Noi succese ale Teatrului Naţional din Timişoara

Maria de Buenos Aires repetitie Foto Adi PiclisanTeatrul Naţional Timişoara adaugă succes după succes în palmaresul instituţiei. Două dintre spectacolele cu care a deschis stagiunea 2014 – 2015 au ridicat sala în picioare. Şi nu doar acasă, ci şi în străinătate.

 

Spectacolul-eveniment Maria de Buenos Aires, după opera-tango compusă de  Astor Piazzolla şi textul lui Horacio Ferrer, a înregistrat un nou record de audienţă.

„De curând anunţam că, la cererea publicului, Teatrul Naţional a programat în mod exceptional o a doua reprezentaţie a spectacolului în luna octombrie, pe data de 20. În doar şapte zile, locurile s-au epuizat. Ca şi reprezentaţiile precedente, şi aceasta se va juca cu casa închisă, semn că spectacolul semnat de Ada Lupu continuă să acapareze interesul timişorenilor”, spun organizatorii.

Maria de Buenos Aires aduce pe scena Sălii 2 a TNT bandul Nuevo Tango Quintet, căruia i se alătură şi alţi muzicieni. Distribuţia îi reuneşte pe actorii Sânziana Târţa, Victor Bucur, Claudia Ieremia, Ion Rizea, Cristina König, Iuliana Crăescu, Corina Dohanici, Adriana Sâncrăian, Matei Chioariu, Raul Bastean, Raul Lăzărescu, Adrian Cozan, dar şi pe dansatorii Cristina Daju şi Silviu Guşat.

E un spectacol la care trebuie venit cu iubitul / iubita de mână. Ce poate fi mai frumos decât emoţia? Este important să ne oferim ocazia de a cunoaşte viaţa cu toate simţurile, de a ne emoţiona, de a găsi într-o poveste acele lucruri care pot duce mai departe propria noastră poveste. Este pentru prima dată când opera lui Piazzolla renunţă la tonurile tragediei şi vorbeşte despre sensul pozitiv al existenţei”, declara, înaintea premierei acestui spectacol, regizorul Ada Lupu, directorul Teatrului Naţional Timişoara, care ştie că emoţiile pot schimba lumea şi, acum, vrea să arate cum.

Organizatorii mai spun că ţinutele actorilor sunt semnate de un designer cunoscut, Alina Lăţan, care are studii de modă la Rick Owens Paris, a lucrat cu Inna, Smiley, Deepcentral, Kamelia, Vunk, şi a colaborat cu reviste de profil în străinătate. “Aşa se face că întregul spectacol este o cascadă de culori vii care dau frâu liber imaginaţiei. Teatrul, în general, şi în mod special colaborările cu Ada Lupu şi echipa TNTm îmi oferă libertatea de a ma exprima artistic şi de a crea, prin costume, lumi diferite cu un aer contemporan. Un bun produs teatral trebuie să fie la fel ca un produs vestimentar bun: adaugă frumuseţe şi calitate vieţii noastre; el trebuie înţeles, apreciat şi trebuie să vândă (să fie sold out)”, spune Alina Lăţan.

Actorii din Maria de Buneos Aires dansează tango pe scenă, şi o fac încălţaţi în pantofi speciali, „acoperiţi cu aur”. Designerul timişorean Dumitru Mihăică, proprietarul Mono Shoes, spune că „Pasul este începutul în fiecare dans de tango. Picioarele şi privirea… desprind dansatorii de lumea din care au venit. În acordurile tăioase şi dulci deopotrivă, povestea se rescrie. Podeaua e propria lor Argentină, oraşul minţii în care muzica are gust de iubire, fum şi patimă”.

Ziua Naţională a Germaniei, celebrată printr-un spectacol al Naţionalului timişorean

Pe ceas. Cu 60 de minute mai batran Foto Adi PiclisanSăptămâna trecută, vineri, 3 octombrie, Badisches Staatstheater, din Karlsruhe, a ales să celebreze Ziua Naţională a Germaniei cu premiera unui spectacol al Naţionalului timişorean, Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân, de Ştefan Peca, coproducţie care a deschis noua stagiune a TNT, la începutul lunii septembrie.

Care este atitudinea noastră individuală privind îmbătrânireaşi care este atitudinea societăţii faţă de generaţiile care o compun? În funcţie de cum punem problema, demonstrează scriitorul, basmul «Tinereţe fără bătrâneţe» poate fi repovestit atât într-un viitor utopic, în care copiii aleg dacă vor veni sau nu pe lume, cât şi în prezentul prozaic al serviciilor sociale germane. În combinaţii de câte trei scenete pline de umor şi de imaginaţie, surprinzătoare de la o reprezentaţie la alta şi votate de public, cele nouă poveşti se completează într-un spectacol-mozaic unic”, spunea, înaintea premierei de la Timişoara, autorul spectacolului, Ştefan Peca.

Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân are la bază o amplă cercetare pe care dramaturgul a realizat-o în Timişoara şi Karlsruhe. Coproducţia româno-germană face parte dintr-un proiect european derulat în cadrul European Theatre Convention care va avea ca punct final Festivalul „Art of Ageing”, derulat la Teatrul Naţional din Timişoara, în luna aprilie 2015. Teatrul Naţional din Timişoara, membru al ETC, una dintre cele mai extinse reţele de teatre de stat din Europa, participă la proiectul internaţional The Art Of Ageing, în colaborare cu Theater und Orchester Heidelberg (Germania), Gavella Drama Theatre (Zagreb, Croaţia), Deutsches Theater (Berlin, Germania), Staatstheater Braunschweig (Germania), Teatrul Naţional Craiova, Staatstheater Karlsruhe (Germania) şi Teatrul Naţional Bratislava (Slovacia).

Spectacolul, realizat în cadrul proiectului european Art of Ageing, derulat sub umbrela European Theatre Convention, s-a bucurat de un mare succes de public, atât la premiera din 3 octombrie, cât şi la reprezentaţia de a doua zi. Premiera a fost precedată de o expoziţie dedicată Banatului şi celor 25 de ani de la Revoluţia română începută la Timişoara, precum şi de o conferinţă în care Jan Linders, directorul artistic la Badisches Staatstheater, dramaturgul Ştefan Peca, Elsa Varenne, din partea ETC, şi Codruţa Popov, secretarul literar al Teatrului Naţional, au schiţat contextul european al proiectului, premisele, modul de lucru şi importanţa acestei colaborări în plan cultural european, dar şi felul în care aceasta a devenit o demonstraţie concretă a înfrăţirii celor două oraşe, dincolo de domeniul politic ori economic.

În preambulul spectacolului, pe scena germană a urcat şi Corul Şvabilor Bănăţeni din Karlsruhe.

Distribuţia spectacolului îi reuneşte pe actorii Naţionalului timişorean Colin Buzoianu şi Sabina Bijan şi pe cei ai Badisches Staatstheater din Karlsruhe – Jan Andreesen şi Sophia Löffler. Decorul şi costumele aparţin scenografei germane Anna von Leen, conceptul video este creat de Lucian Matei, iar regia spectacolului este semnată de regizorul Malte C. Lachmann.

Print Friendly, PDF & Email