Mai multe organizaţii guvernamentale au solicitat Guvernului şi Parlamentului realizarea demersurilor necesare pentru realizarea unei noi legi a informaţiilor clasificate, care să lămurească noţiunea de secret de stat şi care să combată utilizarea acestei clasificări de către instituţiile publice ca un mod de a ascunde informaţii sensibile de cetăţeni şi opinia publică. Secretul şi secretizarea au fost folosite din plin în ultima perioadă şi pe chestiuni care implică direct Timişul, de multe ori nefiind foarte clară raţiunea utilizării clasificării unor date de interes public.
Paravanul secretului de stat
Centrul de Resurse Juridice, alături de alte organizaţii neguvernamentale, militează în favoarea adoptării unei noi legi a informaţiilor clasificate care să fie fundamentată în mod real pe principiul că exercitarea dreptului la informaţie poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni numai în condiţiile în care acestea constituie măsuri necesare pentru securitatea naţională. Reprezentanţii C.R.J. susţin că instituţiile publice din România aleg să ascundă de ochii publicului documente şi informaţii de interes public, invocând secretul de serviciu sau secretul de stat.
C.R.J. consideră că legislaţia şi practica instituţională în materia protecţiei informaţiilor clasificate necesită amendamente care să demonstreze că într-o societate democratică accesul neîngrădit la informaţiile publice constituie regula, pe când restrângerea exercitării acestui drept reprezintă excepţia. În opinia iniţiatorilor acestei solicitări de reglementare a cadrului legal, restrângerea pentru motive ţinând de securitatea naţională a accesului la informaţiile de interes public este acceptabilă numai dacă se poate face dovada că restricţia „este prevăzută de lege şi este necesară într-o societate democratică pentru apărarea unui interes legitim privind securitatea naţională”. Iar sarcina de a dovedi necesitatea restrângerii revine autorităţilor publice. Acestea trebuie să aibă obligaţia de a declasifica de îndată orice informaţie care a avut caracter de secret de stat, din momentul în care dezvăluirea acesteia nu mai reprezintă un pericol real şi demonstrabil pentru interesele legitime privind securitatea naţională. În sarcina autorităţilor trebuie, de asemenea, instituită obligaţia imperativă ca informaţiile declasificate să fie făcute imediat publice.
“Există un studiu al Centrului de Resurse Juridice care arată că s-a abuzat de noţiunea de secret de stat în ultimii ani, în primul rând din cauza deficienţelor legislative. În România, legea permite clasificarea unor informaţii pe principiul că dezvăluirea poate să afecteze siguranţa naţională. Or, legislaţia internaţională arată că pot fi clasificate anumite informaţii numai dacă dezvăluirea lor reprezintă un pericol cert şi iminent pentru siguranţa naţională”, declară Valerian Stan, membru în Consiliul Director al C.R.J.
Valerian Stan mai spune că sunt probleme inclusiv cu listele de informaţii pe care autorităţile publice le pot clasifica, liste care sunt ele însele informaţii clasificate, şi sunt aprobate prin hotărâri de guvern ce sunt, la rândul lor, clasificate, creându-se astfel un sistem ermetic ce favorizează comiterea de abuzuri. “Există, de asemenea, instanţe care contribuie la această menţinere a unei secretizări excesive şi nejustificate, fie prin interpretarea legii, care e una cu deficienţe, fie prin rea-intenţie. În instanţă, au existat judecători care au precizat că şi numărul de mandate de interceptare eliberate de anumite structuri ale statului de profil sunt informaţii clasificate, pe principiul că pot aduce atingere siguranţei naţionale.Deşi nu ştiu în ce fel simplul număr al mandatelor de interceptare putea ameninţa în vreun fel siguranţa naţională”, opinează Valerian Stan.
Administraţie secretoasă la Primăria Timişoara
Acest cult al secretului se propagă şi în cazul actelor normative de interes local, care privesc chestiuni legate direct de Timiş. O simplă consultare a Monitorului Oficial scoate la iveală că, în ultimii doi ani, secretizarea a devenit la ordinea zilei pentru chestiuni de interes local care e greu de crezut că pot aduce atingere siguranţei naţionale.
La Primăria Timişoara, de pildă, s-a ajuns ca, în mandatul trecut, să se secretizeze şi un raport al Curţii de Conturi, care e public tocmai pentru că priveşte gestionarea banilor publici. “El este un document public, dar are un anumit circuit, nu neapărat de confidenţialitate, dar nu putem să vă dăm copii după el. Mie mi s-a trimis ca document secret şi strict confidenţial. Eu nu pot să-l dau acuma la toată lumea”, le spunea unor consilieri fosta conducere a Primăriei, într-una dintre ultimele şedinţe de plen în acea formulă.
