Toate trecerile de cale ferată cu bariere, după modelul Timişului

Un proiect de lege, cu şanse destul de mari de adoptare, impune generalizarea semnalizării electronice şi cu bariere la toate trecerile la nivel cu calea ferată, după modelul Timişului.

 

Generalizarea barierelor

Conform unui proiect de lege cu iniţiatori din Timiş, toate trecerile peste calea ferată din România ar putea avea bariere şi mijloace de semnalizare electronice. Proiectul, cu şanse destul de mari de adoptare, se „pliază” pe Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră pentru perioada 2016-2020 având ca obiectiv creșterea siguranței rutiere și reducerea la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în anul 2020.

În motivarea proiectului de lege se menţionează un fragment citat dintr-un articol din TIMPOLIS în care se precizează că în fiecare an în Timiş au loc în medie peste zece accidente de circulaţie, în care sunt implicate trenuri, iar din datele statistice furnizate de poliţiştii timişeni, cauza principală a accidentelor feroviare din ultimii ani este nerespectarea de către şoferi a indicatoarelor.

„Este inadmisibil ca pe drumuri judeţene, drumuri europene, comunale să avem semnalizată trecerea la nivel cu calea ferată doar cu crucea SfântuluiAndrei. E vegetaţie, sunt curbe, şoferii nu văd când vine un tren şi astfel se produc accidente şi pierde oameni nevinovaţi”, spune deputatul ALDE Marian Cucşa, iniţiator al legii.

Interpelat pe această temă, Ministerul Transporturilor a recunoscut că în perioada 2010-2016, pe întreaga reţea de cale ferată administrată de Compania Naţională de Căi Ferate s-au înregistrat 771 de accidente feroviare, soldate cu 299 persoane rănite şi 121 persoane decedate. „Accidentele s-au produs ca urmare a nerespectării de către conducătorii auto a semnalizării rutiere şi neasigurării acestora la trecerile la nivel cu calea ferată. Din totalul de 771 de accidente feroviare, 36 de accidente s-au înregistrat pe raza judeţului Timiş, soldate cu 20 de răniţi şi trei decedaţi”, mau transmit oficialii Ministerului Transporturilor.

 

Recomandare feroviară: se închide muzica, se deschide geamul

În lipsa unei semnalizări electronice acustice, vizuale sau cu barieră, pe site-uri de profil precum feroviarul.ro se dau de către angajaţi ai CFR sfaturi inedite precum: „În primul rând, la apropierea de orice trecere la nivel cu calea ferată, se închide muzica, se încetează discuţiile cu cei din interiorul vehiculului şi se coboară geamul, pentru a auzi cât mai clar eventualele semnale emise de instalaţiile de semnalizare ori de un tren care se apropie.”

Nicolae Istrat, fost ofiţer al Poliţiei Rutieri Timiş, spune că, din punctul său de vedere, toate aceste treceri ar trebui semnalizate corespunzător, „Sigur, probabil că din lipsă de fonduri s-au desfiinţat acele cantoane, cu bariere acţionate manual. Trebuiau însă înlocuite cu semnalizare electronică, semnalizare care nu cred că mai este o problemă în ziua de azi. Chiar dacă traficul feroviar a scăzut, traficul rutier este în dezvoltare. E chiar un pericol mai mare în zonele cu circulaţie redusă, pentru că mulţi conducători auto care trec prin zonă îşi crează impresia că nu mai au de ce să se asigure, pentru că pe acolo nu circulă deloc trenuri. Aşa am ajuns să avem destul de multe accidente grave în zone precum Tomnatic ori Satu Nou”, mai spune Nicolae Istrat.

Print Friendly, PDF & Email