“Atunci când vrei ca o chestiune să fie înmormântată definitiv, mai fă un comitet, o agenţie”. E un principiu foarte cunoscut al lui Murphy care pare să fie ignorat de actuala guvernare care, deşi nu a excelat sub nicio formă în ceea ce priveşte recepţia şi darea în folosinţă de autostrăzi, vrea să înfiinţeze o Autoritate Naţională pentru Autostrăzi. Este greu de imaginat care a fost motivaţia creării unei noi structuri într-un aparat de stat şi aşa mult mai stufos, mai ales ţinând cont de faptul că obiectul de activitate al acestei noi structuri e cvasi-inexistent.
Încă o instituţie
De anul viitor România va avea şi o autoritate naţională care supraveghează construcţia şi întreţinerea autostrăzilor. Aceasta se va numi Autoritate Naţională pentru Autostrăzi şi va fi desprinsă din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi se va afla în subordinea Ministerului pentru Marile Proiecte. Până în 2014 autostrăzile vor fi coordonate tot de Ministerul Transporturilor. Noua structură creată de guvernanţi ar trebui să se ocupe de toate proiectele de construcţie a autostrăzilor, indiferent de finanţarea acestora, autorităţile anunţând intenţia de înfiinţare a acestei ramuri a C.N.A.D.N.R. încă din iarna anului trecut.
Noua instituţie încarcă şi mai mult aparatul de stat, în condiţiile în care actualul Executiv deţine recordul naţional pentru autorităţi, instituţii, agenţii şi structuri guvernamentale, formula actuală având în componenţă 17 ministere, care controlează 441 de autorităţi, instituţii, agenţii şi structuri. Unele dintre ele sunt autofinanţate, pe când altele sunt finanţate parţial sau integral din bugetele ministerelor. Executivul condus de Călin Popescu Tăriceanu avea în spate 244 de autorităţi, agenţii şi structuri, iar numărul său a urcat la 246 în perioada Guvernului Emil Boc. Acordul F.M.I. semnat în 2009 obliga România să-şi reducă aparatul administrativ, reducerea de la acea vreme fiind de 53 de structuri.
“Marele argument” legat de înfiinţarea acestei noi structuri este, acum, că în Europa sunt autorităţi separate de autostrăzi şi separate de drumuri naţionale. Diferenţa este însă că în Europa vestică Autorităţile pentru Autostrăzi chiar au ce să gestioneze.
Cert este că ministrul delegat Dan Şova a fost autorizat de Guvern să ceară în adunarea generală a acţionarilor a C.N.A.D.N.R. divizarea societăţii în două noi companii naţionale, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi, prezentată ulterior ca Autoritatea Naţională de Autostrăzi, şi Compania Naţională de Drumuri. Autoritatea Naţională de Autostrăzi va funcţiona sub autoritatea acestui nou departament, iar C.N.A.D.N.R. va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Numirea şi revocarea şefului noii autorităţi vor reveni premierului Victor Ponta.
Autoritatea Naţională de Autostrăzi se va ocupa doar de autostrăzi, iar compania de drumuri se va ocupa doar de drumurile naţionale. Din 2020, România va avea doar autostrăzi şi drumuri regionale, nu drumuri naţionale, potrivit lui Dan Şova. Acesta a precizat că noua autoritate se va ocupa de autostrăzile care vor fi construite din 2014, cu banii din alocarea financiară din 2014 – 2020. „Autostrăzile construite pe alocarea din cadrul financiar 2007 – 2013 vor rămâne la compania naţională ce există astăzi, până se va finaliza construcţia şi plata lor. Apoi, aceste autostrăzi vor trece la Autoritatea Naţională de Autostrăzi”.
Autostrada Arad – Timişoara mai are zone cu restricţii de viteză
Este greu de precizat şi raportat la vestul ţării ce va administra noua structură. Şi aceasta pentru că nici acum, după un an şi jumătate de la darea în folosinţă, prima bucată de autostradă din vestul ţării, Arad . Timişoara, nu este recepţionată.
