Pentru că în aceste zile se discută la Camera Deputaţilor celebrul proiect de lege legat de insolvenţa personală, au fost audiaţi şi reprezentanţi ai mediului bancar care spun că, deşi perioada iniţială a crizei a trecut, problema restanţelor acumulate de români la plata creditelor nu s-a rezolvat, ci se agravează în timp. Situaţia e valabilă şi în Timiş, unde în acest an restanţele populaţiei şi firmelor către bănci au atins un nivel-record.
O situaţie ce nu sugerează un viitor prea bun
Preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor, Florin Dănescu, a declarat, săptămâna trecută, în Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor, că peste 700.000 de români au restanţe la bănci mai mari de 30 de zile, iar 4,5 milioane de persoane fizice însumează 7,5 milioane de credite. Florin Dănescu a mai spus că A.R.A. are câteva temeri faţă de o iniţiativă privind insolvenţa persoanelor fizice, arătând că o astfel de iniţiativă ar putea fi preluată, aplicată şi folosită prin lege împotriva legii.
Potrivit A.R.B., o lege privind insolvenţa persoanelor fizice ar trebui să aibă la bază o cercetare şi acordul tuturor părţilor implicate – B.N.R., Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi A.R.B. –, fără să fie influenţată de “presiuni de natură politică” şi să nu fie afectată disciplina financiară.
Florin Dănescu a mai spus că există o aparenţă care nu corespunde realităţii, şi anume că este o presiune a creditorilor asupra debitorilor pentru plata ratelor restante, iar debitorii ar fi supuşi unor măsuri care nu le dau posibilitatea redresării financiare sau restructurării creditelor: “Noi credem că, dimpotrivă, această aparenţă nu corespunde realităţii, deoarece băncile şi-au asigurat soluţii de restructurare a creditelor, prin norme şi reglementări, pentru a evita intrarea debitorilor în incapacitatea de plată şi începerea recuperării creanţelor prin proceduri judiciare”. Reprezentantul A.R.B. susţine că 20% din volumul creditelor acordate de bănci sunt restructurate şi că băncile încearcă întotdeauna să-şi ajute clienţii.
Deputaţii din Comisia Juridică au dezbătut iniţiativa legislativă privind falimentul persoanelor fizice, iniţiată de deputatul minorităţilor naţionale Mircea Grosaru, stabilind că acest proiect împreună cu alte două iniţiative legislative pe această temă, depuse în 2010, să fie discutate la pachet cu noul Cod al insolvenţei. Proiectul falimentului persoanelor fizice propune ca, atunci când o persoană fizică acumulează datorii mai mari de 10.000 de euro, pe care nu le poate achita către bănci sau către diverse persoane fizice sau juridice, să se declare în insolvenţă, iar acest lucru să se facă printr-o declaraţie pe propria răspundere.
Românii, cei mai îndatoraţi dintre europeni
Indiferent de teoriile A.R.B., B.N.R. confirmă că plata ratelor la creditele contractate reprezintă o problemă reală pentru extrem de mulţi români. Populaţia cu venituri nete de sub 700 de lei pe lună are cel mai mare nivel de neperformanţă la credite, cu rate de 25% la consum şi 11% la ipotecar, potrivit datelor B.N.R., care arată că românii sunt printre cei mai îndatoraţi dintre europeni din cauza dobânzilor înalte practicate la împrumuturi.
Un raport de stabilitate financiară publicat recent de B.N.R. cuprinde o analiză a ratelor creditelor neperformante în funcţie de categoria de venit lunar. Pe acest eşantion, analiştii B.N.R. au calculat că împrumuturile neperformante ale celor cu venituri nete lunare de cel mult 700 de lei totalizează 2,5 miliarde lei. Extrapolând rezultatul, rezultă că pe total gospodării acest segment de populaţie deţine credite cu restanţe de 4,1 miliarde lei, adică aproximativ 40% din totalul creditelor neperformante ale populaţiei, de 10,6 miliarde lei.
În cazul persoanelor cu venituri nete între 700 şi 1.500 de lei/lună, restanţele peste 90 de zile calculate de B.N.R. se ridică la 1,5 – 1,6 miliarde lei, ceea ce înseamnă un total al restanţelor de 2,5 miliarde lei. Cele două categorii totalizează, astfel, aproape 70% din valoarea împrumuturilor neperformante ale populaţiei.
“Debitorii cu un venit net care este inferior salariului minim pe economie prezintă cel mai mare grad de îndatorare (62%, faţă de 37% pe total economie, valori mediane în iunie 2013), şi cea mai mare asimetrie a gradului de îndatorare, iar tendinţa este de deteriorare mai accentuată comparativ cu celelalte clase de venit. În general, persoanele cu venituri reduse sunt cele mai susceptibile a avea probleme în rambursarea la timp a obligaţiilor financiare”, se arată în studiul publicat luni de B.N.R.
