Deputat USR Cătălin Drulă: “Proiectul descărcării către Timișoara de pe autostrada A1 la Sânandrei stă blocat la Ministerul Transporturilor”

Pentru proiectul intitulat Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timișoara – DN 69, licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată la sfârșitul lui 2014, iar azi, în 2018, spune deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă, nu are încă lansată licitația pentru contractarea unui constructor.

 

Deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă spune că este vorba despre un pachet de trei drumuri de legătură ale căror studii de fezabilitate s-au realizat în paralel: la Timișoara (între DN69 – Sânandrei și autostrada A1), la Cluj (între A3 Transilvania și DN1-Tureni) și la Giurgiu (între DN5 și Vama Giurgiu).

Dintre aceste trei, singurul care are licitație lansată pentru construire (cu oferte deja depuse) este cel de la Giurgiu. Cel de la Cluj este abandonat. Iar drumul de la Timișoara se mișcă cu viteza melcului printre departamente și ministere. Oficial, blocajul curent la drumul de legătură este obținerea acordului de mediu, în fapt, ca tot restul parcursului acestor proiecte, e vorba de birocrație și neputință”, afirmă Cătălin Drulă.

Acesta face şi o istorie a drumului de legătură Timișoara – Autostrada A1, vorbind, în context, despre “coșmarul birocrației românești”:

  1. 21 noiembrie 2014: se lansează licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate
  2. 12 decembrie 2014: se depun ofertele
  3. 24 aprilie 2015: se semnează contractul pentru realizarea studiului de fezabilite
  4. 18 decembrie 2015: se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului Timiș
  5. 17 iunie 2016: se aprobă de către CNAIR studiul de fezabilitate
  6. octombrie 2016: Ministerul Transporturilor nu aprobă investiția pentru că nu identifică sursă de finanțare
  7. noiembrie 2016: Cătălin Drulă insistă la Ministerul Transporturilor că acest proiect este fezabil și eligibil pentru finanțare europeană
  8. decembrie 2016: Ministerul Transporturilor revine cu identificarea unei surse de finanțare, respectiv capitolul Siguranță rutieră din Programul Operațional Infrastructură Mare
  9. ianuarie 2017: la audiere, Cătălin Drulă îi cere noului ministru, Răzvan Cuc, să nu lase în sertar cele trei drumuri de legătură și să urgenteze lansarea licitațiilor de construire
  10. 3 martie 2017: CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate
  11. 20 martie 2017: ultimele “completări” la solicitare de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiș, la 15 luni de la depunerea solicitării inițiale
  12. 22 martie 2017: Ministerul Transporturilor aprobă studiul de fezabilitate
  13. 23 martie 2017: Cătălin Drulă trimite o interpelare privind pașii necesari și estimarea lansării licitației
  14. 5 aprilie 2017: APM Timiș emite decizia prin care stabilește ca proiectul se supune evaluării impactului asupra mediului și cere CNAIR să depună un studiu și raport pe această temă
  15. 25 mai 2017:deputatul USR trimite o nouă interpelare parlamentară pe tema drumurilor de legătură
  16. 15 iunie 2017: Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național aprobă investiția
  17. 29 iunie 2017: la noua audiere, Cătălin Drulă îi cere din nou ministrului Cuc să urgenteze proiectul
  18. 3 iulie 2017: proiectul de Hotărâre a Guvernului de aprobare a investiției este elaborat de Ministerul Transporturilor
  19. 12 iulie 2017: în răspunsul la interpelarea parlamentară, Ministerul Transporturilor/CNAIR promit lansarea licitației pentru construire în ultimul trimestru al anului
  20. august 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii
  21. octombrie 2017: la audierea noului ministru al Transporturilor, Felix Stroe, Cătălin Drulă îi cere să prioritizeze cele trei drumuri de legătură
  22. noiembrie 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiș
  23. 27 noiembrie 2017: Ministerul Finanțelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiției pentru că nu are acord de mediu
  24. decembrie 2017: APM Timiș refuză publicarea studiului de mediu și începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp Certificatul de Urbanism al investiției emis de Consiliul Judeţean Timiș a expirat, după ce fusese valabil doi ani
  25. ianuarie 2018: Consiliul Judeţean Timiș emite un nou Certificat de Urbanism
  26. 29 ianuarie 2018: un nou ministru al Transporturilor audiat, Lucian Șova – Cătălin Drulă îi cere urgentarea drumului de legătură
  27. februarie 2018: noul Certificat de Urbanism este depus la APM Timiș, se așteaptă publicarea studiului de mediu pe site și declanșarea calendarului de emitere a acordului de mediu, stabilirea dezbaterilor publice șamd

În tot acest timp, subliniază deputatul USR Cătălin Drulă, Timișoara nu are o legătură decentă la autostrada coridor european din vecinătate. Acesta mai spune că soluția deblocării există şi că, până la sfârșitul anului, am putea avea un contract semnat cu un constructor care să aibă şi terenul la dispoziţie pentru proiect, și avizele, şi acordurile. “Pe perioada iernii, acesta ar face proiectul tehnic de execuție, iar lucrările ar putea începe în primăvara lui 2019. Tot acest plan este realist, dar trebuie voință politică şi capacitate de implementare. Momentan, ambele lipsesc”, atrage atenţia Cătălin Drulă.

Şi lansează o provocare ministrului Transporturilor, Lucian Șova, să preia acest plan, “ca să nu fie și acest proiect la categoria «o să fie gata când o să fie gata», citând declarația deja celebră a ministrului de săptămâna trecută.”

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro