Conform estimărilor locale, în acest an nu se vor putea face demersurile necesare pentru demararea transportului public naval pe Bega.
Şanse slabe de finalizare a demersurilor birocratice
În ciuda asigurărilor oficiale, sunt slabe şanse ca în acest an să se demareze transportul public naval pe canalul Bega. Un indiciu în acest sens este faptul că la ultima şedinţă de plen, s-a aprobat prelungirea datei limită pentru finalizarea proiectului „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”, ce cuprinde şi staţiile de vaporetto, aceasta fiind cea de-a treia prelungire, penultima expirând pe 30 iunie. Proiectul nu poate fi încheiat deoarece nu se poate face, legal, transport public pe Bega cu cele şapte vaporaşe achiziţionate.
Ca atare, cele şapte ambarcaţiuni, cu aproape două milioane de euro, nu pot funcţiona momentan ca mijloace de transport în comun deoarece mai e nevoie de înfiinţarea Administraţiei Canalului Bega, însă acest lucru nu se poate face decât prin hotărâre de guvern.
Reprezentanţii Primăriei Timişoara au trimis Guvernului o nouă adresă şi documentaţia necesară pentru emiterea unei astfel de hotărâri. Este oarecum ironic faptul că, cu un prim-ministru din Timiş, şi fost viceprimar al Timişoarei, nu s-au reuşit să se facă timp de şase luni demersurile necesare pentru ca transportul public naval să înceapă pe Bega.
„Eu sper că, totuşi, că se va reuşi ca în această vară să se dea drumul la transportul public cu vaporetto pe Bega. S-au făcut din nou demersuri la Ministerul Transporturilor, şi ar trebui ca situaţi să se reglementeze în timpul cel mai scurt”, spune Alexandru Bărboi, şeful Oficiului de Căpitănie Timişoara.
O situaţie bizară
Dacă s-ar finaliza toate demersurile necesare de la nivel central pentru autorizarea navigării pe Bega pentru transport în comun, ambarcaţiunile noi ale RATT, ţinute la păstrare în lipsa avizelor, ar putea începe să transporte pasageri imediat.
Cumpărate de anul trecut, ambarcaţiunile luate de Primăria Timişoara pentru transport în comun stau în continuare pe dreapta, din cauza lipsei unei structuri de administrare a canalului navigabil Bega, care poate fi înfiinţată doar la nivel central.
Aceasta deşi vaporaşele au toate avizele necesare de pe plan local, de la Căpitănia Timişoara. În urmă cu o lună, în şedinţă de Consiliu Local, primarul Nicolae Robu a declarat este convins că cineva boicotează capitala Banatului şi că le va face plângere penală autorităţilor responsabile, cel mai probabil unor structuri de profil din Ministerul Transporturilor.
Din cauza unor demersuri strict birocratice, Timişoara nu se poate încă baza pe această alternativă, deşi a făcut o investiţie uriaşă în achiziţionarea de ambarcaţiuni pentru transportul în comun pe Bega.
Explicaţiile oficiale au fost că trebuie înfiinţată Administraţia Canalului Navigabil Bega, care se poate realiza doar prin lege. Aceasta trebuie înfiinţată de mai multe unităţi administrativ-teritoriale, pentru multiplele segmente ale canalului Bega, inclusiv de către Consiliul Judeţean Timiş. Iar RATT nu primeşte aviz pentru circulaţie ca operator de transport naval, chiar dacă Regia este autorizată pentru circulaţia pe canal, întrucât dosarul trebuie avizat de această Administraţie a Canalului Navigabil Bega, care încă nu există.
Ultimele comentarii