Cele trei pasaje din Timişoara a căror demarare era promisă anul trecut de către Primăria Timişoara – Jiul, Popa Şapcă şi Solventul – au fost definitivate… pe hârtie. Astfel, Primăria a publicat studiile de fezabilitate pentru aceste investiţii, care urmează a fi aprobate de Consiliul Local. Problema e că, deocamdată, Primăria nu ştie de unde va lua această sumă, deloc mică, şi există riscul ca, în condiţiile lipsei banilor necesari demarării, studiile de fezabilitate achiziţionate în acest an să expire.
Un buget astronomic
La următoarea şedinţă, consilierii locali timişoreni vor trebui să aprobe cele trei studii de fezabilitate achiziţionate de către Primărie în acest an, pentru cele trei pasaje, despre a căror realizare se vorbeşte intens de anul trecut, din perioada campaniei electorale. Conform acestor studii, pentru Pasajul Popa Şapcă, ce se doreşte a fi lărgit şi modernizat, bugetul estimat prin studiul de fezabilitate este de 15,2 milioane de euro.
În ceea ce priveşte Pasajul Solventul, care “va asigura legătura între Calea Bogdăneştilor şi strada Gării, pe sub un pachet de zece linii de cale ferată”, acesta a fost estimat, ca investiţie, la suma de 27,8 milioane de euro. Pentru ultimul obiectiv de pe listă, modernizarea şi lărgirea Pasajului Jiul, costul investiţiei a fost estimat la 8,1 milioane de euro. În total, toate aceste trei pasaje, despre a căror demarare vorbea Primăria anul trecut, înainte de a se aproba faimosul buget din care Timişoara nu a primit niciun leu, pentru nicio investiţie, costă peste 51 de milioane de euro. Fonduri pe care, în momentul de faţă, Primăria nu ştie de unde le va lua.
Deşi în proiecte se menţionează ca sursă de finanţare bugetul local, este greu de crezut că Primăria Timişoara va avea în următorii ani un buget care să permită asemenea investiţii de amploare. “Asta nu înseamnă că vom pune în mod efectiv, direct, deodată, banii necesari de la bugetul local. Asta poate însemna şi realizarea acestor obiective pe sistemul credit furnizor. Dar cele trei obiective legate de subpasaje sunt pe listă şi printre obiectivele importante pentru care noi solicităm sprijin de la Guvernul României”, a declarat primarul Nicolae Robu.
Consilierul local P.D.-L. Ştefan Constantin Sandu apreciază că va fi foarte greu pentru Timişoara să obţină o asemenea sumă. Mai ales că nu se ştie nici în ce măsură acele costuri menţionate în studiile de fezabilitate sunt realiste. “Nu este vorba despre construcţii civile, nu avem un sistem de raportare foarte exact. Ce este clar e că aceste pasaje sunt necesare. Rămâne de văzut cum şi dacă se vor obţine bani pentru ele de la acest Guvern care, sub raportul investiţiilor, acordă Timişoarei importanţa cea mai mică dintre toate Guvernele de până acum. Dacă ne gândim şi la bugetul pe acest an, probabil că nu are rost să aşteptăm prea multe de la actualul Executiv. Este clar că aceste investiţii nu vor putea fi demarate toate odată. Rămâne speranţa că aceste studii de fezabilitate nu vor expira însă până când se va obţine finanţarea”, mai spune consilierul local Ştefan Sandu.
Documentaţii care trebuie folosite înainte de a expira
Studiile de fezabilitate achiziţionate pentru cele trei pasaje nu au fost ieftine. Pentru Pasajul Popa Şapcă, ce se vrea a fi lărgit la patru benzi, Primăria a dat, doar pentru documentaţie, 68.000 de lei. Aceeaşi sumă s-a atribuit şi pentru realizarea documentaţiei preliminare pentru pasajul Jiul, ce se vrea lărgit tot la patru benzi şi înălţat. Şi tot 68.000 de lei va da Primăria şi pentru documentaţia aferentă realizării pasajului rutier inferior din zona Solventul. Pentru două dintre aceste mari proiecte s-a considerat că este nevoie să se achiziţioneze documentaţia completă – studii de fezabilitate, proiecte tehnice şi detalii de execuţie, deşi pentru pasajele Jiul şi Popa Şapcă existau studii de fezabilitate întocmite acum cinci. S-a considerat însă că aceste documentaţii pentru care, în 2006, Primăria a plătit bani grei, nu mai sunt de actualitate şi trebuie refăcute de la zero.
Ultimele comentarii