Oficialii Municipalităţii au ajuns la concluzia că Timişoara are un public iubitor de film de artă şi că acesta merită o cinematecă. Pe care oraşul nu o are încă. Nici Municipalitatea nu are nici o cheie de rezolvare de moment a problemei, nici bani. Dar promite o rezolvare a situaţiei.
O lege care există, dar… nu se poate aplica
Nevoia realizării unei cinemateci a fost readusă în discuţie de viceprimarul P.N.L. Dan Diaconu. Acesta apreciază că, judecând după prezenţa masivă a publicului la proiecţia de filme premiate la Festivalul de la Cannes – un eveniment organizat, zilele trecute, de Primăria Timişoara, în parteneriat cu Asociaţia “Les Films De Cannes a Bucarest” –, aproximativ 1.500 de oameni, este limpede că oferta de filme comerciale trebuie completată în Timişoara cu o ofertă de filme de artă. Dan Diaconu mai spune că un grup de asociaţii neguvernamentale a depus deja un proiect de amenajare a unei cinemateci în Timişoara, asumând chiar şi întocmirea unui program cultural care să se desfăşoare în spaţiul viitoarei cinemateci.
Proiectul se pliază pe intenţiile Municipalităţii, enunţate încă din vară de viceprimarul liberal, legate de transformarea unuia dintre cinematografele din centrul oraşului într-un astfel de spaţiu. “Dacă procesul de preluare a cinematografelor de la RADEF de către Municipalitate va întârzia, vor fi identificate alte spaţii centrale care să poată fi transformate în cinematecă”, anunţă Dan Diaconu. Acesta dă asigurări că proiectul, necesar inclusiv din perspectiva candidaturii Timişoarei la titlul de Capitală Culturală Europeană, în 2021, se va materializa, chiar dacă o soluţie ar putea presupune realizarea, într-o etapă iniţială, a unei cinemateci cu o capacitate mai redusă, de ordinul a 100 – 150 de locuri.
Întrebat despre motivul pentru care preluarea cinematografelor de la R.A.D.E.F. întârzie atât de mult, în condiţiile în care despre subiect se discută deja de multă vreme, Dan Diaconu declară că Municipalitatea ar putea să se prevaleze de două variante care să îngăduie preluarea cinematografelor în subordinea sa: Legea 303/2008, privind transferul în administrarea Primăriilor a cinematografelor aflate în subordinea R.A.D.E.F., a fost anulată în 2009, de o ordonanţă de urgenţă, care, ulterior, a fost declarată neconstituţională şi respinsă şi în Parlament, în mai 2013. Moment în care, mai spune Dan Diaconu, a fost demarată o corespondenţă cu R.A.D.E.F. Consiliul de Administraţie al R.A.D.E.F. a fost invalidat, însă, printr-o hotărâre judecătorească, iar o decizie a Ministerului Culturii în ce priveşte numirea unui nou Consiliu de Administraţie întârzie să se materializeze. Or, în lipsa Consiliului de Administraţie, mai spune Dan Diaconu, nu se poate semna acordul de predare-primire a cinematografelor. O alternativă la această situaţie cu implicaţii birocratice ar fi fost eventualitatea aplicării prevederilor legii descentralizării. Dan Diaconu mai spune că oricare dintre variante ar fi benefică pentru Timişoara.
Amenajarea Grădinii de Vară, prea scumpă pentru posibilităţile Primăriei
În contextul discuţiilor legate de identificarea unui spaţiu adecvat pentru o cinematecă, viceprimarul a fost întrebat dacă Grădina de Vară a Cinematografului Capitol nu ar fi o soluţie.
Dan Diaconu spune că aceasta se află în prezent în patrimoniul Primăriei şi în administrarea Filarmonicii şi că directorul Filarmonicii Banatul, Ioan Coriolan Gârboni, a prezentat deja Municipalităţii un amplu proiect cultural, pentru materializarea căruia, însă, nu există încă resurse financiare. Viceprimarul afirmă că, pentru a pune în aplicare acest proiect, Municipalitatea ar putea apela în viitor la accesarea de fonduri europene sau la intrarea într-un parteneriat public-privat. Ar exista, de asemenea, posibilitatea investirii de fonduri de la bugetul local pentru materializarea acestui proiect, însă “exerciţiul financiar actual nu permite o astfel de abordare, pentru că proiectul propus este extrem de costisitor”. Dan Diaconu mai spune că valoarea proiectelor depuse spre finanţare pe Polul de Creştere Timişoara depăşeşte în acest moment valoarea sumelor alocate pentru acest interval şi că, din economiile realizate de Primărie în urma licitaţiilor finalizate, se mai speră doar la intrarea în execuţie a trei proiecte aflate pe lista de rezervă, printre care a nominalizat proiectul “Michelangelo 2” şi amenajarea Parcurilor Alpinet şi de Justiţie.
Saga preluării cinematografelor durează din 2008
Premisele preluării cinematografelor din administrarea R.A.D.E.F. de către Primării au fost create în anul 2008, prin legea care prevedea obligativitatea ca administraţiile locale să investească în spaţiile nou preluate şi să le exploateze, fiindu-le interzis să le vândă.
În 2011, Prefectura Timiş a realizat un control legat de constatarea felului în care Primăriile s-au achitat de obligaţia reabilitării acestor spaţii, pentru care legea prevedea în mod clar păstrarea destinaţiei iniţiale a spaţiilor.
Rezultatele acelor controale s-au dovedit dezastruoase. Raportul de control releva că în Timişoara Cinematografele Dacia şi Arta, dar şi Grădina de Vară Arta se aflau într-o stare avansată de degradare, Cinematograful Fratelia era revendicat de fostul proprietar, iar Cinematograful Victoria era închiriat, în spaţiul respectiv desfăşurându-şi activitatea o policlinică.
Ultimele comentarii