Nici în noua formulă executivă nu se stă cu mult mai bine la capitolul transparenţă, la Primăria Timişoara. Municipalitatea refuză să prezinte documentaţia care stă la baza construirii noului “Acvariu” în zona Pieţei 700 menţionând, printre altele, că “autorităţile au obligaţia de a respecta restricţiile impuse de legislaţia în vigoare în legătură cu secretul comercial şi industrial, proprietatea intelectuală, protejarea interesului public şi privat, fără a se aduce atingere garantării şi protejării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viaţă intimă, familială ori privată, potrivit legii”.
Secrete şi secretomanii şi la Consiliul Judeţean
Şi Consiliul Judeţean Timiş au existat secretizări de natură să ridice semne de întrebare. Deşi C.J. Timiş are dublă calitate de acţionar şi finanţator la echipa de fotbal ACS Poli, salariile care se dau în cadrul acestui club nu le-au fost dezvăluite consilierilor judeţeni, o solicitare de declasificare făcută în plenul C.J. Timiş fiind respinsă recent de conducerea administraţiei judeţene, pe motiv că statele de plată sunt confidenţiale: “Nu cred că este de datoria consilierilor judeţeni să verifice statele de plată. Nu ascundem nimic, dar cred că e suficient să discutăm despre plata salariilor. Statul de plată implică confidenţialitate”.
Şi tot C.J. Timiş a perpetuat secretizarea unor date din acordul făcut pentru trecerea prin judeţ a gazoductului Nabucco, chiar dacă nu e deloc sigur că proiectul se va mai realiza în forma concepută iniţial. Astfel, conform parteneriatului între C.J. Timiş şi promotorii proiectului Nabucco – Nabucco Gas Pipeline, “s-a autorizat clasificarea anumitor categorii de informaţii drept strict confidenţiale echivalând cu informaţii cu caracter de secret de serviciu, în conformitate cu legislaţia aplicabilă în România”. Lista secretelor era destul de lungă. În cazul în care nu respecta regimul secret al acestor date, de exemplu, autoritatea contractantă, în speţă C.J. Timiş, risca, protocolul specificând că „părţile înţeleg că încălcarea oricăror obligaţii din acest protocol, de către Autoritate, poate provoca daune considerabile întregului Proiect Nabucco, investiţie de interes european, daune care pot fi dificil sau imposibil de remediat sau reparat. În cazul în care Autoritatea îşi încălcă obligaţiile ce îi incumbă în conformitate cu dispoziţiile prezentului protocol, recunoaşte dreptul oricărei companii Nabucco România sau Nabucco International de a solicita daune interese”.
Un alt secret legat de Timiş este şi cel privitor la activităţile de explorare şi exploatare a gazelor de şist. Deşi se ştie că printre zonele programate pentru exploatare prin fisurare hidraulică a rocilor se numără şi cinci locaţii din judeţ: Periam, Biled, Bara, Buziaş şi Crai Nou – Giulvăz, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale nu face publice informaţii suplimentare legate de acordurile de exploatare de gaze de şist. „În România, toate acordurile petroliere şi licenţele de exploatare sunt informaţii clasificate în categoria secret de serviciu. Aceste acorduri nu fac excepţie de la regulă”, declară reprezentanţii A.N.R.M.
O altă secretizare ciudată este şi cea legată de sancţiunile care au fost aplicate furnizorilor de energie electrică şi de gaze care s-au făcut vinovaţi de comiterea de abuzuri în relaţia cu consumatorii. În urma solicitării TIMPOLIS, înaintate Agenţiei Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, prin care am cerut să se precizeze ce nereguli au fost descoperite şi ce amenzi au fost aplicate în urma controalelor efectuate în Timiş, în ultimii doi ani, răspunsul instituţiei a fost: “Aceste informaţii nu sunt publice”. E greu de înţeles de ce ar trebui secretizate date de acest gen, care ar încuraja consumatorii afectaţi de abuzuri şi nereguli să ia măsuri şi să se adreseze cu încredere A.N.R.E. Însă atâta vreme cât sunt la secret, consumatorul nemulţumit poate crede orice, inclusiv că A.N.R.E. nu a aplicat nicio sancţiune furnizorilor de energie electrică şi gaze, ce au făcut obiectul sesizărilor.
Ultimele comentarii