Problema studiilor de fezabilitate plătite de Primăria Timişoara din bani publici pentru proiecte care sunt şi rămân doar pe hârtie a fost una discutată constant în şedinţele de plen din ultimele două mandate. Cu toate acestea, nimic nu pare să se schimbe, iar fenomenul a ajuns la apogeu în cazul pasajelor rutiere Jiul şi Popa Şapcă, pentru care s-au dat din nou bani în acest an să se facă studii. Asta deşi investiţia pentru realizarea lor e de ordinul zecilor de milioane de euro, bani pe care Primăria Timişoara nu se ştie de unde îi va obţine. Mai mulţi consilieri locali susţin că, pentru cel puţin unul dintre aceste pasaje, s-au realizat… patru studii de fezabilitate, deşi proiectul nu s-a mai concretizat, iar studiile anterioare au expirat.
Soluţii diferite de la aceiaşi proiectanţi
Recent, atunci când a fost vorba ca în Consiliul Local să se dea aviz favorabil studiilor de fezabilitate cumpărate de Primărie în acest an pentru mai vechile proiecte legate de modernizarea pasajelor rutiere Jiul şi Popa Şapcă, pentru care s-au mai realizat în trecut sudii de fezabilitate care nu au folosit la nimic, expirând, câţiva consilieri locali au vrut să ştie ce anume, din punct de vedere tehnic, este diferit la noile studii de fezabilitate faţă de cele votate deja în Consiliul Local, in anii anteriori, şi dacă este vorba de reactualizări sau de alte date tehnice.
Răspunsul, oferit de conducerea Primăriei, nu a fost de natură să dea asigurări că şi de această dată nu vor expira studiile de fezabilitate până la realizarea efectivă a proiectului, mai ales că soluţiile tehnice propuse pentru Pasajul Jiul presupun costuri mari şi lucrări de amploare. La Pasajul Jiul, de exemplu, se prevede “lărgirea străzii la patru benzi, iar trecerea pe sub calea ferată este lărgită mai mult cu o altfel de rezolvare a intersecţiei, plus că apare ca variantă şi o linie de tramvai pe mijloc, între Gară şi Spitalul de copii.” Chiar primarul Nicolae Robu a recunoscut că Primăria urmează să decidă dacă această linie se va face sau nu. Ideea de bază e extinderea zonei pietonale, în aşa fel încât tramvaiul să nu mai treacă pe lângă Catedrală. “Atunci, tramvaiul 6 ar rămâne pe ruta lărgita, pe la gară, şi apoi, de la gara pe Republicii pâna la Spitalul de copii, respectiv, tramvaiul 8 ar merge de la gară pâna la Maria şi, de acolo, ar continua pe ruta sa actuală”, declară primarul Nicolae Robu.
În noua viziune, parte integrantă a noului proiect, tramvaiele 1 şi 2 nu ar mai ajunge în zona centrală, iar legătura între Gara de Nord şi Spitalul de copii s-ar face pe bulevardul Republicii. Însă primarul Nicolae Robu a admis că “lucrurile acestea nu se fac în 2014”, lucru de natură să ridice, din nou, semne de întrebare, legate de oportunitatea achiziţionării studiilor de fezabilitate pentru pasaje.
Fostul viceprimar ţărănist Adrian Orza spune că e bizar faptul că se vine cu noi proiecte pentru aceleaşi pasaje, pentru că şi cele vechi, expirate între timp, au fost realizate cu concursul aceloraşi specialişti din Primărie. “Şi la Urbanism, şi la Transport, şi la Tehnic, când s-au elaborat acele studii, erau aceiaşi specialişti care sunt şi astăzi în Primărie. Mă întrebam de ce există alte soluţii, de ce s-a dat girul în Consiliu, de ce nu au venit atunci cu această idee? Pentru că s-au votat şi atunci nişte studii, ele au fost reactualizate, probabil, banii aceia se vor pierde. Şi de asta există specialişti, şi sunt aceiaşi, şi la Urbanism şi la Transport, aceleaşi persoane, aceiaşi oameni, nu au venit alţii, nu au plecat”, spune Adrian Orza.
Patru studii pentru acelaşi pasaj
Problema pare să-i fi interesat în egală măsură şi pe alţi consilieri locali, care şi-au adus aminte că, în total, pentru Pasajul Jiul s-au realizat şi aprobat, în ultimii zece ani, patru studii de fezabilitate. Dintre acestea, trei au expirat, fiind bani pierduţi din bugetul local. Din aceste motive, consilierii locali au vrut explicaţii de la reprezentanţii Direcţiei Tehnice, unii remarcând că în acest an conducerea Direcţiei nu a venit la nicio şedinţă de plen a Consiliului Local, lucru care l-a enervat inclusiv pe primarul Nicolae Robu, care a spus la ultima şedinţă de plen: “Culiţă Chiş să fie prezent la toate şedinţele, începând de azi. Să vină, indiferent unde este acum. O fi pe şantiere… Să sunaţi, să vină aici.”
