Un deputat USR de Timiş a sesizat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere despre criblura de pe DN6 Timișoara-Lugoj, care sparge parbrizele şi a solicitat informaţii despre felul în care CNAIR a realizat acest tratament.
Deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă, membru al Comisiei de transporturi și infrastructură din Camera Deputaţilor, a solicitat Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere lămuriri despre felul în care a realizat tratamentul cu criblură pe DN6 Timișoara-Lugoj. O situaţie similară este întâlnită pe DN67 Târgu Jiu-Horezu.
„La soluția tratamentului simplu cu criblură s-a ajuns pentru că PSD a tăiat drastic bugetul pentru întreținerea drumurilor, anul acesta. Nu sunt bani pentru soluții mai moderne și civilizate, precum refacerea stratului de uzură. În al doilea rând, felul cum se face acest tratament este dezastruos, nu se respectă normele din domeniu, iar compania de drumuri CNAIR asistă pasiv și noi ne ciobim vopseaua de pe mașini și parbrizele”, spune Cătălin Drulă.
CNAIR îi transmite că DN6 se încadrează în clasă tehnică II, adică a doua cea mai mare după volumul de trafic. Normativul CNAIR prevede pentru astfel de drumuri aplicarea de tratament dublu cu criblură („adică două aplicări, prima cu criblură mai mare și apoi un strat cu criblură mai fină”). Ce tratament a aplicat CNAIR pe DN6? „Tratament simplu. Adică și-a încălcat propriul caiet de sarcini”, declară deputatul USR.
Cătălin Drulă afirmă că nici criblura aplicată nu pare să corespundă standardelor CNAIR, ceea ce dublează probabilitatea ca aceasta să se desprindă din carosabil şi să spargă parbrizele maşinilor: „Pietricelele mai mari se înglobează mai greu în emulsie și au forță mai mare de impact”, explică deputatul USR. Acesta le reaminteşte șoferilor că se pot îndrepta în instanță cu acţiuni formulate împotriva administratorul drumului, în speță, CNAIR pentru drumurile naționale, pentru recuperarea pagubelor suferite.
Controlul calității în timpul aplicării acestui tratament este inexistent, rezultă din răspunsul trimis. „CNAIR recunoaște că singurul control este la momentul recepției, adică la 30 de zile după terminarea aplicării. Cu alte cuvinte, pe timpul aplicării procesul nu urmărit de CNAIR. Spre exemplu, în ce privește cantitatea de material excedentar (pietricele libere) care nu trebuie să depășească 1% și care trebuie măturată/aspirată în maximum 24 de ore de la aplicare. Cred că suntem cu toții convinși că asta nu se respectă”, mai spune Cătălin Drulă.
Deputatul USR declară că nu s-ar fi ajuns aici dacă lipsa de capacitate a CNAIR nu ar fi fost dublată de proasta guvernare a PSD, care a tăiat anul acesta drastic banii pentru întreținerea drumurilor naționale, la jumătate față de anul trecut. Rezultatul, spune Cătălin Drulă, este că s-a aplicat acest tratament ieftin (și păgubos) în locul unor variante mai rezonabile, precum înlocuirea stratului de uzură: „În America, acest tip de tratament se aplică, conform Wikipedia, numai pe «rural roads», adică pe drumuri comunale. Noi îl aplicăm pe drumuri europene…”
Din răspunsul trimis de CNAIR mai rezultă că instituţia a plătit trei milioane de lei către firma care a efectuat acest tratament, anul acesta. „Zero crede CNAIR, conform răspunsului primit, că este responsabilitatea față de șoferii care au suferit pagube”, mai declară deputatul.
La propunerea deputatului USR de Timiş Cătălin Drulă, subiectul a fost discutat, azi, în Comisia de Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaţilor. „Din păcate, majoritatea PSD-ALDE este o realitate, la fel ca lipsa dumnealor de interes pentru competență și profesionalism”, declară Cătălin Drulă.
Acesta anunţă că a solicitat directorului general CNAIR să demareze de urgență controale privind execuția acestor tratamente și să dispună sistarea lor, acolo unde se execută în mod neconform.
Ultimele comentarii