Calea ferată a Timișoarei, mijloc de dezvoltare sau de congestionare?

Filiala Timișoara a USR a organizat vineri, 16 iunie, la casa Adam Muller Guttenbrunn, dezbaterea publică intitulată „Calea ferată – mijloc de dezvoltare sau de congestionare?”. Atrăgând atenția că noul PUG al Timișoarei, aflat în etapa de obţinere a ultimelor avize, prevede introducerea completă în subteran a tronsonului de cale ferată care traversează orașul.

 

USR Timișoara a considerat necesară organizarea dezbaterii pentru că procesul de reabilitare a căii ferate din Timişoara pe tronsonul Gara de Nord – Remetea Mare, parte a două coridoare europene majore, a fost deja demarat, fără consultarea opiniei publice: „Deoarece această cale ferată împarte oraşul în două, în acest moment, modul în care va fi realizată reabilitarea este de importanţă majoră pentru Timişoara, poate deschide oportunităţi de modernizare a transportului public sau poate bloca dezvoltarea și modernizarea oraşului, cu probleme de congestionare a traficului ce vor fi extrem de greu de corectat ulterior.”

USR TImișoara anunță că îşi doreşte ca soluţiile de reabilitare alese să fie în asentimentul şi în beneficiul timişorenilor și să răspundă atât nevoilor actuale, cât mai ales să țină cont de perspectivele de dezvoltare pe termen lung ale orașului. În acest sens, la dezbatere au fost invitați principalii factori de decizie, experţi tehnici şi societatea civilă.

„Considerăm că proiecte de această anvergură, cu impact pe termen lung asupra dezvoltării orașului și asupra calităţii vieţii timișorenilor, trebuie puse în dezbaterea publică, nu doar din respect pentru cetăţeni în calitate de beneficiar finali, dar și pentru că opiniile exprimate pot duce la soluţii bune. Este extrem de important ca în deciziile de interes local și zonal, toți actorii interesați să aibă un cuvânt de spus”, argumentează oficialii USR Timișoara.

La dezbatere au avut intervenții:

Tiberiu Simionaș, membru USR Timișoara, care a vorbit despre scenariile discutate până acum în spaţiul public;

prof. dr. arhitect Radu Radoslav, despre modul în care poate fi transformată calea ferată existent în Timișoara dintr-o barieră într-un avantaj pentru sistemul urban, prin dublarea ei;

Inginer dr. Dan Stepan, conf. dr. ing. Georgeta Mocuța, de la Universitatea Politehnica Timişoara, care au adus în atenția publicul tram-trenul, ca transport combinat pe infrastructură comună;

Esther González Díez, general manager Romania al SC Consis Proiect SRL, executantă a studiului de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate pe tronsonul Caransebeș-Timișoara-Arad, care a prezentat soluţiile luate în considerare, în cadrul elaborării SF, conform caietului de sarcini întocmit de Ministerul transporturilor;

arhitectul Lavinia Popa, reprezentantă a firmelor de arhitectură Planwerk si Vitamins Arhitects, care au elaborat noul PUG al orașului Timișoara;

Diplomat ing. Ertel Lucia Tătucu, projektleitung la firma Max Bogl, care a abordat problema avantajelor și dezavantajelor diverselor sisteme de transport urban si periurban.

Au fost prezenţi și au participat cu precizări, și reprezentanţii Regionalei CFR, Alexandru Simu, directorul Regionalei CF Timișoara, și Ion Stoichescu, șeful Diviziei de Investiţii al Regionalei.

De asemenea au participat la dezbatere și parlamentarii USR, senatorul Nicu Fălcoi și deputatul Cătălin Drulă.

Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate, care este în curs de elaborare de către firma Consis Proiect SRL, ia în considerare soluția de reabilitarea la sol și dublarea liniei pe porţiunile singulare de cale, motivarea acestei solutii fiind următoarea: soluţia de reabilitare la sol a fost impusă de caietul de sarcini, iar un element important a fost preţul de cost, mult mai mic de cât al reabilitării prin transferarea liniei în subteran sau pe estacadă.

Deputatul Cătălin Drulă a arătat că nu s-a făcut în prealabil o analiză de opţiuni majore, iar cerinţa caietului de sarcini, așa cum a fost acesta întocmit de către CFR, a fost exclusiv pentru soluţia de reabilitare la sol.

În aceste condiții participanţii la dezbatere au fost deosebit de interesaţi îndeosebi de intersecţia căii ferate cu căile rutiere și de timpii de așteptare petrecuţi la bariere și în pasaje și de solutiile concrete in acest sens. Aceștia au subliniat și că acestă dezbatarea ar fi trebuit să aibă loc cu toţi factorii de decizie: CFR, Primăria Timișoara, Consiliul Judeţean Timiș.

Surpriza a constituit-o, pentru unii participanţi, că noul PUG, aflat acum în etapa finala de obţinere a ultimelor avize necesare, prevede introducerea completă în subteran a tronsonului de cale ferată care traversează orașul. Reprezentanţii CFR susţin însă că nu au avizat niciodată, din punct de vedere tehnic, o astfel de soluţie, susținând ca CFR-ul a avizat PUG-ul cu menţiunea că tot ce tine de CFR să se trateze printr-un proiect separate”, transmit reprezentanții USR Timișoara.

Reprezentanţii Primăriei și ai Consiliului Judeţean Timiș nu au participat la dezbatere, deși au fost invitaţi și deși punctul de vedere în acest sens al primăriei Timișoara fiind foarte important.

Întreaga dezbatere poate fi vizionată pe pagina de Facebook a USR Timișoara.

Print Friendly, PDF & Email