Numărul mare de contestaţii ale unor proceduri de atribuire iniţiate de către Primăria Timişoara anul trecut ridică un semn de întrebare, mai ales că o bună parte din aceste contestaţii dau câştig de cauză contestatarilor, ducând la refacerea procedurii de achiziţie. Lucru care tergiversează demararea unor investiţii şi indică faptul că există probleme în ceea ce priveşte întocmirea corectă a documentaţiei de atribuire, la Municipalitatea timişoreană.
Contestaţii în serie
În urmă cu câţiva ani, când contestarea contractelor de achiziţii publice era „la liber”, numărul de proceduri de atribuire de contracte contestate nu însemna mare lucru în cazul unei instituţii, pentru că se ştia că sunt participanţi la procedura de atribuire care contestă chiar dacă nu au dreptate. Acum situaţia s-a schimbat, contestaţia presupunând şi o miză financiară din partea contestatarului. De aceea, nu se mai fac contestaţii doar de dragul contestării, agenţii economici în cauză apelând la o asemenea procedură doar când au un anumit grad de siguranţă că vor câştiga acţiunea.
Primăria Timişoara a fost, şi anul trecut, o prezenţă activă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, unde s-a numărat printre instituţiile publice cu cele mai multe proceduri de achiziţie contestate. La unele proceduri contestate, care vizau investiţii importante pentru municipiu, C.N.S.C. a dat dreptate contestatarilor, arătând că documentaţia de atribuire a fost întocmită prost de către unele structuri de specialitate din subordinea Primăriei. Exemple în acest sens sunt destule. Contestată a fost de exemplu, extinderea Corpului B la Secţiile de Chirurgie, Prematuri şi Laborator Pneumoftiziologie şi reabilitarea clădirii existente la Spitalul „Louis Ţurcanu”, din Timişoara, unde contestatarii au solicitat C.N.S.C. să constate că în S.E.A.P. au fost publicate solicitări de clarificări, pentru care autoritatea contractantă, Primăria Timişoara, nu a oferit răspunsuri concludente şi „să se constate că autoritatea contractantă solicită ofertanţilor întocmirea de documente în afara prevederilor legale”. În urma analizării contestaţiei, C.N.S.C. a dat dreptate agentului economic în cauză şi a solicitat Primăriei să răspundă solicitărilor de clarificări, cu decalarea corespunzătoare a termenului de depunere a ofertelor. Cu alte cuvinte, procedura de atribuire, şi aşa întârziată, a fost tergiversată din cauză că procedurile aferente procesului de achiziţie nu au respectat legea.
Extinderea reţelei de troleibuz în zona Dumbrăviţa (accesibilizarea zonei prin extinderea reţelei de troleibuze Timişoara – Dumbrăviţa) este un alt contract al Primăriei contestat cu succes anul trecut, şi a cărui soluţionare a fost publicată de C.N.S.C. în primele acestui an, Consiliul precizând că obligă Primăria la clarificarea ofertei, la reevaluarea ofertelor operatorilor economici implicaţi, la emiterea unui raport intermediar cu ofertanţii care vor fi admişi la etapa de licitaţie electronică şi la întocmirea unui nou raport al procedurii de atribuire după respectiva etapă.
La un alt contract celebru, tot anul trecut, care vizau lucrări de execuţie a racordării la reţeaua metropolitană existentă de fibră optică pentru realizarea sistemului de supraveghere pentru creşterea siguranţei şi prevenirea criminalităţii în Timişoara C.N.S.C. a admis, în noiembrie 2013, una dintre contestaţii, anulând rezultatul procedurii organizate de Municipalitate. Lucru care, evident, a complicat atribuirea proiectului şi demararea investiţiei.
Un alt contract al Municipalităţii la care C.N.S.C. a dat câştig de cauză contestatarului, dispunând reluarea procedurii de atribuire, prin stabilirea ofertei câştigătoare dintre ofertele admisibile, conform criteriului de atribuire stabilit în documentaţia de atribuire, a vizat lucrări de întreţinere şi reparare fântâni publice ornamentale în Timişoara.
Faimosul proiect de reabilitare a spaţiilor publice din centrul istoric al oraşului a fost şi el contestat anul trecut, iar o parte din contestatari au avut câştig de cauză. Primăria s-a ales cu anularea procedurii de atribuire care, spune C.N.S.C., nu respecta legea. Astfel, o lucrare care ar fi trebuit şi ar fi fost mult mai bine să înceapă în vară, a ajuns să fie iniţiată abia în toamnă-iarnă, când nu se poate lucra la fel de bine. În acest caz miza era mare, pentru că se putea pune în pericol inclusiv finanţarea europeană a proiectului, prin nerespectarea termenelor indicate şi acceptate în proiect.
