Centre de performanţă, în beneficiul olimpicilor timişeni

Elevi olimpici si profesori Foto Sebastian TataruDoi elevi timişeni au fost cooptaţi în loturile naţionale ale României la matematică şi informatică, iar alţi patru au obţinut menţiuni în cadrul etapelor naţionale ale acestor competiţii. Acesta este bilanţul obţinut până în acest moment, la capătul câtorva luni de activitate, de centrele judeţene de excelenţă în pregătirea elevilor olimpici, înfiinţate în cadrul unui program intitulat „Hai la Olimpiadă!,” derulat la nivel naţional.

 

Investiţie în performanţă

Un eveniment de prezentare a elevilor olimpici timişoreni întorşi cu premii şi menţiuni de la etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare de matematică şi informatică a avut loc, miercuri dimineaţa, în incinta Facultăţii de Economie şi Administrare a Afacerilor a Universităţii de Vest din Timişoara, în cadrul unui proiect amplu, intitulat „Hai la Olimpiadă”, ai cărui parteneri, organizatori şi sponsori pentru Centrele de Performanţă înfiinţate la nivel naţional sunt Fundaţia eMAG şi BCR. Potrivit iniţiatorilor proiectului, acesta a fost iniţiat în 2011 şi îşi propune să sprijine învăţământul românesc şi să susţină performanţa.

La eveniment au participat, pe lângă numeroşi elevi – unii dintre ei proaspăt întorşi, cu rezultate notabile, de la etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare, iar alţii recent cooptaţi în loturile naţionale ale României în vederea participării la competiţii internaţionale de matematică şi informatică – şi cei doi coordonatori la nivel judeţean ai centrelor de performanţă, profesorii Mihai Chiş, coordonatorul Centrului de matematică, lector al Facultăţii de Matematică şi Informatică al UVT, şi Mircea Lupşe-Turpan, coordonatorul Centrului de informatică, profesor la Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, din Timişoara. Acestora li s-au alăturat reprezentanţi ai celor două organisme partenere, Fundaţia eMAG şi BCR, reprezentanţi ai FEAA, numeroşi profesori, elevi şi reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş.

Acum,  în Timiş funcţionează două centre de performanţă, unul pentru studiul matematicii şi altul pentru informatică. Din totalul elevilor pregătiţi în cadrul acestor centre, 22 au reprezentat anul acesta judeţul la etapele naţionale ale olimpiadelor de matematică şi de informatică, iar o parte dintre ei au revenit cu premii şi menţiuni. În plus, doi dintre olimpicii care se pregătesc în cadrul centrelor de performanţă locale, elevi ai Liceului Teoretic „Grigore Moisil”, au fost incluşi în loturile lărgite ale României pentru olimpiadele internaţionale de matematică şi informatică. Este vorba despre Raluca Vlad, elevă în clasa a IX-a, distinsă cu menţiune la Olimpiada Naţională de Matematică, inclusă în lotul naţional pentru Olimpiada Balcanică de Matematică juniori, şi de Mihai Rochian, elev în clasa a X-a distins cu menţiune la Olimpiada Naţională de Informatică, inclus în lotul naţional lărgit al României pentru Olimpiada Internaţională de Informatică. Au fost prezenţi la evenimentul dedicat olimpicilor şi elevii Alexandru Malekshahian (clasa a X-a), distins cu menţiune la Olimpiada Naţională de Matematică, şi Alexandru Babalău (clasa a IX-a), distins cu menţiune la Olimpiada Naţională de Informatică, ambii elevi ai Liceului Teoretic „Grigore Moisil”.

Investiţie în educaţie

Participanti eveniment olimpici - 2„Investiţia în educaţie este cuvântul-cheie. Şi vom încerca să o continuăm în anii următori”, spune lector dr. Mihai Chiş, de la Facultatea de Matematică şi Informatică al UVT, coordonator al activităţii centrului de performanţă în matematică. Acesta a informat că, în decursul activităţii centrului de pregătire în matematică, a cărui activitate a debutat în noiembrie 2014, s-a lucrat în mod constant cu o medie săptămânală de 150 – 160 de elevi.

