „Excepţiile întăresc regula : Moş Alexa şi Baba Dochia, celebraţi primăvara, şi-au păstrat locul avut într-un străvechi calendar, cu început de an în perioada echinocţiului de primăvară”, declară etonologul Ion Ghinoiu.
Acesta mai spune că ceea ce i-a inspirat pe oameni să-şi măsoare existenţa nu în zile inşirate la infinit, ci în ani, perioade repetabile şi egale ca număr de zile, au fost ritmurile cosmice (fazele Lunii, alternanţa zilei cu noaptea, a solstiţiilor cu echinocţiile) şi cele terestre (de exemplu, succesiunea sezoanelor secetoase cu cele ploioase, a sezoanelor călduroase cu cele friguroase, ciclurile vegetale şi animale divizate în perioade caracteristice prin fertilitate sau sterilitate, apariţia şi dispariţia animalelor şi a păsărilor, prin migraţie ori hibernare).
În spaţiul carpato-danubiano-pontic, mai spune etonologul, se cunosc trei începuturi de an, la 1 ianuarie, la 1 martie şi la 1 septembrie, asta deşi calendarul popular a cuprins, în timp, şi alte începuturi de an. „Pentru a descoperi datele calendaristice vechi de celebrare a Anului Nou, se va elabora un important instrument de lucru, scenariul morţii şi renaşterii timpului după 365 sau 366 de zile, la care se vor raporta apoi sărbătorile şi obiceiurile calendaristice”.
Potrivit profesorului Ion Ghinoiu, modelul presupune, printre altele, existenţa unei perioade în care să se desfăşoare ritualul complex de înnoire a timpului, sacrificiul ritual al unui animal, văzut ca un substitut al divinităţii care moare şi renaşte anual, pregătirea unor mâncăruri rituale, stingerea şi aprinderea rituală a focurilor, o serie de practici şi manifestări orgiastice, jocurile cu măşti, sărbătorile nocturne şi priveghiurile, credinţa întoarcerii morţilor printre cei vii, egalitatea supuşilor cu stăpânii, strigatul peste sat, practicile de fertilizare a ogoarelor, vitelor, dar şi a oamenilor, prevestirile şi pronosticurile, jocurile de încercare a norocului, dar şi credinţa că, la miezul nopţii dintre ani, cerul se dechide.
„Înnoirea timpului în calendarul popular se desfăşoară după un ritual care, pentru a fi împlinit, necesită mai multe «zile cosmogonice». De pildă, moartea şi renaşterea Anului contemporan cuprinde un ciclu de 12 zile (25 decembrie – 6 ianuarie), intersectat la mijloc de momentul culminant al «tăierii» timpului, la miezul nopţii dintre Anul Vechi şi Anul Nou. Acesta este un timp condensat, o reducere simbolică a anului solar de 12 luni”, mai spune Ion Ghinoiu.
Potrivit acestuia, în gândirea populară, „orice început, fie viaţă, an, treabă, drum, căsătorie, moarte, adică de trecere sau schimbare a unei stări în alta reprezintă o perioadă de criză, în care lupta dintre forţele răului şi binelui este inevitabilă”.
Un moş cu vie pe rod, personificarea mitică a Anului
Etnologul şi scriitorul Romulus Vulcănescu scria, la rândul său, pe acelaşi portal, crestinortodox.ro, că numele Anului şi reprezentarea lui alegorică se întâlneşte într-un basm mitic în care este vorba despre legenda lunii februarie.
„În general, Anul este personificat printr-un moş cu vie pe rod şi 12 feciori, care purtau numele celor 12 luni. Cei doisprezece feciori au lucrat la vie, au cules-o, au făcut vin şi l-au pus într-un butoi mare, dându-i 12 cepuri la nivelele corespunzătoare vinului, pentru lunile anului. Cepul de la fundul butoiului era cepul lunii Făurar, deoarece era fratele cel mai mic, şi el lua ceea ce rămânea în butoi. Fiecare frate trebuia să bea în luna lui de la cepul lui, care era suprapus lunii anterioare. Fratele cel mic bea mereu de la cepul lui. Fraţii mai mari aşteptau să le vină rândul după ce se termina partea celui mic. Dar Făurar, pasă-mi-te de frig ce era, bea mereu de la cepul lui. Când au vrut să bea în ordinea vârstei, ceilalţi nu mai aveau vin în butoi pentru că pe cepul lui Februar, feciorul sorbise tot vinul de deasupra. Fraţii ceilalţi îl fugăresc să-l omoare, însă prâslea prinsese puteri de atât vin ce băuse şi scăpă nevătămat”.
Ultimele comentarii