Aproape 40 de proiecte, unele grandioase, anunţă primarul Timişoarei pentru următorii şapte ani. Mai puţin de jumătate din ele depăşesc deja suma de 4,4 miliarde de euro. Sunt fezabile?
Metrou, linii de tren în subteran, sute de tramvaie şi autobuze noi…
Primul pe lista celor 37 de proiecte anunţate de primarul Timişoarei, Nicolae Robu, pentru anii 2014 – 2020, vizează reabilitarea complexă şi modernizarea tuturor cartierelor oraşului la nivel de carosabile, trotuare, piste de biciclete, spaţii verzi, locuri de joacă şi locuri de practicat sport. Valoarea acestuia este de 200 de milioane de euro.
Un proiect şi mai consistent, de 500 de milioane de euro, are în vedere reabilitarea, iar unde este cazul, consolidarea tuturor clădirilor publice, lucrări care vizează fundaţiile, acoperişurile, faţadele şi instalaţiile. Un proiect similar, cu aceeaşi valoare, vizează clădirile monument şi cele amplasate în zone protejate ale Timişoarei.
De asemenea, primarul anunţă că Municipalitatea va achiziţiona o sută de tramvaie noi şi o sută de autobuze electrice, în valoare totală de 240 de milioane de lei.
Un alt proiect asumat de actuala conducere a Primăriei Timişoara este construirea a cinci poduri peste Bega, a căror valoare se ridică la 25 de milioane de euro.
Cel mai costisitor proiect se anunţă a fi ducerea liniilor de tren în subteran. Costul acestei lucrări este de două miliarde de euro.
Un alt proiect al Municipalităţii îl reprezintă eficientizarea energetică a tuturor blocurilor din Timişoara, o investiţie care necesită 400 de milioane de euro. De asemenea, primarul spune că va fi realizată reabilitarea întregii reţele de transport şi distribuţie a căldurii, un proiect care va costa alte 200 de milioane de euro.
La jumătatea acestei sume va ajunge construirea unui centru intermodal de pasageri la Aeroportul Timişoara, despre care oficialii Municipalităţii spun că va permite transportul cu autobuze, taxiuri, metrou şi biciclete şi va include construcţia unei autogări şi a unui centru expoziţional şi de conferinţe.
Lucrări de modernizare ample şi un Aquapark
Se mai promite modernizarea b-dului Regele Carol I – de la Biserica Küttl (din zona Sinaia) la str. Reşiţa –, o lucrare care va presupune ducerea liniilor de tramvai pe mijloc, câte două benzi pe sens de o parte şi de alta a lor, locuri de parcare la 45 de grade, pe ambele părţi, la marginea dispre parcări a trotuarelor, şi câte un rând de copaci pe fiecare parte, între trotuar şi clădiri. Valoarea acestui proiect se ridică la 50 de milioane de euro.
Este vizată, totodată, realizarea unei noi linii de tramvai, între Gara de Nord şi Spitalul de Copii, despre care Nicole Robu afirmă că are ca scop scurtarea în timp şi spaţiu a legăturii dintre Gara de Nord şi zonele centrale şi estice ale oraşului şi, de asemenea, să scoată tramvaiul din zona Catedralei. Valoarea acestui proiect nu este specificată momentan. Totodată, Primăria vrea transformarea zonei Catedralei în spaţiu pietonal, lucru ce va fi posibil prin realizarea unui subpasaj în T pe sub actualele căi de circulaţie supraterane din zonă, care să lege Podul Catedralei, Spitalul de Copii şi Podul Maria. Costul lucrării este de 50 de milioane de euro.
Orizontalizarea contorizării energiei termice este un alt proiect, a cărui valoare se ridică la suma de 150 de milioane de euro.
De asemenea, primarul promite, ca investiţie pentru următorii şapte ani, realizarea unui complex de agrement de tip Aqua Magic – „cel mai mare de pe o rază de cel puţin 300 de kilometri”, spune Municipalitatea –, un proiect în valoare de 50 de milioane de euro, realizat în cooperare cu Primăria Dudeştii Noi.
Plus 21 de investiţii a căror valoare nu e precizată
Pe lista proiectelor 2014 – 2020, făcută publică de către Primărie, mai figurează încă 21 de investiţii, a căror valoare nu este, însă, precizată. Este vorba despre modernizarea Căii Bogdăneştilor şi a b-dului Ana Ipătescu, despre reabilitarea Parcului Central, despre extinderea la patru benzi a Căii Girocului, realizarea a două subpasaje auto (Solventul şi Piaţa Victoriei), lărgirea a două subpasaje şi a două străzi, respectiv Popa Şapcă şi Jiul, refuncţionalizarea inelului 1 ca inel cu sens unic şi realizarea inelelor 2, 3 şi 4, şi construirea a două parcări supraterane (Brătianu şi Bega). De asemenea, pe lista de investiţii figurează realizarea unei săli polivalente de 15.000 de locuri, a unui bazin de înot olimpic, a patru bazine de înot semiolimpice, despre care Primăria spune că vor fi dedicate sportului de întreţinere, realizarea unui nou stadion de 42.000 de locuri şi realizarea unui parc de 5.000 de metri pătraţi pe în zona Calea Lipovei, pe str. Holdelor.