„Universitatea de Vest din Timişoara sprijină excelenţa. Avem în cadrul facultăţii şi un club al studenţilor de elită, din care vă aşteptăm să faceţi parte”, afirmă şi prof.univ. dr. Viorel Negru, prorector al Universităţii de Vest din Timişoara, cadru didactic în cadrul Facultăţii de Matematică şi Informatică.

Inspectorul şcolar general Aura Danielescu a precizat că menirea reprezentanţilor ISJ este aceea de a veni în sprijinul elevilor, facilitându-le acestora accesul la pregătire de cea mai bună calitate. „Voi, elevii, sunteţi beneficiarii finali ai procesului de învăţământ şi beneficiarii eforturilor noastre. Voi trebuie să fiţi cei a căror muncă şi ale căror eforturi să fie duse pe culmi înalte. Şi ne mândrim cu voi”, a mai declarat Aura Danielescu, care a relevat şi faptul că, anul acesta, dintr-un total de peste 200 de elevi care au reprezentat  Timişul la etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare, aproape 70 au revenit cu premii.

Plasarea împreună a mediului preuniversitar cu cel universitar şi cu mediul de afaceri reprezintă mixul succesului în educaţie. Important este să vă valorificaţi cunoştinţele, într-un spirit şi într-o manieră proactivă, să daţi dovadă de spirit antreprenorial şi să creaţi impact în jurul vostru prin activitatea voastră”, li s-a adresat elevilor olimpici şi decanul FEAA, prof. univ. dr. Ovidiu Megan. Acesta a apreciat şi că România trebuie să depună eforturi pentru a-şi păstra acasă resursa umană valoroasă. Context în care a opinat că experienţa internaţională este extrem de valoroasă şi că aceasta trebuie dobândită, fiind posibil acest fapt prin intermediul unor programe de mobilităţi care să îngăduie studenţilor să beneficieze de pregătire atât în ţară, cât şi la universităţi partenere din străinătate, obţinând astfel duble diplome:

Tinerii trebuie sprijiniţi să rămână în ţară. Lor trebuie să li se ofere şansa să călătorească, să studieze, să vadă ce e de făcut în mod concret şi ce se întâmplă în alte sisteme de învăţământ. Dar lucrurile trebuie gândite astfel încât această investiţie, această plus valoare, să se capitalizeze aici, ca activitatea acestor tineri valoroşi să creeze impact în comunitate”, a mai apreciat decanul FEAA Ovidiu Megan.

Mircea Lupşe-Turpan, coordonatorul Centrului judeţean de performanţă în informatică, din cadrul proiectului „Centrele de Performanţă «Hai la Olimpiadă!»”, afirmă că acest centru şi-a început activitatea în 17 ianuarie anul acesta şi a organizat deja opt şedinţe de pregătire, ultima dintre ele în data de 28 martie, înainte de etapa naţională a Olimpiadei de Informatică. „La gimnaziu, numărul de participanţi a fost foarte mare. Au existat foarte mulţi elevi care şi-au dorit să vină la orele de pregătire din cadrul centrului şi ne bucurăm că niciun copil nu a fost lăsat pe dinafară. Ceea ce noi ne propunem, pentru clasele de gimnaziu, este familiarizarea, atragerea cât mai multor elevi către studiul informaticii, în condiţiile în care informatica nu este inclusă, ca materie, în programa de studiu pentru gimnaziu. În cazul claselor de liceu, situaţia a fost diferită, am avut stabilite obiective clare: obţinerea de performanţe, premii şi medalii”, mai spune Mircea Lupşe-Turpan.

