Peste 450.000 de lei va cheltui Primăria Timişoara în această vară pentru dezinsecţie. În contextul ameninţării virusului Zika, Municipalitatea este nevoită să contracteze aceste servicii în regim de urgenţă, prin atribuire directă. Atribuirea prin licitaţie este blocată în urma unei contestaţii făcută… în 2014.
Atribuire în regim de urgenţă
Pericolul răspândirii virusului Zika este considerat ca o situaţie specială care justifică atribuirea în regim de urgenţă, prin cumpărare directă, a serviciilor de dezinsecţie pentru Timişoara. Municipalitatea timişoreană este dispusă să cheltuie pentru dezinsecţiile necesare în municipiu aproximativ 460.000 de lei, adică cu mult peste 100 de euro.
„În Timişoara, pentru a exista un control eficient, ar trebui să se stropească concomitent cu ciclurile de dezvoltare a larvelor de ţânţari. Ar fi eficientă o stropire cu insecticid la 21 – 30 de zile, dar stropirile, pentru un buget mai mic, pot fi reduse la trei: una în mai, alta în iunie-iulie şi alta în a doua parte a lunii august”, estimează Pascu Lup, fost director al Aviaţiei Utilitare Timişoara.
Pentru o combatere eficientă a virusului Zika, Institutul Naţional de Sănătate Publică a cerut intensificarea măsurilor de dezinsecţie, menţionând că a transmis Direcţiilor de Sănătate Publică judeţene recomandarea de a solicita Primăriilor aplicarea planului de combatere a ţânţarilor, astfel încât să fie asigurată şi folosirea substanţelor active pentru combaterea acestora. Planul de acţiune prevede intensificarea măsurilor de desţânţărizare în zonele cunoscute a fi posibile locaţii de înmulţire a acestora (parcuri, lacuri, inclusiv depozite de anvelope sau cele caracterizate prin acumulări de apă), cât şi în jurul spitalelor de boli infecţioase, în care există posibilitatea internării cazurilor suspecte de infecţie Zika.
Un blocaj perpetuat
De doi ani, Primăria Timişoara vrea să încheie un contract cu o firmă care să se ocupe de serviciul de dezinsecție, dezinsecție și deratizare. Este împiedicată însă de contestaţia atribuirii, făcută acum doi ani, care se judecă şi tranşată, în prima fază, în favoarea Primăriei.
De aceea, abia acum Primăria Timişoara vrea să supună aprobării Consiliului Local caietul de sarcini şi contractul cadru privind stabilirea modalităţii de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare pentru activităţile de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare în Timişoara.
Reprezentanţii Primăriei spun că din 2014 s-a stabilit modalitatea de delegare a gestiunii acestor servicii. Contestarea procesului de achiziţie a fost urmată de un proces, la Tribunalul Bucureşti, cererea privind chemarea în judecată a Primăriei Timişoara fiind respinsă ca neîntemeiată. Urmează recursul.
De aceea, cel puţin deocamdată se merge pe varianta atribuirilor directe. Timişorenii nu au uitat, cu siguranţă, vara anului 2014, când ţânţarii invadaseră cam toate zonele oraşului, din cauza unor dezinsecţii făcute târziu şi fără un plan închegat.
În acel an şi Consiliul Judeţean Timiş a fost avertizat să nu repete greşelile făcute în ceea ce priveşte coordonarea dezinsecţiei, pentru care au fost alocaţi peste 300.000 de euro pe an, efectele fiind sub aşteptări. Chiar conducerea administraţiei judeţene recunoştea atunci că, în ciuda bugetului enorm, de 320.000 de euro, efectele au fost sub aşteptări. „Trebuia să acţionăm pe 28.000 de hectare, cu o valoare de 1.25 milioane lei. Până la urmă s-a acţionat pe 30.250 de hectare, cu o valoare de 1,42 milioane de lei. Surplusul de 2.250 de hectare se datorează faptului că în zonele afectate de inundaţii procedura a fost repetată”, se preciza într-o şedinţă de plen al CJ Timiş, menţionându-se că efectele slabe ale dezinsecţiei făcute în unele zone cu Aviaţia Utilitară au fost cauzate de variaţiile de temperatură şi ploi.
Ultimele comentarii