Primăria caută şapte vaporetto pentru transport public pe Bega

Consilieri locali spun că ar fi nevoie de cel puţin un utilaj de dragare

VaporettoPrimăria Timişoara şi-a anunţat, săptămâna trecută, intenţia de a achiziţiona primul set de ambarcaţiuni de tip vaporetto cu care să se demareze, experimental, transportul public pe Bega. Mai mulţi consilieri locali susţin că este nevoie şi de cumpărarea cel puţin a unui utilaj de dragare, pentru a nu se înfunda şenalul navigabil din cauza depunerilor de nămol, multe rezultate din procesul de amenajare a malurilor canalului.

 

Vaporaşul, alternativă la tramvai

Pentru prima oară după mulţi ani de dezbateri pe această temă, alternativa folosirii de ambarcaţiuni uşoare pentru transport public în municipiu este luată în serios, Primăria Timişoara anunţând zilele trecute intenţia de a achiziţiona mai multe vaporetto în cadrul proiectului „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”.

Astfel, contractul făcut public recent prevede livrarea, lansarea la apă şi punerea în funcţiune a şapte hidrobuze de tip vaporetto, pe care Primăria Timişoara se arată dispusă să dea suma de 3,7 milioane de lei.

În funcţie de derularea acestei etape preliminare, Municipalitatea ar putea lua în considerare suplimentarea numărului acestor ambarcaţiuni. Prin acest proiect se acreditează ideea transformării canalului Bega într-un adevărat bulevard al oraşului, potrivit pentru transportul în comun. Astfel că din estimările Municipalităţii, 15.400 de persoane vor utiliza mijloacele navigabile de transport în comun.

În ceea ce priveşte tipul de ambarcaţiuni care vor avea permisiunea de a naviga pe Bega, Nicolae Robu, spune că vor circula doar ambarcaţiuni cu motor electric, care nu poluează. În urmă cu ceva ani posibilitatea de utilizare a Begăi ca alternativă pentru transportul public în Timişoara părea de domeniul fantasticului.

Potrivit promotorilor acestui proiect, se va putea reintroduce transportul public pe apă şi se vor putea construi staţii de vaporetto şi pontoane plutitoare. “Acest mijloc de transport va fi destinat circulaţiei cotidiene şi recreării, creându-se astfel o mai bună fluiditate şi conectivitate a transportului în comun şi noi funcţiuni malurilor şi canalului Bega. Se va obţine şi cel mai rapid şi plăcut mijloc de transport în comun pe axa est-vest a oraşului, reprezentată de Bega”, dau asigurări reprezentanţii Primăriei Timişoara.

Există, însă, şi opinii sceptice cu privire la derularea acestui proiect, potrivit cărora utilizarea de ambarcaţiuni pentru transport în comun nu e fia­bilă, în ideea că, în vecinătatea canalului sunt parcuri, sunt foarte multe zone verzi de agrement. Or transportul în comun presupune existenţa unor noduri de acti­vitate şi o anumită circulaţie care va distruge spaţiile verzi care sunt de-a lungul canalu­lui.

Consilier Simion Moşiu: “Trebuie achiziţionat şi un utilaj de dragare”

Simion MosiuConform unor consilieri locali, pe lângă achiziţionarea ambarcaţiunilor care urmează să fie folosite pentru transport în comun, Primăria Timişoara ar trebui să cumpere cel puţin un utilaj de dragare.

Consilierul local PDL Simion Moşiu consideră că, atâta timp cât nu se finalizează demersurile legate de punerea în funcţiune a unui sistem funcţional de ecluze, care, pe vremuri, era calculat în aşa fel încât mâlul şi praful să fie dus în aval, nu să se depună, va fi nevoie de realizarea de lucrări constante de dragare, pentru ca acest transport cu vaporetto să se desfăşoare netulburat. „Din câte am auzit, mâlul scos din Bega este foarte fertil. Astfel, ar putea fi valorificat, Primăria obţinând în acest fel nişte venituri care să asigure măcar continuitatea acţiunii de dragare”.

Simion Moşiu a atras atenţia că decapările aferente proiectului de reabilitare a canalului au făcut ca o mare parte din pământul scos să ajungă în canal, lucru care a anulat, parţial cel puţin, rezultatul amplului proiect de decolmatare derulat în urmă cu patru ani.

Print Friendly, PDF & Email