Despre istoricul studiilor de fezabilitate care nu s-au mai concretizat, pentru aceste pasaje, a vorbit şi consilierul local P.D.-L. Ovidiu Ciuhandu care a declarat în plen: “Dacă nu mă înşel, în 2008 sau în 2009, domnul Culiţă Chiş a dat un răspuns la microfon şi a zis că varianta din 2004, pe care tot noi am votat-o în 2004, şi când ne spunea că e varianta bună, în 2008 nu mai era bună, pentru că trebuia modificată şi atunci, la vremea respectivă, era o sumă mare de bani, nu vreau să exagerez, dar erau bani mulţi care s-au dat pe studiul respectiv. Au trecut patru ani de zile, nu s-a realizat. Acum se vine cu un nou studiu”.
Consilierul local se arată sceptic cu privire la şansele ca pasajele pentru ale căror studii de fezabilitate s-au alocat şi în acest an bani de la buget să fie demarate. “Pentru Popa Şapcă sau Jiul ştiu că s-au votat cel puţin două studii de fezabilitate, anterioare celor de acum. Şi culmea e că în 2008 de exemplu, nu luase nimeni legătura cu cei de la C.F.R., deşi trebuiau implicaţi în acest proiect, care nu se poate face fără ei. Eu nu cred că din bugetul local se vor găsi sumele necesare pentru demararea acestor pasaje în următorii ani. Este o sumă pe care Primăria nu şi-o permite”, ne-a declarat Ovidiu Ciuhandu.
În urma acestor discuţii şi controverse, la viitoarea şedinţă de plen Primăria Timişoara va trebui să pregătească o situaţie clară, din care să reiasă câţi bani s-au cheltuit până acum pe studii de fezabilitate pentru pasajele Jiul şi Popa Şapcă şi de ce soluţiile tehnice propuse anterior de aceiaşi proiectanţi nu au mai fost valabile. Probabil că devizul general se ridică la o sumă de ordinul zecilor de mii de euro, cu care s-ar fi putut iniţia primele lucrări pentru realizarea efectivă măcar a unui pasaj.
Bugete astronomice
Cele trei pasaje din Timişoara, a căror demarare era promisă anul trecut de către Primăria Timişoara – Jiul, Popa Şapcă şi Solventul – costă împreună peste 51 de milioane de euro. Problema e că, deocamdată, Municipalitatea nu ştie de unde va lua această sumă şi există riscul ca, în condiţiile lipsei banilor necesari demarării, şi studiile de fezabilitate achiziţionate în acest an să expire.
Pentru pasajul Popa Şapcă, ce se doreşte a fi lărgit şi modernizat, bugetul estimat prin studiul de fezabilitate este de 15,2 milioane de euro. Iar pentru modernizarea şi lărgirea pasajului Jiul, costul investiţiei a fost estimat la 8,1 milioane de euro.
Deşi în proiecte se menţionează ca sursă de finanţare bugetul local, este greu de crezut că Primăria Timişoara va avea în următorii ani un buget care să permită asemenea investiţii de amploare. “Asta nu înseamnă că vom pune în mod efectiv, direct, deodată, banii necesari de la bugetul local. Asta poate însemna şi realizarea acestor obiective pe sistemul credit furnizor. Dar cele trei obiective legate de subpasaje sunt pe listă şi printre obiectivele importante pentru care noi solicităm sprijin de la Guvernul României”, a declarat primarul Nicolae Robu.
Studiile de fezabilitate achiziţionate pentru cele trei pasaje nu au fost ieftine. Pentru Pasajul Popa Şapcă, ce se vrea a fi lărgit la patru benzi, Primăria a dat, doar pentru documentaţie, 68.000 de lei. Aceeaşi sumă s-a atribuit şi pentru realizarea documentaţiei preliminare pentru pasajul Jiul, ce se vrea lărgit tot la patru benzi şi înălţat. Şi tot 68.000 de lei va da Primăria şi pentru documentaţia aferentă realizării pasajului rutier inferior din zona Solventul. Pentru două dintre aceste mari proiecte s-a considerat că este nevoie să se achiziţioneze documentaţia completă – studii de fezabilitate, proiecte tehnice şi detalii de execuţie, deşi pentru pasajele Jiul şi Popa Şapcă existau studii de fezabilitate întocmite acum cinci. S-a considerat însă că aceste documentaţii pentru care, în anii trecuţi, Primăria a plătit bani grei, nu mai sunt de actualitate şi trebuie refăcute de la zero.
“Noi trebuie să facem studii de fezabilitate în momentul în care avem şi hotarârea fermă să le punem în practică, pentru că altfel, ideile se învechesc, soluţiile se învechesc şi, după aceea, ne trezim că am dat banii degeaba şi nu se alege oraşul cu nimic”, spunea chiar primarul Nicolae Robu la ultima şedinţă de plen. Rămâne de văzut dacă această teorie se va aplica şi în cazul celor trei pasaje rutiere, considerate extrem de importante pentru fluidizarea traficului în municipiu.
Ultimele comentarii