Ca proiecte mărunte, pentru care, de asemenea, nu este precizată valoarea, pe lista Primăriei figurează „realizarea a zeci de obiective în toate cele 20 de cartiere, la propunerea Consiliilor Consultative de Cartier” şi realizarea sistemului de „spectacole de muzică, lumină, apă şi foc pe Bega”.
„Detalii” trecute sub tăcere de către Primărie
Banii pentru aceste proiecte mai spune Nicolae Robu, vor proveni din „fonduri europene, venituri proprii şi alte surse de finanţare”, fără să precizeze cât la sută din valoarea proiectelor al căror cost a fost indicat este reprezentat de fonduri europene şi cât la sută, din fonduri proprii ale Primăriei.
Dat fiind faptul că din comunicatul de presă al Primăriei lipsesc o serie de informaţii care ar trebui să aducă lămuri în privinţa acestor proiecte, am solicitat Municipalităţii să ne răspundă la câteva întrebări:
Câte dintre aceste proiecte vor fi realizate anul acesta şi care dintre ele?
Câte dintre aceste proiecte vor fi realizate până la finalul mandatului de primar al d-lui Nicolae Robu şi care dintre ele?
Câte proiecte şi care vor fi realizate din venituri proprii ale Primăriei, câte, din fonduri europene şi câte din alte surse de finanţare? Ce înseamnă „alte surse de finanţare”?
Pentru câte şi pentru care dintre investiţiile anunţate ca fiind realizabile cu fonduri europene au fost deja aprobate proiectele şi pentru câte sunt în curs de realizare?
Care este bugetul Primăriei Timişoara pe anul 2014?
Consilier local: „Acum ne putem baza doar pe bugetul oraşului, ceea ce restrânge foarte mult lista de investiţii”
Cum această listă nu pare să aibă prea multă susţinere în realitate, l-am întrebat pe unul dintre consilierii locali dacă aceste proiecte sunt sau nu realizabile. „Poate pe termen foarte lung vor fi toate realizabile. Cert este că, în momentul de faţă, aşa cum a precizat şi conducerea Primăriei, ne putem baza doar pe bugetul oraşului. Lucru care restrânge foarte mult lista de investiţii. O altă sursă de finanţare ar fi doar fondurile europene, însă aceste investiţii nu se vor regăsi în actualul mandat, ci, eventual, proiectele vor fi realizate acum, şi finanţarea se va acorda în mandatul viitor, al acestui primar sau al unui alt primar. Raportat la valoare, pe departe, cel mai costisitor este cel de ducere a liniilor ferate în subteran. Dar ştiu că un proiect similar a fost iniţiat la Stuttgart, după care s-a blocat din cauza lipsei finanţării şi s-a renunţat la el. Or, dacă acest lucru s-a întâmplat în Germania, nu văd ce şanse de realizare ar fi la Timişoara, în perioada următoare”, spune consilierul local P.D.L. Ştefan Constantin Sandu.
Acesta este de părere că Primăria ar trebui să se concentreze pe proiectele anunţate ca prioritare şi realizabile, cum este, de exemplu, pasajul din zona Solventul, a cărui demarare era anunţată de anul trecut. „Şi în varianta fericită în care investiţia propriu-zisă va începe în acest an, nu văd că ar fi şanse de finalizare mai repede de cinci ani”, mai spune Ştefan Sandu.
Oana DIMA
Mircea PAVELESCU
Omul e dus cu pluta. Se vede foarte clar ca are discernamant. Nu este capabil sa stabileasca o lista de prioritati pentru Timisoara, acele proiecte care sa poata fi executate cu maxim de eficienta si finantare. Ma gandesc la vreo 5-6 proiecte necesare (intre care renovarea fatadelor cladirilor vechi). Cand colo, Robu vin cu sute de proiecte care costa peste 5 miliarde de euro. Cum sa-i dai orasul pe mana unui asemenea iresponsabil, rupt cu totul de realitate, un dusman al arboretului din oras si al spatiilor verzi. Sper ca Robu sa dispara imediat dupa alegerile din 2016 si sa nu mai auzim de el. Nu poate administra nicio scara de bloc, darmite un oras. Poate doar daca are planul secret de a se stradui cat poate ca sa-l distruga, apoi sa se care la Arad, de unde ne-a venit pe cap.