Deputat liberal: „Fosta CNADNR, «gaura neagră» de la Ministerul Transporturilor”

Cornel SamartineanDeputatul liberal de Timiș Cornel Sămărtimean a depus a patra întrebare adresată Ministerului Transporturilor referitoare la nedemararea procedurilor de finanţare şi execuţie a lucrărilor de finalizare a Centurii Sud a municipiului Timişoara. Atrăgând atenția că fosta CNADNR este „gaura neagră” de la Ministerul Transporturilor.

 

Guvernul a adoptat în 14 septembrie ordonanța de urgență prin care reorganizează CNADNR și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere SA, o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere. În același act normativ se arată că CNADNR își schimbă denumirea în Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră.

Deputatul PNL de Timiș Cornel Sămărtinean atrage atenția că, din 2008, fosta CNADNR a avut un buget cumulat de circa 13,5 miliarde de euro, bani suficienţi pentru construcţia a aproape 2.000 de kilometri de autostrăzi la un cost mediu de șapte milioane de euro/kilometru, dar România are, în present, doar 700 de kilometri de autostrăzi. „Doar 420 de kilometri de autostrăzi au fost deschişi circulaţiei după 2008, România continând să fie și în prezent la coada Europei la capitolul infrastructură rutieră. Modul în care s-au cheltuit aceste sume reprezintă o măsură a risipei realizate de-a lungul timpului, având în vedere că fosta CNADNR avea anual un buget de 1,5-2 miliarde de euro, atât pentru autostrăzi, cât şi pentru  drumuri naţionale, dar rezultatele au întârziat să apară”, arată Cornel Sămărtinean.

Având în vedere excluderea sistematică, din 2012 până în present, a Timișoarei și a Timișului din toate finanțările din domeniul infrastructurii de transport, Cornel Sămărtimean anunță că a depus, zilele trecute, a patra întrebare adresată Ministerului Transporturilor referitoare la situația gravă a infrastructurii judeţului Timiş, și anume nedemararea procedurilor de finanţare şi execuţie a lucrărilor de finalizare a Centurii Sud a municipiului Timişoara-varianta de ocolire. „Și în 2016, Timișul este cvasi-absent din lista de investiții finanțate de această dată de Guvernul Cioloș, fiind în continuare, cu zero lei alocaţi proiectelor sale aflate în jurisdicţia guvernului și pentru acest obiectiv”, arată deputatul liberal.

Acesta mai spune că situația dezastruoasă a infrastructurii Timișului și a Timișoarei este consecința directă a lipsei de transparență în cheltuirea banului public în toate guvernările succedate din 2012, „o consecință a  managementului defectuos a unei companii, fosta CNADNR, care a avut la dispoziţie miliarde de euro anual, o companie nestructurată, netransparentă, o «gaură neagră» a infrastructurii României, fără rezultate concrete care nu și-a justificat sumele alocate și cheltuite în fiecare an.”

Cornel Sămărtimean mai spune că, ținând cont de ceea ce a însemnat „dezastrul numit CNADNR” pentru infrastructura României, consideră că Guvernul Cioloș are datoria și obligația de a veghea ca noua companie înființată, CNAIR, să fie o companie de interes strategic național, o companie care să lucreze în folosul și pentru bunăstarea țării, cu un rol deosebit de important atât în dezvoltarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale, cât și în conectarea României la rutele europene printr-o infrastructură bine dezvoltată.

Print Friendly, PDF & Email