De-a lungul ultimilor ani, problemele de administrare şi sumele nerecuperate de la chiriaşii Parcului Industrial Timişoara au fost subiecte constante de polemici şi controverse în Consiliul Judeţean, care îl are în subordine. Pentru a se lămuri, măcar parţial, a fost cerut un audit extins.
Verificări amănunţite
Problemele Parcului Industrial Timişoara rămân „moştenire” de la un mandat la altul, fără să se găsească până acum soluţiile necesare pentru a se evita prejudicierea bugetului Consiliului Judeţean de către firmele care concesionează suprafeţe în perimetrul PITT, după care pleacă sau intră în insolvenţă, refuzând plata sumelor datorate.
Pentru a se clarifica situaţia, o verificare extinsă a fost cerută chiar de către fostul vicepreşedinte al CJ Timiş, Călin Dobra, în prezent consilier judeţean PSD. În opinia sa, situaţia de la Parcul Industrial este „delicată”, şi din acest motiv s-a cerut demararea unui audit şi prezentarea unei informări cu privire la activitatea şi contractele derulate de toate societăţile care sunt în momentul de faţă în incinta PITT.
„Din punctul meu de vedere, este nevoie de acest audit extins, pentru a se realiza un model de contract-cadru cu societăţile concesionare care să nu mai poată fi interpretat sau speculat în detrimentul Consiliului Judeţean. Sunt destul de multe probleme în momentul de faţă la Parcul Industrial, şi pentru a se preîntâmpina pe viitor astfel de situaţii este nevoie de un audit care să clarifice situaţia de fapt”, ne-a declarat Călin Dobra.
Probleme rostogolite de la un mandat la altul
Încă de acum trei ani administraţia judeţeană anunţa că se judecă cu 80% din firmele din PITT, în mare parte din cauza taxelor de concesiune şi a modului în care au fost încheiate contractele de concesiune.
Pe lângă aceste procese, CJ Timiş spunea atunci că se mai confrunta cu o situaţie cel puţin ciudată, în condiţiile în care o parte din firmele care şi-au construit hale pe terenurile concesionate de aici au ajuns în insolvenţă. “Având în vedere faptul că, în momentul de faţă, ne confruntăm cu situaţia intrării în procedura de insolvenţă a mai multor firme care au concesionat şi au realizat investiţii pe astfel de parcele şi, prin urmare, cu scoaterea la licitaţie de către lichidatorii judiciari a halelor construite, ceea ce presupune implicit încetarea contractelor de concesiune cu firmele respective, se impune găsirea unei soluţii pentru reglementarea situaţiei terenului, care rămâne în continuare ocupat de construcţii”, se menţiona într-un raport din acel an legat de PITT.
Citeşte şi: Executări silite, pe „lista de cumpărături” la Consiliul Judeţean Timiș
Din acest punct de vedere, este discutabil felul în care administraţia judeţeană a rezolvat o parte din problemele legate de datoriile firmelor concesionare din Parcul Industrial. În urmă cu doi ani, în plenul CJ Timiş a fost aprobată schema de ajutor de minimis, al cărei scop era scutirea de la plata majorărilor de întârziere aferente debitelor neachitate în termen de către mai mulţi agenţi economici din PITT. Conducerea administraţiei judeţene a considerat că este oportună acordarea acestui ajutor, sperând că prin această măsură se va reuşi încasarea măcar a unei părţi din debitele restante rezultate din chirii şi concesiuni care depăşesc 1,5 milioane de lei. Pentru a exista posibilitatea recuperării acestui debit principal, CJ Timiş a propus ştergerea majorărilor de întârziere calculate, mai mari de 1,1 milioane de lei (echivalentul a peste 260.000 de euro), deci mai mult de 60% din datoria propriu-zisă, conform datelor publicate de administraţia judeţeană. Majoritatea celor peste 20 de agenţi economici care au beneficiat de această ştergere parţială a datoriilor sunt chiriaşi sau concesionari de parcele din Parcul Industrial Timişoara. Se spunea atunci însă că, existând acest precedent al ştergerii parţiale de debite, şi firmele care ar concesiona noi parcele l-ar putea invoca în cazul în care au probleme cu onorarea obligaţiilor contractuale către administraţia judeţeană.
Ultimele comentarii