Raportul mai precizează că ponderea serviciului datoriei în venitul brut lunar al gospodăriilor populaţiei se situează în România la niveluri relativ ridicate comparativ cu situaţia aferentă altor ţări europene. “Evoluţiile pozitive identificate nu s-au manifestat uniform în structura populaţiei pe clase de venit, categoriile cu venituri mici şi foarte mici înregistrând de regulă o înrăutăţire a poziţiei bilanţiere. Capacitatea sectorului în ansamblul său de a-şi rambursa serviciul datoriei la bănci a continuat să se reducă, dar într-un ritm mai lent comparativ cu cel aferent perioadei anterioare, iar perspectivele sunt mixte. Rata creditelor neperformante s-a majorat cu 2,2 puncte procentuale în perioada decembrie 2011 – iunie 2013 (de la 8,2% la 10,4%), în timp ce volumul creditelor neperformante a crescut cu 28% în acelaşi interval”, se mai arată în raport.
Restanţele, în creştere abruptă şi în Timiş
Niciun judeţ al ţării, indiferent de cât de bine dezvoltat este din punct de vedere economic, nu a fost ocolit de fenomenul de creştere al restanţelor acumulate la plata creditelor bancare. Conform ultimului raport structural teritorial al creditelor, în Timiş creditele în lei restante au atins 13,3 miliarde de lei, iar creditele în valută restante, 20,3 miliarde de lei. Valorile au luat-o razna, în raport cu ce se întâmpla chiar la începutul acestui an, când se raportau credite în lei restante în valoare de 566 de milioane de lei, şi credite în valută restante în valoare de 1,08 miliarde de lei. Prin comparaţie, la începutul crizei, în septembrie 2008, restanţele în Timiş, la creditele în lei, erau de 53 de milioane de lei, iar la creditele în valută, de 21 de milioane de lei.
“Este greu de spus ce va aduce pe plan social această creştere îngrijorătoare a nivelului restanţelor acumulate de populaţie la rambursarea creditelor. Probabil că se va ajunge la o prăbuşire a sistemului, comparabilă cu ce s-a întâmplat pe piaţa imobiliară. Lumea, este adevărat, nu mai riscă contractarea unor credite. Nici băncile nu mai dau credite de consum ca pe vremuri, cu buletinul. Însă este deja prea târziu”, apreciază economistul timişean Nicolae Bobiţan (foto), conferenţiar universitar la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administrare a Afacerilor din cadrul Universităţii de Vest Timişoara.
Situaţii sociale extreme
Există opinii conform cărora, la rata actuală de creştere a restanţelor populaţiei către bănci, s-ar putea ajunge la situaţii sociale extreme. Pe motiv că o creştere foarte mare a gradului de îndatorare a populaţiei către bănci şi o escaladare a restanţelor ar putea duce la o catastrofă socială, un grup de opt deputaţi, dintre care doi din Timiş, iniţiaseră în 2011 o alternativă la Legea falimentului personal. Propunerea legislativă, care se află şi acum în analiză la Parlament viza suspendarea plăţii ratelor către bănci, pe o perioadă de trei ani, pentru românii care nu-şi mai pot plăti datoriile.
Conform acestui proiect de lege, ar fi urmat să se suspende pe o perioadă de trei ani obligaţiile ce decurg din contractele de credit încheiate de toţi cetăţenii români aflaţi în situaţia de sărăcie extremă – definiţi ca “persoanele care nu au asigurate alimente în valoare de minimum patru lei pe zi”. Pentru a beneficia de prevederile viitoarei legi, românii ar fi trebuit să facă dovada faptului că, în cazul lor, venitul pe membru de familie nu depăşeşte 670 de lei. De asemenea, nu ar fi trebuit să deţină bunuri de valoare cum ar fi maşină, aparate electrocasnice scumpe sau bijuterii ce pot fi vândute ca să acopere datoriile la bancă.
Conform proiectului de lege, pe perioada de suspendare a plăţii ratelor, instituţiile bancare urmau să-şi acopere cheltuielile aferente ratelor suspendate ale consumatorilor dintr-o rezervă constituită în acest scop la dispoziţia B.N.R.
Cum era de aşteptat, la fel ca şi acum, în cazul Legii falimentului personal, A.R.B. nu a fost încântată de ideea acestui proiect legislativ, precizând că orice reglementare de acest gen reprezintă o ingerinţă în problemele interne ale unor societăţi comerciale, bănci în cazul de faţă.
Ultimele comentarii