O aplicaţie de smartphone a scos taximetriştii europeni în stradă

În Timişoara, şoferii de taxi par mai degrabă deranjaţi de vechea problemă cu pirateria

TaximetreŞoferii de taxi au anunţat că vor transforma în parcări uriaşe mai multe oraşe din Europa, printre care Londra, Madrid şi Berlin, pentru a protesta faţă de Uber – o aplicaţie pentru smartphone care face legătura între pasageri şi şoferii unor maşini dispuşi să ofere contra cost servicii de transport. Pe plan local, taximetriştii timişoreni par mai degrabă deranjaţi de vechea problemă a pirateriei, în continuare nerezolvată.

 

Proteste sincronizate

Protestele taximetriştilor evidenţiază dificultăţile cu care se confruntă Uber şi alte aplicaţii similare în încercarea de a-şi creşte veniturile şi de a atrage bani de la investitori. Amploarea demonstraţiilor din Europa arată şi în ce măsură tehnologia a reuşit să schimbe unul dintre cele mai strict reglementate domenii. Această aplicaţie a întâmpinat rezistenţă şi în SUA şi Canada, dar problemele sunt mai mari în Europa, unde taximetriştii tind să fie mai bine organizaţi.

În Londra, mai multe mii de taximetrişti urmează să se întâlnească în Trafalgar Square, în timp ce în Madrid şoferii de taxi au anunţat că îşi vor lua o zi liberă. Taximetriştii din Franţa vor să conducă pe drumuri aglomerate, cu viteze foarte reduse, pentru a protesta împotriva aplicaţiilor precum Uber. De asemenea, sectorul este reglementat mai strict, iar Guvernele europene sunt mai dispuse să protejeze domenii în pericol să piardă locuri de muncă. Protestele şi încercările de a bloca în justiţie aplicaţia vin în contextul adoptării entuziaste a acesteia chiar şi în Europa.

Şefii Uber încearcă să profite de proteste pentru a arăta cât de util este serviciul pe care îl oferă. “Vor face aplicaţia şi mai vizibilă, iar mulţi oameni vor realiza că au acum opţiuni pe care nu le aveau înainte”, a declarat Pierre-Dimitri Gore-Coty, managerul Uber pentru vestul şi nordul Europei.

Pe multe pieţe, Uber funcţionează ca o platformă de închiriere de maşini sau de asociere pentru o călătorie şi permite utilizatorilor să intre în contact şi să facă rezervări prin intermediul smartphone-urilor. Aplicaţia măsoară distanţa şi timpul pentru a calcula tariful unei călătorii.

Şoferii de taxi se plâng, însă, că astfel de servicii intră pe piaţa companiilor de taxi fără să fie nevoite să suporte costuri la fel de mari pentru respectarea reglementărilor şi licenţe.

Taximetrişti piraţi cu autorizaţii comunale

În Timişoara nu aplicaţia Uber, ci pirateria continuă să fie o sursă majoră de nemulţumire pentru taximetrişti. Aceştia susţin că, în ciuda controalelor, taximetriştii piraţi continuă să racoleze clienţi în Timişoara, fără a plăti taxe şi impozite de niciun fel.

“Fac în continuare taximetrie o serie de şoferi care nu au niciun fel de acte şi care pot fi întâlniţi în zone precum Gara de Nord, Iulius Mall sau Aeroport. La Aeroport, de exemplu, avem o situaţie specială, în sensul că sunt unii taximetrişti cu autorizaţii eliberate de Primăria Ghiroda în condiţii cel puţin ciudate. Ori de câte ori s-au făcut controale, taximetriştii piraţi au dispărut, semn că au fost anunţaţi. Şi cred că ar fi bine ca un astfel de control să fie făcut şi la Primăria Ghiroda, să se vadă în ce condiţii se eliberează aceste autorizaţii de taximetrie”, ne-a declarat Cristea Savu, preşedintele Sindicatului Taximetriştilor Independenţi din Timişoara.

Print Friendly, PDF & Email