Precizând că, în activitatea centrului, elevii şi cele zece cadre didactice – ţapte a căror activitate i-a vizat pe elevii de gimnaziu şi trei a căror activitate i-a vizat pe elevii de liceu – au beneficiat de logistica oferită de Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, care este, de altfel, şi sediul celor două centre de performanţă.

Mircea Lupşe-Turpan afirmă că numărul de copii cu care s-a lucrat, la informatică, s-a ridicat, în medie, la 100 de elevi pe săptămână, dintre care 60 – elevi de gimnaziu şi 40 – elevi de liceu.

Elev olimpic: „Se poate face performanţă în România”

Vlad Rochian - 2Am beneficiat de pregătire în cadrul centrului. Consider, însă, că pregătirea cea mai importantă este cea individuală”, spune Mihai Rochian, elev în clasa a X-a, care a obţinut menţiune în cadrul Olimpiadei Naţionale de Informatică şi a fost cooptat în lotul naţional lărgit al României pentru Olimpiada Internaţională de Informatică. Referindu-se la perspectivele realizării sale profesionale viitoare, într-un context în care declară că nu respinge posibilitatea de a-şi continua pregătirea profesională în România, Vlad Rochian apreciază că „dacă am obţinut rezultate şi am făcut performanţă până în acest moment aici, atunci înseamnă că se poate. Şi atunci,de ce nu?”.

Acesta opinează, însă, că exsită numeroase neajunsuri imputabile sistemului de învăţământ românesc din acest moment, despre care crede că ar putea fi corijate şi apreciază că unul dintre acestea este reprezentat de faptul că sistemul de învăţământ este unul învechit şi că există discrepanţe între ceea ce se învaţă în şcoală şi ceea ce se cere ulterior sau ceea ce se dovedeşte a fi util din perspectiva solicitărilor competiţionale.

Elevii olimpici, văzuţi ca resursa viitoare a României

Irina Vasilescu portret Foto Sebastian TataruIrina Vasilescu, reprezentant al Fundaţiei eMAG, iniţiator şi sponsor al proiectului „Hai la Olimpiadă!”, a relevat că programul de susţinere a performanţelor elevilor olimpici a debutat în anul 2011, cu o componentă care se adresa exclusiv elevilor care reprezentau România la olimpiadele internaţionale. Ulterior, însă, a mai precizat aceasta, programul a fost extins cu o componentă adresată elevilor care se pregătesc pentru olimpiadele naţionale şi judeţene de matematică, informatică şi fizică, acestuia adăugându-i-se, în calitate de partener şi susţinător al elevilor performanţi în domeniul matematicii, BCR.

Avem centre de excelenţă la Bucureşti, la Cluj, la Timişoara, la Constanţa, şi urmează să avem, începând probabil de anul viitor, la Braşov, Buzău şi Craiova”, informează Irina Vasilescu.

Marina Roman portret Foto Sebastian TataruLa rândul său, directorul zonal de retail al BCR, Marina Roman, afirmă că BCR susţine centrele de performanţă la matematică şi este alături de cei mai deştepţi şi harnici elevi din Timiş şi alături de modelele de care România are atâta nevoie. „Modele adevărate, sănătoase, care ştiu că nu pot face performanţă fără muncă şi sacrificiu. Aceşti copii sunt cei care vor modela România de mâine, iar datoria noastră este să îi susţinem. Ceea ce vrem să dovedim este faptul că performanţa este posibilă şi tangibilă şi că se poate face performanţă. Iar aceasta ţine de aluatul din care sunteţi voi clădiţi, pentru că sunt convinsă că sunteţi deştepţi, foarte deştepţi, dar performanţa ţine şi de ambiţie şi de muncă. Iar munca se vede în rezultatele voastre. Resursa României viitoare voi sunteţi. Într-o piaţă competiţională, în absenţa plus valorii nu ne putem poziţiona acolo unde ne este locul”, a argumentat Marina Roman implicarea BCR în acest program.

Print Friendly, PDF & Email