În urmă cu mai mult de un an, conducerea Primăriei Timişoara decidea să desfiinţeze fosta Administrare a Domeniului Public, gestionara vechiului sistem de parcare cu plată Telpark, pe motiv că nu aduce venituri Primăriei, deşi nu acesta fusese scopul înfiinţării A.D.P. Acum, tot Primăria Timişoara, care a înlocuit sistemul Telpark cu Timpark, intenţionează să renunţe la veniturile pe care le obţinea din acest sistem, venituri care vor rămâne toate la societatea Drumuri Municipale. Lucru de natură să sugereze că motivul care a stat la baza desfiinţări A.D.P. a fost un pretext.
Primăria nu mai vrea bani de la Timpark
Nemulţumit de veniturile mici încasate de pe urma fostului sistem de parcare cu plată Telpark, Primăria anunţa, la înfiinţarea noului sistem Timpark, că va încasa jumătate din banii obţinuţi de acesta. Între timp, însă, Municipalitatea nu mai ţine să încaseze aceste sume, exprimându-şi, prin intermediului un proiect de hotărârea va intra în plen, pentru votare, în perioada următoare, intenţia de a renunţa la încasările Timpark. Încasări care vor rămâne la societatea Drumuri Municipale, cea care gestionează sistemul Timpark şi care a preluat, prin înglobare, fosta A.D.P.
Un prim demers a fost făcut la şedinţa de plen din ianuarie, proiectul fiind însă retras de Primărie care, probabil, intenţionează să-l supună din nou atenţiei Consiliului Local, poate sub altă formă, în perioada următoare. “Considerăm că întreţinerea şi reparaţia parcărilor existente pe aceste străzi, precum şi construirea de noi parcări din profitul realizat din încasările sistemului de parcare TimPark pot fi realizate de către această societate, care deţine atât utilajele şi tehnologia necesară, cât şi personalul necesar pentru realizarea tuturor acestor lucrări în regie proprie, ceea ce implică costuri cu mult reduse, respectiv operativitate crescută în realizarea lucrărilor necesare în acest sens, aşa cum vor fi ele solicitate de către concesionar, respectiv de către Primăria Municipiului Timişoara”, se arată în motivaţia respectivului proiect de hotărâre. Aceeaşi argumentaţie arată că S.C. Drumuri Municipale S.A. are obligaţia de a întreţine şi repara parcările existente în zona concesionată, respectiv construcţia de noi parcări, stabilită expres prin contractul de concesiune, “iar această obligaţie nu va putea fi îndeplinită decât în condiţiile în care toate veniturile realizate din exploatarea sistemului de parcare TimPark rămân la această societate”.
Fostul viceprimar Adrian Orza, în prezent consilier local P.N.Ţ.C.D., spune că în urmă cu ceva timp a depus un amendament în Consiliul Local, care avea ca scop utilizarea integrală a banilor încasaţi din sistemul de parcare cu plată pentru investiţii în realizarea de parcări, însă respectivul amendament a fost respins. “Iată însă că Primăria face acum exact ce am propus noi. S-a discutat de multă vreme de faptul că banii adunaţi din sistemul Telpark ar trebui să se întoarcă tot în investiţii în parcări. Din acest punct de vedere, faptul că A.D.P. şi fostul sistem Telpark au fost desfiinţate pentru că nu aduceau suficienţi bani Primăriei mi se pare mai mult un pretext. S-a vorbit foarte mult, după alegerile locale, în termeni peiorativi la adresa sistemul Telpark, dar iată că acum actuala conducere a Primăriei face exact acelaşi lucru”, mai spune fostul viceprimar.
Acuzaţii nefondate
“Este absurd să fim acuzaţi că am stat pe o avere imensă şi nu am dat Primăriei bani, atâta vreme cât Primăria ştie foarte bine ce investiţii a făcut A.D.P. cu aceşti bani şi ce cheltuieli a avut. În plus, scopul A.D.P. nu a fost să dea bani Primăriei, ci să gestioneze în mod corespunzător domeniul public al municipiului, realizând investiţii în acest sens”.
Liviu Barbu, fost director al A.D.P.
Noua situaţie legată de renunţarea Primăriei la veniturile Timpark este ciudată, în condiţiile în care controlul pe baza căruia a fost solicitată desfiinţarea A.D.P. arăta că, în perioada 2005 – 2012, această instituţie ar fi obţinut 70,2 milioane de lei, din care la Primăria Timişoara nu au ajuns decât 1,1 milioane de lei. Cu toate acestea, în urma aceluiaşi control, se recunoştea faptul că s-au făcut investiţii cu banii respectivi, precizându-se că există 11 obiective, printre care şi cel legat de parcări.
Reprezentanţii fostului A.D.P. au afirmat că acuzaţiile legate de gestionarea veniturilor sunt nejustificate, atâta vreme cât în fiecare an fiscal A.D.P. şi-a gestionat activitatea pe baza unui buget şi a unui bilanţ aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor. Acţionarul principal al A.D.P., Consiliul Local, a fost cel care a aprobat an de an bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi lista de investiţii. Or, în aceste condiţii, e absurd să se spună că nu s-a ştiut ce cheltuieli de investiţii a avut A.D.P. în toţi aceşti ani. În varianta veche, acţionariatul, respectiv Consiliul Local, putea decide ca toate veniturile obţinute de această instituţie să fie vărsate la Primărie, însă ele au fost lăsate A.D.P. tocmai pentru că Primăria nu a făcut alocări bugetare, iar aceşti bani au fost cei cu care societatea a trăit şi a realizat investiţii.