Aşadar încă se lucrează intens la acest segment de autostradă, deschis traficului în decembrie 2011, în urma unei investiţii de aproximativ 135,43 de milioane de euro. În vară, se confirma că autostrada este reasfaltată pe toată lungimea, după ce stratul de suprafaţă începuse să se deterioreze, poliţiştii impunând restricţii de viteză pe segmentele aflate în lucru. Potrivit Biroului de Poliţie Autostrăzi Vest, viteza pe acest tronson fusese restricţionată la 60 şi 80 de kilometri la oră în mai multe puncte. Restricţii de viteză au tot fost impuse pe acest segment de drum, care prin natura sa este destinat circulaţiei cu viteză, încă din septembrie anul trecut, când reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri precizau că asfaltul s-a surpat la îmbinările unor podeţe, din cauza infiltraţiilor de apă, pentru că autostrada nu a fost finalizată şi nu există încă, pe toată lungimea drumului, şanţuri de scurgere laterale. Sunt estimate noi pasări de responsabilitate.
Din experienţa acumulată, se poate estima că noua structură, Autoritatea Naţională pentru Autostrăzi, ar putea încurca lucrurile, în loc să ajute.
Ministerul Transporturilor se autoabsolvă de vină
Raportat la Timiş, care sunt efectele trecerii C.N.A.D.N.R. din subordinea Ministerului Transporturilor în subordinea nou-înfiinţatului Departament pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.
Pentru că pe fiecare segment de autostradă realizat sau demarat în vestul ţării au existat controverse şi scandaluri legate de exproprieri, mai mulţi locuitori din comuna timişeană Traian Vuia au remarcat modul în care s-au realizat evaluările terenului expropriat pentru tronsonul de autostradă Lugoj – Deva. „După ce, în principiu, cetăţenii au fost de acord cu exproprierea terenurilor pentru cauza de utilitate publică, promiţându-li-se ca sume de despăgubire 3,5 – 4,5 euro pe metru pătrat, au avut surpriza neplăcută să le fie comunicată suma de 1,10 – 1,15 euro pe metru pătrat drept despăgubire, în condiţiile în care terenurile expropriate din comuna vecină, Bethausen, au preţuri de 3,5 euro pe metru pătrat, şi în condiţiile în care terenurile sunt la fel, lipite unele de altele”, se preciza într-o interpelare transmisă Ministerului Transporturilor, căruia i s-a cerut să verifice modul în care firma de specialitate a realizat evaluările din zonă şi să comunice rezultatul controlului realizat. Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, demis după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare, şi-a declinat, însă, responsabilitatea, precizând că C.N.A.D.N.R., a trecut de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine. “Acest Departament administrează, direct sau prin intermediul entităţilor aflate în coordonarea sau sub autoritatea sa, drumurile de interes naţional, şi asigură transferul fondurilor bugetare alocate pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, întreţinerea, exploatarea şi administrarea acestora”. Ca atare, mai spunea Relu Fenechiu, Ministerul Transporturilor nu mai are competenţă pentru soluţionarea aspectelor din cadrul domeniului de infrastructură a autostrăzilor sau drumurilor de interes naţional. Cu alte cuvinte, Ministerul Transporturilor nu mai este responsabil pentru ce s-a întâmplat cu aceste exproprieri, deşi au fost realizate în perioada în care C.N.A.D.N.R. era în subordinea sa. Structura căreia i-a fost transferată responsabilitatea, respectiv Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, coordonat de ministrul delegat Dan Şova, nu poate însă să-şi asume răspunderea pentru ceva ce s-a întâmplat sub tutela Ministerului Transporturilor. Ca atare, pentru aceste exproprieri se pare că există un vid de răspundere.
Situaţia s-ar putea repeta în acelaşi mod după înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Autostrăzi. Astfel, responsabilitatea pentru toate neregulile legate de autostrăzi ar putea fi pasată între Ministerul Transporturilor, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, C.N.A.D.N.R. şi această autoritate nou-înfiinţată.
Ultimele comentarii