C.S.A.T. a fost adus în atenţia publică, direct sau indirect, de câteva ori, în ultima vreme. Din cauza unor contradicţii făcute pe lângă lege, venite de la Guvern, din cauza unor bâlbe ale primului-ministru, a unor declaraţii cel puţin ciudate ale ministrului Apărării. L-am invitat pe Mihai Răzvan Ungureanu – fost premier, fost şef al S.I.E., fost ministru de Externe, fost membru al C.S.A.T. – la un dialog despre scandalul generat de procesul de privatizare a C.F.R. Marfă, despre aducerea în ţară a lui Omar Hayssam, despre zborurile ilegale invocate de ministrul Duşa, despre rătăcirea contractului secretizat Bechtel – probleme despre care se vorbeşte cu o seninătate de neînţeles. Dar şi despre recenta rectificare bugetară şi despre problemele oamenilor cu care, de luni de zile, de când bate ţara în lung şi în lat, intră în contact.
„Domnul Ponta încearcă să scape de responsabilitate făcând foarte mult zgomot”
Au fost, în ultimele săptămâni, câteva evenimente care pun într-o lumină dacă nu nefavorabilă, cel puţin neclară C.S.A.T.-ul. Exemplu recent: scandalul generat de privatizarea C.F.R. Marfă. Premierul declară că neformularea unei poziţii a C.S.A.T. în cazul contractului de privatizare se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei. Preşedintele neagă. Apoi, Guvernul solicită convocarea în regim de urgenţă a C.S.A.T., după care premierul pleacă în concediu. Ulterior, Guvernul infirmă că ar fi solicitat convocarea de urgenţă. Pentru omul de rând, care nu ştie concret ce atribuţii are C.S.A.T., când poate fi convocat în regim de urgenţă, vă rog să oferiţi o explicaţie, dat fiind că aţi făcut parte din acest organism.
C.S.A.T. se întâlneşte, de obicei, la cererea preşedintelui C.S.A.T., care este şi preşedintele ţării, regimul întâlnirilor fiind mai mult sau mai puţin regulat. În C.S.A.T. se dezbat foarte multe subiecte, dar toate au un numitor comun: efectul sau consecinţele asupra siguranţei naţionale. Subiectul principal a ceea ce se întâmplă în C.S.A.T. este dezbaterea unor teme care au ca efect sau consecinţă starea de siguranţă naţională, securitatea României. E mai degrabă un for de dezbatere şi concluzionare strategic.
Deciziile C.S.A.T. nu sunt obligatorii, din păcate. În C.S.A.T., majoritatea participanţilor sunt membri ai Executivului. Teoretic, în clipa în care C.S.A.T. a convenit asupra unui subiect, într-o logică politică naturală, ce se dezbate acolo ar trebui să se definească în acte normative emise de Guvern sau în proiecte de lege construite la Guvern şi apoi înaintate Parlamentului. Sunt, din păcate, mult prea puţine situaţiile în care decizii ale C.S.A.T. să se fi transformat apoi, pe calea construirii actului normativ, în hotărâri de guvern, în ordonanţe simple, ordonanţe de urgenţă sau proiecte de lege înaintate către Parlament. Dar C.S.A.T. nu este o putere executivă ca atare.
Premierul, care este şi vicepreşedinte al C.S.A.T., susţine că avizul C.S.A.T. privind privatizarea C.F.R. este obligatoriu. Preşedinţia îl contrazice.
Primul-ministru încearcă să acopere un proces de privatizare care, în situaţia în care s-ar concretiza într-o hotărâre de guvern, ar aduce sub suspiciune membri importanţi ai Guvernului, începând cu fostul ministru al Transporturilor şi terminând cu primul-ministru. Victor Ponta este într-o poziţie foarte ingrată din punctul acesta de vedere: a susţinut procesul de privatizare, iar acum nu ştie cum să scape de acest cartof fierbinte. C.S.A.T.-ul nu are ce aviz să dea. C.S.A.T.-ul a solicitat Executivului ceea ce a solicitat şi altor Executive, înaintea actualului Guvern, ca în procesul de privatizare – şi asta este o recomandare valabilă pentru orice proces de privatizare – să fie respectate nişte comandamente de ordin strategic. C.F.R. Marfă are rol strategic în planurile mari de apărare a ţării, România fiind membră a N.A.T.O., ceea ce face ca privatizarea C.F.R. Marfă să fie importantă şi pe acest segment.
Undeva, procesul de privatizare are nişte defecte mari, este limpede, iar domnul Ponta este, în momentul de faţă, pus în situaţia de a le rezolva. Cel mai probabil, nu are capacitatea să o facă şi, atunci, încearcă să scape de responsabilitate făcând foarte mult zgomot. Dar responsabilitatea este a sa, indiferent de ceea ce spune. Procesele de privatizare pot fi discutate în C.S.A.T., dar decizia executivă – repet, consemnată într-o hotărâre de guvern – aparţine exclusiv Executivului şi angajează semnătura primului-ministru.
“Exprimarea pe lucruri pe care nu le cunoaşte îi dezvăluie premierului superficialitatea”
Un alt epiod care, în opinia omului de rând, putea ridica semna de întrebare în privinţa funcţionării C.S.A.T. este operaţiunea de aducere în ţară a lui Omar Hayssam. Bâlbele lui Victor Ponta au trădat faptul că premierul nu a cunoscut mersul operaţiunii, ceea ce duce cu gândul ori la amatorism din partea lui, ori la faptul că, date fiind legăturile strânse ale unor oameni din P.S.D. cu Omar Hayysam, nu a fost informat de preşedintele C.S.A.T. despre detaliile acestei operaţiuni. În care dintre cele două variante de răspuns aţi înclina să credeţi?
Despre aducerea în ţară a lui Omar Hayssam s-a discutat de ceva timp, încă dinainte de a exista Guvernul Ponta. Domnul Ponta, cel mai probabil, nu ştie să pună întrebări şi, neştiind să pună întrebări, nici nu obţine răspunsuri. Şi, da, cred că nu ştia nimic. Dar asta, pus faţă în faţă cu faptul că se exprimă pe lucruri pe care nu le cunoaşte, îi dezvăluie superficialitatea, faptul că nu stăpâneşte temele majore ale politicii strategice româneşti.
Tot ceea ce înseamnă planul anual de priorităţi strategice se discută în C.S.A.T. şi se face un vot asupra acelui plan. Votul înseamnă consens. Apoi, din acel plan fiecare instituţie îşi extrage propriile linii de lucru. Nu ştiu dacă premierul României cunoaşte aceste lucruri, despre care vorbeşte legea, dar în momentul în care eşti prim-ministru al României, ai îndatorirea să afli care este planul naţional de priorităţi strategice pe care C.S.A.T. îl discută şi îl pune în practică pentru anul calendaristic. Eu sunt convins că domnul Ponta nici măcar nu a pus aceste întrebări. În opinia mea, el s-a dezinteresat aproape complet de temele importante discutate în C.S.A.T. Nu de toate, dar de unele dintre ele, da.
„În cazul dispariţiei contractului Bechtel, cineva trebuie să suporte sancţiunea penală”
Un alt subiect cu semne de întrebare: contractul Bechtel. În contextul în care se solicită desecretizarea acestui contract, Dan Şova anunţa, senin, că nu ştie unde este actul. Ce înseamnă dispariţia – din neatenţie sau cu bună intenţie – a unui contract secretizat? Nu e faptă penală?
Eu sper că Ministerul Public s-a autosesizat în acest caz. E vorba despre constatarea dispariţiei unui document secretizat. Toate documentele care au caracter confidenţial sunt consemnate în registre adăpostite în nişte compartimente speciale la nivelul fiecărui minister. Când se constată o astfel de lipsă, automat se pun în acţiune instituţiile care au responsabilitate în domeniu, pentru a vedea de ce lipseşte un act care are un regim de confidenţialitate, care poate fi secret de serviciu ori secret de stat, şi, în urma cercetărilor, se ajunge la vinovat. Cineva e responsabil pentru asta. Miniştrii care au fost până la primul Guvern U.S.L., în speţă doamna Boagiu şi domnul Nazare, ştiau că documentul există acolo. Niciodată nu li s-a semnalat dispariţia lui.
Se presupune că a existat, în original, în momentul rezilierii contractului. Şi dacă s-ar putea face o reziliere de contract secretizat în baza unei copii, tot ar fi trebuit constatată dispariţia originalului la acel moment…
Cu atât mai mult. Deci, cu ce rămânem la sfârşitul zilei? Cu obligaţia pe care o au factorii de răspundere, Ministerul Public fiind unul dintre ei, de identificare a câtorva aspecte: dacă ministrul Şova spune sau nu adevărul, dacă acel contract există sau nu există. Poate nu e în sertarul de jos şi e în cel de sus, şi funcţionarii nu au habar de acest lucru. Dacă nu este de găsit, de ce nu a existat o semnalare a acestui aspect? Şi ce a determinat sustragerea unui document clasificat, în pofida regimului său de clasificare, din locul în care, prin lege, este depus? Cine a făcut acest lucru?
În cazul în care se descoperă acest document, şi domnul Şova nu-l găseşte, este limpede că cine a dus informaţia la ministrul Şova minte. Deci, şi domnul Şova trebuie să-şi facă o anchetă în propria casă.
E o faptă încadrabilă la infracţiuni contra siguranţei statului?
Nu mă pot pronunţa asupra încadrării. Ceea ce este sigur este că trebuie să suporte sancţiunea penală.
„Dacă declaraţia domnului Duşa e reală, ar trebui discutată în C.S.A.T.”
Cum comentaţi declaraţia lui Mircea Duşa care, în calitate de ministru al Apărării al unui stat membru N.A.T.O., spune, tot cu seninătate, că aproape zilnic spaţiul aerian al ţării este forţat de aparate de zbor „care nu sunt identificate sau care nu au aprobare de survol”. Ce reacţii poate atrage o asemenea declaraţie?
Eu cred că domnul ministru a ales o exprimare nefericită, purtat fiind de valurile propriei propagande. În acest Guvern, fiecare încearcă să vorbească, dar dă prost când fiecare încearcă să iasă în faţă.
Adică, nu există aceste zboruri?
Eu nu ştiu despre existenţa lor. Nu ştiu ce s-a întâmplat în ultimul an. Dar am văzut precizările pe care ministerul de resort le-a oferit ulterior.
Dacă lucrurile stau aşa, cum le spune Mircea Duşa, care este cursul firesc al reacţiei autorităţilor?
Dacă ceea ce spune domnul ministru este real, atunci acesta este, într-adevăr, un subiect, ce ar trebui discutat în C.S.A.T.
„Dacă o structură informativă se pretează la joc politic, mai devreme sau mai târziu, acest lucru iese la iveală”
A fost înfiinţată, recent, Direcţia Antifraudă, o suprastructură de control fiscal, subordonată premierului. Tot în subordinea de facto a primului-ministru intră şi serviciul secret al M.A.I. Pe final de decembrie 2012, Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă a M.A.I. a fost ridicată la rang de departament şi trecută în coordonarea unui secretar de stat, ajutat de doi subsecretari de stat, numiţi de primul-ministru. Practic, subordonată lui Victor Ponta. E normală acumularea aceasta de putere în mâna unui om?
Nu am văzut actul normativ care vizează înfiinţarea Direcţiei Antifraudă ca să mă pot pronunţa în propriu asupra acestui subiect. Dar vă pot spune următorul lucru: orice concentrare excesivă a puterii executive într-un singur loc duce inevitabil la abuzuri.
Unul dintre marile pariuri ale României de după 2004 a fost ca structurile de informaţii – indiferent că e vorba despre structurile naţionale, care au lege proprie de funcţionare, sau despre structurile departamentale de informaţii, gen D.I.P.I., D.G.I.A. – în primul rând, să fie respectuoase faţă de principiile statului democratic şi ale democraţiei în general, faţă de libertăţile şi drepturile cetăţeneşti şi, în al doilea rând, să-şi respecte scrupulos propriile acte normative care le organizează şi le asigură funcţionalitatea. Pariul a însemnat absenţa ingerinţei politicului în activitatea acestor organizaţii. În cazul în care – iar aici o spun subliniind acest lucru – o structură informativă se pretează la joc politic, mai devreme sau mai târziu acest lucru iese la iveală. Şi, în momentul în care se confirmă o asemenea bănuială, ce urmează este sesizarea Ministerului Public. Acela este, într-adevăr, un atentat la siguranţa naţională.
E motivul pentru care, din primul moment în care am fost confirmat în Parlament ca şef al S.I.E. şi până în ultimul moment al funcţionării mele ca director al acestui serviciu, am insistat asupra respectării scrupuloase a legalităţii şi am reuşit să previn orice ingerinţă a politicului în activitatea serviciului. Aceasta este conduita pe care un organism de natură specială trebuie să o aibă în raport cu instituţiile Statului, în raport cu sfera politică, în raport cu complexul democratic. Nu se respectă, mai devreme sau mai târziu adevărul iese la iveală.
Sunt situaţii în care nu s-a întâmplat nimic. În precampania electorală din 2009, când portofoliul M.A.I. era la P.S.D., Marean Vanghelie avertiza, într-un acces de lăudăroşenie, că vor ieşi la iveală dosarele făcute de D.G.I.P.I. unor persoane din familia prezidenţială. Niciuna dintre aceste persoane nu era angajată a M.A.I., pentru a justifica filajul D.G.I.P.I. şi încadrarea operativă…
Nu ştiu altceva în afară de declaraţiile oamenilor politici. Nu putem construi o speculaţie plecând de la declaraţia unor oameni politici.
„Rectificarea bugetară loveşte în politicile publice româneşti”
Am avut de curând o rectificare bugetară. Cum o vedeţi?
Oribilă. Loveşte în politicile publice româneşti. În condiţiile în care creşterea economică este doar ipotetică, în condiţiile în care, tocmai pe seama faptului că nu există bani la buget, negociezi cu F.M.I. o serie întreagă de suplimentări de taxe şi impozite, de unde iei bani?
Banii pleacă, aşa ca de obicei, de la Educaţie – deci, în septembrie, intrăm în următorul an şcolar cu bani şi mai puţini, ceea ce înseamnă şi fonduri mai mici pentru salarii, nu doar pentru asigurarea materială a procesului de educaţie –, de la investiţii. Statul îşi pierde aproape total capacitatea de a genera investiţii pentru finanţare de segmente de infrastructură. Această rectificare bugetară arată, de fapt, imaginea cea mai neplăcută a felului în care România este programatic sărăcită şi adusă într-o stare asemănătoare cu ce era la începutul anilor 1990.
„Poate, nu sunt departe vremurile când Educaţia şi Sănătatea nu vor mai face parte din bugetul consolidat”
De luni de zile, bateţi România în lung şi-n lat. Care sunt problemele cele mai acute pe care vi le semnalează oamenii?
Indiferent de limba maternă, indiferent de locul în care trăiesc şi muncesc, indiferent de vârstă, preocuparea celor pe care i-am întâlnit este locul de muncă – prezenţa lui, asigurarea stabilităţii acestuia. Oamenii vor să aibă garanţia că există dreptul de a munci, care este un drept constituţional.
Alte probleme care îmi sunt semnalate vizează asistenţa spitalicească, procesul educaţional. Toţi vor ca pe seama a ceea ce contribuie la buget să aibă asistenţă medicală decentă şi educaţie care să genereze şi să asigure performanţă.Una dintre întrebările pe care le aud cel mai des este „De ce ne pleacă pruncii? Cum fac să-i ţin în ţară după ce termină şcoala?” Adică, ce şansă au pe seama educaţiei?
O altă problemă care îmi este adusă mereu în atenţie este asigurarea unei stabilităţi în materie fiscală şi legislativă. Oamenii vor să aibă certitudinea că România zilei de azi este şi România zilei de mâine, pe seama stabilităţii fiscale şi a celei legislative. Întreprinzătorii nu se mai descurcă în hăţişuri, norme şi legi, care se bat cap în cap. Nu mai au certitudinea că ceea ce se taxează marţi nu urmează să fie suprataxat miercuri. Toată confuzia aceasta, pe care o generează actualul Executiv, se răsfrânge asupra oamenilor în general, nu doar a unor categorii de oameni.
Acestea sunt problemele de care se preocupă toţi românii. De fapt, toate acestea intră într-un singur mare capitol: certitudinea unei existenţe decente. Oamenii nu se preocupă de calitatea politicianului neapărat, dar se preocupă de soluţii pentru locurile de muncă – acestea dispar, nu apar. Nevenind investiţiile, nu au nicio şansă nici ei, nici copiii lor. Văd că ceea ce e valabil azi nu mai e valabil mâine.
Ar putea fi cele două domenii, Sănătatea şi Educaţia, considerate de interes strategic şi tratate ca atare?
Eu cred că deja sunt. Dacă îmi aduc bine aminte, sunt incluse în S.N.Ap. din 2010.
Dar această strategie este blocată în Parlament, de trei ani. Cred că o putem considera pierdută.
Consider că ar trebui incluse. La fel, problema demografică. Şi mai e ceva: ar trebui să tratăm foarte responsabil modul în care Educaţia şi Sănătatea participă, ca beneficiare, la împărţirea bugetului naţional. Şi, poate, nu sunt departe vremurile când nu vor mai face parte din bugetul consolidat, în aşa fel încât niciun om politic să nu se mai atingă de ceea ce trebuie să le revină acestor domenii din banul public.
Articolul a fost preluat din arhiva TIMPOLIS, originalul putând fi vizitat aicI: http://timpolis.ro/arhiva/articol-domnul-ponta-nu-stapaneste-temele-majore-ale-politicii-strategice-romanesti-25003.html
Ultimele comentarii