Acestea sunt doar câteva exemple de investiţii a căror derulare sau iniţiere a fost complicată sau tergiversată din cauză că Municipalitatea, prin compartimentul de specialitate, nu a întocmit aşa cum trebuie documentaţia de atribuire sau nu a respectat etapele şi procedurile legale în cazul atribuirii.
Primarul a cerut S.R.I. să elucideze cauzele tergiversării unei licitaţii
Antologică a fost şi situaţia din vara acestui an, când conducerea Primăriei Timişoara solicita intervenţia S.R.I. pentru a elucida cauzele ce au dus la tergiversarea licitaţiei pentru construcţia incineratorului de deşeuri de la Chişoda. Însă o parte din motive ar fi trebuit căutate chiar în interiorul instituţiei, întrucât C.N.S.C. a constatat încă din 2012 neconformităţi la caietul de sarcini întocmit de Primărie, neconformităţi care, prin contestaţiile pe care le-au generat, au contribuit şi ele la întârzierea proiectului.
„Este o investiţie în valoare de 60 de milioane de euro fără TVA, aproape 75 de milioane de euro cu TVA. Sesizez public S.R.I. să investigheze ce se ascunde în spatele acestor contestaţii repetate care ne împiedică să realizăm acest incinerator deosebit de important pentru Timişoara”, spunea, în iunie 2013, primarul Timişoarei, Nicolae Robu.
Ancheta cerută S.R.I., căruia i se solicita „să analizeze puţin, să vadă dacă nu sunt nişte interese oculte ale unora” ar fi trebuit mai degrabă făcută pe plan intern, la societăţile şi departamentele din subordinea Primăriei, care s-au ocupat de această procedură de atribuire. C.N.S.C. a făcut publice o parte din documentele de soluţionare a contestaţiilor făcute pentru acest proiect, şi din acestea reiese că măcar o parte din vina pentru tergiversarea proiectului o poartă chiar unele structuri specializate din subordinea Municipalităţii timişorene, fiind o serie de neconformităţi şi greşeli confirmate în cea mai importantă documentaţie de achiziţie – caietul de sarcini. C.N.S.C. a cerut astfel eliminarea din capitolul „Lucrări de construcţii din caietul de sarcini” a pasajelor eronate în care se face referire la lucrări de modificare, reabilitare, restaurare a lucrărilor de construcţii, precum şi actualizarea caietului de sarcini şi a modelului de ontract sectorial de lucrări cu informaţii precise referitoare la cuantumul sau limitele de negociere a daunelor contractuale. C.N.S.C. specifica în acest context că procedura putea continua abia după efectuarea acestor modificări şi publicarea lor pe portalul de achiziţii publice SEAP.
Primăria Timişoara are tradiţie în contestarea unor proceduri de achiziţie publică
Nenumăratele contestaţii ale unor proceduri de atribuire ale Primăriei Timişoara nu au fost conjuncturale, în sensul că nu a existat niciun vid legislativ sau vreo portiţă legală prin care să se relaxeze legislaţia legată de procedurile de contestare, ce au devenit mai restrictive încă de acum câţiva ani.
„Finalizăm în aceste zile raportul anual al instituţiei şi pot spune că numărul de contestaţii înregistrate la instituţia noastră în 2013 a fost similar cu cel din 2012”, ne-a declarat Ovidiu Zară, purtător de cuvânt al C.N.S.C.
De altfel, la Primăria Timişoara pare să existe o tradiţie legată de contestări ale unor proceduri de achiziţie publică, rămase din mandatul trecut şi continuate în actuala formulă. În 2012, într-un clasament al instituţiilor publice cu cele mai multe contestaţii ale unor proceduri de atribuire a unor contracte de achiziţie de bunuri sau servicii din bani publici întocmit de către A.N.R.M.A.P., Timişul era reprezentat de Primăria Timişoara, clasată pe locul 12 pe ţară, cu 34 de proceduri de atribuire contestate pe an, dintre care aproape o treime, zece, mai precis, au fost câştigate de către firmele care au făcut contestaţia.
„Este clar că există deficienţe legate de înţelegerea precisă a procedurilor de atribuire, iar numărul mare de contestare a acestor atribuiri, care dau şi dreptate contestatarilor ne poate duce cu gândul la faptul că există o problemă la nivelul compartimentelor sau structurilor specializate pe achiziţii din subordinea Primăriei”, spune consilierul local P.D.-L. Ştefan Constantin Sandu.
Ultimele comentarii