O nouă amânare a inaugurării pentru „autostrada muzeu” Dumbrava-Margina

Porţiunea de 15 kilometri aferentă Lotului II al Autostrăzii Lugoj-Deva nu se deschide încă, deşi, conform unor monitorizări făcute de asociaţii de profil, lucrările sunt finalizate din decembrie. Între timp, pe porţiunea de drum naţional paralelă cu autostrada au loc accidente grave, care e posibil să fi fost evitate dacă s-ar fi deschis autostrada.

 

Dezinformare oficială

Încă nu se ştie când va fi deschisă porţiunea de 15 kilometri (Dumbrava – Margina) din Lotul II al Autostrăzii Lugoj – Deva care, din cauză că până acum a avut anunţate trei sau patru date de inaugurare, a primit denumirea neoficială de „autostrada muzeu”, întrucât, conform unor monitorizări făcute de Asociaţia Pro Infrastructura, lucrările sunt gata şi tronsonul putea fi dat în circulaţie din decembrie.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a explicat multitudinea de date de deschidere anunţate, fără o deschidere efectivă, prin faptul că… a fost minţit de şefii de proiect: „Mi-au spus că nu sunt absolut niciun fel de probleme, decât probleme de ordin birocratic că nu se putea face recepţia parţială pe aceste trei secţiuni. Membrii care au participat la acest proiect m-au dezinformat total”.

Ministrul Transporturilor susţine că, de aceea, nu poate avansa un termen cu privire la deschiderea tronsonului de 15 kilometri dintre Dumbrava şi Margina, urmând ca un expert să decidă dacă autostrada se poate deschide, realizându-se în paralel lucrările care au mai rămas de executat.

Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura, spune că, potrivut filmărilor făcute de asociaţie, autostrada putea fi dată în folosinţă din luna decembrie 2016, având marcaje, parapeţi şi elemente de semnalizare. „S-a invocat o scuză penibilă că ar mai fi de lucru la nişte rigole. Pe Drumul Naţional paralel, unde se produc accidente grave care puteau să fie evitate dacă se deschidea autostrada, nu sunt rigole? De la momentul anunţat al primei deschideri au fost deja doi morţi în accidente pe acel drum naţional paralel. Câţi trebuie să mai moară?”, mai spune Ionuţ Ciurea.

Din punctul său de vedere, declaraţia ministrului Răzvan Cuc, conform căruia a fost dezinformat, este inacceptabilă:  „Dacă într-o companie privată managerul venea în faţa Consiliului de Administraţie şi spunea că a fost dezinformat de subalterni, zbura din funcţie imediat. Cum poţi să spui ca ministru că nu ai ştiut ce se întâmplă în subordinea ta?”

 

Inaugurare aşteptată de două luni

Conform Asociaţiei Pro Infrastructura porţiunea din Lotul II al Autostrăzii Lugoj – Deva ar fi trebuit să poată fi folosit de către şoferi încă din 15 decembrie 2016, prima data de inaugurare anunţată. Apoi s-a vehiculat data de 20 decembrie, apoi începutul lunii ianuarie 2017, apoi sfârşitul lunii ianuarie, apoi data de 10 februarie, însă fără nicio finalitate.

Asupra acestei situaţii au atras atenţia încă de anul trecut reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura, care precizau că, deşi lucrările la calea de rulare pe cei 15 kilometri ai autostrăzii Lugoj – Deva lot 2, între nodurile Dumbrava şi Margina, sunt finalizate la cheie, nu se deschide circulaţia din motive birocratice.

Între timp, pe DN 68A, între localităţile Dumbrava şi Margina, adică pe porţiunea de drum naţional paralelă cu „autostrada-muzeu”, s-au produs accidente, care, poate, ar fi fost evitate dacă se deschidea tronsonul de autostradă finalizat. De exemplu, pe 11 ianuarie, două autotrenuri de mare tonaj s-au izbit frontal pe drumul ce leagă Lugojul de Făget.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro