Deputat PNL Marilen Pirtea: „Țara în care numărul copiilor până în 4 ani s-a redus la jumătate, într-un sfert de secol, are un viitor sumbru”

Scăderea alarmantă a numărului de copii cu vârsta de până în patru ani, de aproape 50%, înregistrată în România, indică un regres ce nu poate fi oprit fără soluții globale, ale întregii societăți, atrage atenţia deputatul liberal Marilen Pirtea.

 

Marilen Pirtea aduce în discuţie un raport al Curţii de Conturi a României cu privire la Auditul performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar, publicat în noiembrie 2018, care arată că populaţia cu vârsta de până la patru ani a avut cea mai drastică scădere începând din 1990. „Acest raport indică precis amploarea fenomenului de regres demografic pe care l-a înregistrat România”, consideră deputatul PNL Marilen Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților şi rector al Universității de Vest din Timișoara.

Populația din acest segment de vârstă a scăzut de la 1.811.400, în 1990, la 952.000 în 2016, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 47%. „Țara în care populaţia de 0-4 ani s-a redus aproape la jumătate într-un sfert de secol are un viitor sumbru referitor la existența și păstrarea identității naționale”, se arată în raport.

Deputatul liberal mai spune că raportul Curții de Conturi menționează că, în paralel cu scăderea numărului copiilor din grădiniţe s-a redus şi numărul grădiniţelor, de la 1.697, în anul şcolar 2009/2010, la 1.205 grădiniţe, în anul şcolar 2014/2015. La fel, și numărul şcolilor primare şi gimnaziale s-a redus, de la 4.623 câte erau în anul şcolar 2009/2010, la 4.050, în anul şcolar 2014/2015.

„O reacție proporțională la acest regres demografic, reflectat și în sistemul de învățământ, nu poate să fie decât globală, a întregii societăți. Ca să aplicăm soluții realiste de diminuare a acestui fenomen, devine mai mult decât necesară implicarea mai multor actori instituționali publici, dar și privați, ai responsabililor din administrația publică centrală, dar și ai liderilor reprezentativi din comunitatea locală”, atrage atenţia Marilen Pirtea.

Un exemplu tipic de intervenție practică, pornită prin inițiativa unui reprezentant al mediului economic privat, mai spune deputatul liberal, este proiectul prin care companiilor românești de succes li se propune să “adopte” școli, dezvoltând o relație partenerială directă între mediul de afaceri și instituțiile de învățământ: „Această inițiativă, propusă de doamna Măriuca Talpeș, cofondatoarea Bitdefender, își propune să contribuie la evoluția pozitivă a învățământului din România, astfel încât acesta să se repoziționeze în Top 10 european până în 2035. Proiectul este un exemplu concret de implicare publică a liderilor economici din România pentru a concepe soluții globale în sprijinul rețelei publice de învățământ”. Proiectul propus de cofondatoarea Bitdefender, explică Marilen Pirtea, are în vedere un mecanism de susținere a școlilor și programelor derulate de acestea, după cele mai actuale standarde, cu obiective bine definite în termeni de indicatori Pisa, măsurabili și comparabili, pentru evaluarea obiectivă a progresului.

Lăsând totul pe mâna Ministerului Educației, considerând că acesta este singur responsabil pentru evoluția sistemului de învățământ, nu vom contribui prea mult la încetinirea declinului populației școlare și a standardelor și rezultatelor din educație. În schimb, dacă vom înțelege că progresul poate fi generat printr-o relație partenerială devenită permanentă între sistemul public de învățământ și liderii economiei reale, alături de cei din administrație, atunci cu siguranță vom găsi soluții globale și eficiente pentru reducerea vulnerabilității școlare, devenite azi critice pentru noi ca țară”, conchide Marilen Pirtea.

Print Friendly, PDF & Email