Paradă de maşini şi motociclete de epocă, la Timişoara

Retroparada toamnei46 de vehicule de epocă vor defila, sâmbătă, prin Timişoara, în cadrul Retroparadei de toamnă. Cel mai vechi autovehicul înscris este din 1930, iar cel mai nou, din 1984.

 

Cel mai vechi vehicul, o motocicletă din 1930

46 de vehicule istorice (opt motociclete şi 38 de autoturisme) au fost înscrise, până joi seara, la această paradă de maşini, ai căror actuali proprietari sunt din Timişoara, Lugoj, Reşiţa şi Jimbolia, dar şi din Serbia şi Ungaria, spune Vlad Capotescu, reprezentantul judeţean al Retromobil Club Romania, organizatorul Retroparadei Toamnei. Cel mai vechi autovehicul este din 1930, o motocicletă Thoman Nanhere 500, iar cel mai nou, o Dacia 1410 Sport, din 1984.

Vehiculele vor fi expuse sâmbătă, 11 octombrie, între orele 11 şi 14, în Piaţa Victoriei, din Timişoara. La ora 14, acestea vor pleca în paradă prin oraş, pe următorul traseu: b-dul Regele Ferdinand – b-dul 16 Decembrie –  Calea Șagului – b-dul Liviu Rebreanu – Calea Buziașului). Destinaţia va fi Castel Royal, din Moşniţa Nouă, unde va avea loc Şueta Colecţionarilor. 

Printre maşinile înscrise la parada auto de mâine se numără: Thoman Nanhere 500 – motocicletă (1930), Austin 10 (1947), Citroen 11 BL (1952), Mercedes 170 (1954), Bentley S1 (1959), Jawa 356 – motocicletă (1960), Buick Electra 225 (1960), Renault Dauphine (1960), Chrysler Vaillant (1962), Opel Rekord-A (1963), Ford Mustang (1964), Renault 10 major (1965), IJ – motocicletă cu ataş (1965), Audi 60 (1966), Renault Caravelle (1967), Dacia 1100 (1969), VW 1200 (1969), VW Karmann-Ghia Coupe (1969), ARO M461 (1969), VW T2 bus (1970), VW Kubelwagen (1970), Opel Cadett-B Coupe LS (1970), Fiat X 1/9 (1970), Ducati 250 – motocicletă (1970), Dacia 1300 Standard (1973), ARO M461 (1973), BMW 1602 (1973), Dacia 1300 Break „Miliţia” (1976), Ford Granada (1977), Mercury Monarch (1979), Chevrolet Camaro J (1979), Skoda 120L (1979), Dacia 1300 L (1980), Skoda 110R cupe (1980), Trabant 601 (1980), Mobra – motocicletă (1980), Dacia 1310 (1981), Renault  5 (1983), Mercedes 200D (1984) şi o Dacia 1410 Sport (1984).

Evenimentul, ajuns la cea de a treia ediţie, este organizat de Filiala Timiş a Retromobil Club România, cu sprijinul Primăriei Timişoara şi al Poliţiei Rutiere Timiş. Această paradă auto se desfăşoară simultan în 26 de oraşe, la nivel naţional urmând a fi expuse peste 400 de autovehicule.

Vedeta de anul trecut, un Buick al lui fostului şef al Securităţii, din anii 50

Buick fosta proprietate a lui Alexandru DraghiciAnul trecut, una dintre maşinile care au făcut senzaţie a fost un Buick Roadmaster, roz perlat, din 1956, care ar fi aparținut fostului şef al Securității din perioada lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Alexandru Drăghici. Arhitectul Valentin Luca a fost cel care a expus-o. Maşina a fost achiziționată din Bucureşti, cu o sumă modestă, de aproximativ 2.000 de euro, dar a necesitat cheltuieli de reparații de peste…10.000 de euro, povestea proprietarul, pentru a fi adusă în forma de acum. Maşina era la origini neagră, ca toate maşinile utilizate de Securitate, şi a fost realizată la începutul anilor 50, la comandă specială, anume pentru Statul român. A fost realizată în Belgia, la fabrica General Motors, din Anvers, şi are geamurile din spate fixe şi cu proprietăți antiglonţ, încastrate în caroserie. Proprietarul actual, care este arhitect şi care a acordat extrem de multă atenție tuturor detaliilor, mai spunea că a restaurat aproape singur maşina, vreme de mai mulți ani, şi că i-a schimbat atât culoarea caroseriei, care a devenit un roz perlat în amestec cu alb, cât şi pe cea a tapiseriei. 

O altă maşină care a captat atenţia unui public numeros, mai precis a celor a căror memorie păstrează încă dăltuite amintiri din perioada României comuniste, a fost o Dacia Break fabricată în 1976, purtând scris pe ea “Miliția”, care va putea fi văzută şi la ediţia de anul acesta a Retroparadei de toamnă. Actualul proprietar, Dorin George Bagiu, din Giroc, ne spunea, anul trecut, că are în proprietate maşini de colecție cât pentru un muzeu întreg, adică 26 de maşini şi vreo 19 motociclete, dar se plângea că e nemulțumit de impozitele mari pe care trebuie să le plătească Statului român pentru pasiunea sa şi declara că luase în calcul să îşi mute colecția în Ungaria, unde ar putea beneficia de numeroase facilități pentru faptul că e colecționar  de automobile vechi. Maşina cu însemnele Miliției pe ea a cumpărat-o din fața unui aprozar din Alba, pe o sumă nu foarte mare, iar apoi a mai investit în ea aproape 2.500 de euro.

 

Oana DIMA

Ligia HUŢU

Print Friendly, PDF & Email