Schimbarea de strategie recentă în privinţa Centurii Timişoara Sud va însemna un proiect mai prost, care va fi gata chiar mai târziu decât pe vechea strategie, avertizează un deputat USR de Timiș, Cătălin Drulă.
„PSD este specialist la făcut proiecte de infrastructură praf. Cea mai recentă victimă este Centura Timișoara Sud”, acuză deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă, fost consilier al prim-ministrului Dacian Cioloş pe probleme de infrastructură. Avertizând că schimbarea de strategie recentă va însemna un proiect mai prost, adică o centură cu o bandă pe sens la un oraș mare din Europa, în 2016, și cu mai multe probleme și blocaje în implementare.
Deputatul USR Cătălin Drulă propune rememorarea a ceea ce s-a întâmplat cu acest proiect.
În ultima zi a Guvernului Cioloș, pe 4 ianuarie 2017, reaminteşte el, a fost lansată licitația pentru actualizarea proiectului făcut pentru acest drum în 2011, inclusiv trecerea la două benzi pe sens în loc de una, în funcție de studiul de trafic. „Tehnic vorbind licitația este pentru studiu de fezabilitate + proiect tehnic + detalii de execuție + documentație tehnică pentru autorizatie de construire. Practic, tot ce-ți trebuie pentru a contracta ulterior un constructor care să-ți execute lucrările. Ofertele urmau să fie depuse pe 4 aprilie”, spune Cătălin Drulă.
La sfârșitul lui martie, a fost anulată licitația, iar zilele trecute, lansată una nouă pentru „proiectare și execuție” a drumului pe proiectul din 2011. Motivul, afirmă Cătălin Drulă, îl reprezintă noua filozofie a PSD de abordat proiectele de infrastructură: proiectare şi execuție pe proiecte foarte vechi sau proaste, Craiova-Pitești fiind alt drum căruia i-au pus gând rău. „De fapt, nu e nicio noutate, este aceeași abordare care a dus la probleme enorme de implementare la proiecte precum autostrada Orăștie-Sibiu lot 3 (unde trebuie să ne amintim de alunecările de teren de la Aciliu), Lugoj-Deva (autostradă care va fi gata la şase-şapte ani după termenul prevăzut), Sebeș-Turda (în cazul căreia întârzierile vor fi de cel puțin patru ani) și multe altele”, declară deputatul USR Cătălin Drulă.
Prin această nouă licitație de proiectare şi execuție, explică el, se rămâne la proiectul din 2011 care avea o singură bandă pe sens. „Încă din studiul de trafic din 2011, se prevedea că la sfârșitul construcției, final prevăzut în 2016, noul drum ar fi avut nivelul de serviciu D (unde A este cel mai bun – drum liber și F este cel mai prost – ambuteiaj permanent). Cu creșterea de trafic din ultimii cinci ani, care a depășit probabil prognozele, în 2021, când ar fi gata drumul, nivelul de serviciu ar fi E sau F”, avertizează deputatul USR.
Mai pe scurt și fără explicații tehnice, declară Cătălin Drulă, se va construi un drum care va fi direct sufocat: „Pentru cine face comparația cu sectorul actual al Centurii Timișoara din nord, acela este deja dublat de autostrada A1, paralelă, de aceea nu e așa de aglomerat.”
Dar va fi măcar construit mai repede drumul, cu noua licitație proiectare şi execuție? Răspunsul este nu, afirmă Cătălin Drulă. Acesta estimeazî chiar că ar putea fi mai întârziat.
Calendarul pe vechea procedură:
Aprilie 2017 – depunere oferte
* 4 luni – evaluare oferte
August 2017 – semnare contract
* 9 luni – actualizare studii, proiectare + documentatie completă
Aprilie 2018 – lansare licitație lucrări
* 8 luni – perioadă depunere oferte + evaluare oferte
Decembrie 2018 – semnare contract lucrări
Decembrie 2020 – finalizare
Calendarul pe noua procedură:
Sfârșit de aprilie 2017 – lansare licitație proiectare şi execuție
* 8 luni depunere oferte + evaluare oferte
Ianuarie 2018 – semnare contract
* 6 luni proiectare conform contract
Iulie 2018 – începere execuție lucrări
* 24 luni execuție lucrări conform contract
Iulie 2020 – finalizare.
„Teoretic, o economie de şase luni. Practic, din toate experiențele din ultimii zece ani întârzierile la perioada de proiectare sunt de 6-12 luni pe un SF vechi cu avize expirate. Deci, va fi gata chiar mai târziu pe noua strategie, avertizează deputatul Cătălin Drulă. Totul., pentru a construi în anul 2020 (când ar urma să fie gata) la un oraș mare european un inel cu o bandă pe sens. Un drum care știm din studiul de trafic că va fi saturat deja de la inaugurare.”
PSD susţine că va obține o economie de timp în derularea proiectului. „De fapt, asta e povestea mincinoasă pe care le-o spune directorul CNADNR, Ioniță, și pe care, în lipsa lor de competență și/sau disperarea după capital politic rapid, o înghit ministrul, premierul și șeful PSD. Din păcate, tripleta Neaga-Șova-Ponta, care a făcut praf infrastructura în anii 2012-2015, pare a avea un demn urmaș în cvartetul Ioniță-Cuc-Grindeanu-Dragnea, care va fi la fel de trist amintit, peste câțiva ani”, conchide deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă.
Ultimele comentarii