Coaliţia FiecareVot cere clarificarea reglementărilor privind viza de flotant și utilizarea urnei speciale

Mai multe organizații neguvernamentale, reunite în Coaliția FiecareVot, solicită Biroului Electoral Central să clarifice reglementările introduse prin Hotărârea 81/ 7 septembrie, referitoare la viza de flotant și utilizarea urnei speciale.

 

Conform art. 2 al Hotărârii 81/ 7 septembrie, „alegătorul care, până cel mai târziu în data de 4 septembrie, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresă decât cea de domiciliu votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată pe actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu adresa de reşedinţă”.

Organizaţiile semnatare consideră că această reglementare nu este suficient de clară și nu stabilește ce se întâmplă cu alegătorii care primesc viza de flotant după această dată: „Anunţarea unor termene limită pentru obţinerea documentelor necesare votării după ce aceste termene au trecut este o practică inacceptabilă, de natură să îngreuneze înțelegerea procedurilor de către participanții la procesul electoral și chiar exercitarea dreptului de vot. Mai mult, Biroul Electoral Central are competenţa de a adopta decizii în interpretarea legii, dar nu de a modifica prevederile legale sau de a adăuga la lege.”

De asemenea, organizaţiile atrag atenţia că hotărârea introduce precizări privind utilizarea urnei speciale, fără a ține cont până la capăt de situația generată de pandemia de covid-19. Cu alte cuvinte, introduce proceduri similare cu cele din anii trecuți și nu detaliază suficient care sunt măsurile de siguranță pentru votarea la domiciliu sau în instituții. Mai mult, spun acestea, înscrierea este restrictivă, în sensul în care regula generală este că se poate realiza în preziua alegerilor, între orele 18 și 20: „Decizia actuală nu ține cont de alegătorii care nu au documente și care nu pot părăsi domiciliul din cauza îmbolnăvirii sau unei suspiciuni. Cu alte cuvinte, alegătorii care nu au documente ce pot dovedi faptul că nu sunt deplasabili sau sunt bolnavi nu pot vota conform reglementărilor actuale.”

Mai mult, spun semnatarii adresei formulate către BEC, cererile pentru solicitarea urnei mobile se depun la secția de votare. În contextul în care ar trebui să fie implementate cât mai multe măsuri pentru prevenirea infectării cu covid-19, credem că ar fi fost necesară oferirea posibilității de înscriere prin mijloace electronice.

Organizaţiile solicităm BEC să clarifice aceste reglementări, să le modifice dacă este cazul și să stabilească reguli clare pentru toate categoriile de alegători, subliniind că dreptul la vot nu poate fi limitat prin astfel de decizii. De asemenea, solicită BEC să deschidă ședințele către public, cum se întâmplă în multe alte țări precum Republica Moldova, Macedonia sau Serbia.

Organizațiile semnatare ale acestui apel sunt Asociația Civica, Asociația Expert Forum, Asociația Geeks for Democracy, Centrul pentru Studiul Democrației, Centrul pentru Resurse Civice şi Observatorul Electoral care participă la observarea alegerilor locale în cadrul coaliţiei FiecareVot.

Print Friendly, PDF & Email