“A trebuit să ne respectăm obligaţiile contractuale, iar veniturile obţinute au fost reinvestite în proporţie de 80 – 90%. Este absurd să fim acuzaţi că am stat pe o avere imensă şi nu am dat Primăriei bani, atâta vreme cât Primăria ştie foarte bine ce investiţii a făcut A.D.P. cu aceşti bani şi ce cheltuieli a avut. În plus, scopul A.D.P. nu a fost să dea bani Primăriei, ci să gestioneze în mod corespunzător domeniul public al municipiului, realizând investiţii în acest sens”, ne-a declarat Liviu Barbu, fostul director al vechiului A.D.P.
Surse din fostul A.D.P. susţin că societatea a făcut obiectul unor controale extinse, întreprinse atât de structurile Ministerului Finanţelor, cât şi de Curtea de Conturi, care au confirmat justeţea gestionării fondurilor publice, de-a lungul celor şapte ani care au făcut obiectul auditului Primăriei. Mai mult, pe segmentul de administrări de parcări, reprezentanţii Curţii de Conturi au confirmat că A.D.P. Timişoara avea cel mai bun sistem din ţară şi a cerut sprijinul societăţii timişorene pentru realizarea unei metodologii de control pentru toate activităţile de parcare publică din România, metodologie care s-a aplicat la Iaşi, la Cluj şi în mai multe alte oraşe. Or, în aceste condiţii, e greu de crezut că A.D.P. Timişoara a avut carenţe în ceea ce priveşte eficienţa, aşa cum a acuzat-o actuala conducere a Primăriei. Reprezentanţii fostei A.D.P. au mai spus că, după scandalul făcut de Primărie la A.D.P. Timişoara, la începutul anului trecut au fost controale în serie ale Curţii de Conturi şi Direcţiei Finanţelor, dar nu s-a găsit absolut nimic în neregulă.
Nelămuriri în Consiliul Local legate de banii Timpark
Problema controlului banilor obţinuţi din serviciul TimPark a fost luată în discuţie de mai multe ori, anul trecut, în Consiliului Local, grupul de consilieri P.D.L. precizând că nu există o certitudine legată de investirea acestor bani în parcări: “Cum le garantăm noi, consilierii, dincolo de vorbe, că rezolvăm problema locurilor de parcare prin acest nou sistem, pentru că şi P.D.L., şi P.S.D., şi P.N.L. s-au plâns că nu există suficiente locuri de parcare în zona centrală? Cum rezolvă acest sistem problema?”.
Mai mulţi consilieri locali au susţinut că în noua variantă nu va exista niciun control al Consiliului Local asupra banilor obţinuţi din gestionarea parcărilor, fiind clar acest lucru, după ce a fost respins un amendament propus Consiliului Local prin care se dorea ca sumele care provin de la cetăţeni să ajungă într-un fond destinat exclusiv locurilor de parcare. “Consiliul Local nu are pârghia necesară să poată gestiona fondurile respective. Măcar să fi existat acel fond, cu un minim de 50% din sumele respective, din care în fiecare an, cu o dare de seamă, Executivul Primăriei să ne spună: «Am făcut încă 600 de locuri de parcare, 350, din banii cetăţenilor şi 150, din alţi bani ai cetăţenilor…»”, declarau, la aceste şedinţe, consilierii P.D.-L.
În faţa acestor critici, primarul Nicolae Robu a dat asigurări că “viitorul va arăta. Însă faptul că nu am pledat pentru alocarea banilor pentru parcări nu înseamnă că nu vrem să-i alocăm. Dimpotrivă, am spus că în perioada următoare eu voi cere Consiliului Local să aloce mai mulţi bani pentru realizarea de parcări, iar societatea care va administra parcările va avea de furcă cu mine pe acest subiect, vă garantez eu”.
Anul trecut, când se discuta noua metodologie legată de parcarea cu plată în Timişoara, se preciza că noul sistem de parcare TimPark se confruntă cu aceleaşi probleme legate de parcări în Timişoara, probleme enunţate chiar în referatul noului regulament, supus dezbaterii şi adoptării Consiliului Local.
Primăria recunoştea că după 1990, numărul vehiculelor a crescut foarte mult, iar parcarea a devenit o problemă mare pentru fiecare posesor de vehicul, în particular în centrul oraşului.
O analiză a evoluţiei traficului şi fluxurilor de circulaţie făcută prin compararea rezultatelor a două studii de circulaţie realizate la distanţă de zece ani, a relevat faptul că valorile de trafic s-au dublat raportate la anul 2000. Din studii rezultă că, în Timişoara, un autoturism este în mişcare aproximativ 45 de minute pe zi. “Astfel, staţionările şi parcările în zonele centrale şi în cartierele de locuit au devenit tot mai dificile”, spuneau reprezentanţii Primăriei.
Or, tocmai în aceste condiţii, este nevoie de investiţii pentru realizarea de parcări. Rămâne de văzut la finalul acestui an care, după perioada de “rodaj”, ar trebui să aducă o funcţionare la parametri optimi ai noului sistem Timpark, câţi bani s-au obţinut din acesta şi câte parcări noi au fost realizate cu ei în Timişoara.
Ultimele comentarii