„La CNADNR, un angajat din şase este şef”

Atrage atenţia deputatul PNL Cornel Sămărtinean, acuzând compania că este o „gaură neagră” la Ministerul Transporturilor

Constructie autostrada Timisoara LugojCNADNR SA a ajuns un nucleu de “şefi”, acuză un parlamentar liberal de Timiş. Atrăgând atenţia că la această companie un angajat din şase are funcţie de conducere.

 

CNADNR SA a ajuns un nucleu de «şefi»”, acuză deputatul liberal de Timiş Cornel Sămărtinean. Motivându-şi argumentaţia prin aceea că la această companie un angajat din şase are funcţie de conducere. În plus, subliniază acesta, până acum niciun ministru nu a încercat să reorganizeze CNADNR, care poate fi, astfel, considerată un eşec instituţional.

„Din 2008 până în prezent, CNADNR SA a avut un buget cumulat de circa 13,5 miliarde de euro, bani suficienţi pentru construcţia a aproape 2.000 de kilometri de autostrăzi, la un cost mediu de şapte milioane de euro/kilometru. Dar România are doar 700 de kilometri de autostrăzi în prezent. Doar 420 de kilometri de autostrăzi au fost deschişi circulaţiei după 2008, România continând să fie și în prezent la coada Europei la capitolul infrastructură rutieră”, declară Cornel Sămărtimean.
​Acesta mai spune că modul în care s-au cheltuit respectivele sume poate reprezenta o măsură a risipei realizate de-a lungul timpului, având în vedere că CNADNR SA are anual un buget de 1,5 – 2 miliarde de euro, atât pentru autostrăzi, cât şi pentru drumuri naţionale. CNADNR, însă, atrage atenţia Cornel Sămărtinean, funcţionează ca un „stat în stat”: „Este şi companie de investiţii, dar organizează şi licitaţiile, face recepţia lucrărilor şi le preia ulterior în exploatare. Deşi are 6.000 de angajaţi, CNADNR SA trebuie să facă licitaţie publică şi să aleagă un proiectant şi un constructor privat pentru orice groapă care apare pe autostrăzile şi drumurile naţionale din România”.
Cornel Samartinean​Cornel Sămărtinean mai spune că lipsa de transparență în cheltuirea banului public, în cazul CNADNR SA, este evidentă, având în vedere faptul că nici până acum nu au fost publicate rapoarte trimestriale sau semestriale prin care compania să comunice proiectele către care a direcţionat bani și nici nu este publicat oficial un plan de management pentru anul 2015. „Ministerul Transporturilor a schimbat în ultimii aproape trei ani patru miniştri, iar «gaura neagră» numită CNADNR SA, care are la dispoziţie miliarde de euro anual, este în continuare o companie nerestructurată, netransparentă, fără rezultate concrete şi care nu-și justifică sumele alocate și cheltuite fără rost în fiecare an”, acuză parlamentarul liberal de Timiş.

​CNADNR SA, prin statutul său, se definește o companie de interes strategic național cu rol deosebit de important în dezvoltarea rețelei de autostrăzi și în conectarea României la rutele europene printr-o infrastructură bine dezvoltată.

Conform declarațiilor conducerii CNADNR – care, din decembrie 2014, în urma unei ordonanţe de urgenţă date de Guvernul Ponta s-a întors în subordinea Ministerului Transporturilor –, în acest an compania are un buget de 6,11 miliarde lei, cu 31% mai mare decât cel din 2014. Numărul de personal prognozat la finele anului este de 6.491 de angajaţi – cu 456 de angajaţi mai mult faţă de 2014 –, câştigul mediu lunar pe salariat fiind de 2.525de lei, determinat pe baza cheltuielilor cu salariile.

Print Friendly, PDF & Email