Cu toate dezbaterile pe seama ei, Legea amnistierii şi graţierii unor pedepse de până la şapte ani nu a fost retrasă sau respinsă la Camera Deputaţilor, continuând să rămână pe ordinea de zi, cu şanse de adoptare. De prevederile acesteia, în perspectiva adoptării, ar putea beneficia peste 500 de deţinuţi de la Penitenciarul Timişoara. Angajaţi din sistemul penitenciar susţin însă că o asemenea prevedere legislativă nu este de bun augur şi invocă precedentele amnistieri sau graţieri, a căror urmare a fost reîntregirea în scurt timp a efectivelor de deţinuţi.
Apeluri pentru respingerea legii
După mai multe luări de poziţie pe această temă, şi preşedintele Traian Băsescu a declarat zilele trecute că ar vrea să se pună punct Legii amnistierii şi graţierii: “Aş vrea să punem punct Legii amnistierii şi graţierii, să o uităm în sertarele Parlamentului sau să fie votată şi respinsă. Să nu se pună pe ordinea de zi, dar dacă se pune, să se pună pentru a fi respinsă”. Totodată, avertizează această lege, care ar decredibiliza eforturile de luptă anticorupţie şi justiţia.
Deocamdată, însă, Camera Deputaţilor a admis, prin vot, cu unanimitate, 23 de amendamente la Legea amnistierii şi graţierii unor pedepse de până la şapte ani, prezente în Raportul Comisiei juridice, în condiţiile în care acest raport nu figurează nici pe site-ul Comisiei, nici pe cel al Camerei Deputaţilor.
În urma amendamentelor, proiectul prevede amnistierea infracţiunilor pedepsite cu închisoare de până la şase ani şi graţierea pedepselor cu închisoarea de până la şapte ani. Termenele iniţiale erau de până la patru ani pentru amnistie şi de şapte ani pentru graţiere. Proiectul de lege iniţiat de către deputaţii Mădălin Voicu şi Nicolae Păun a fost respins în mai 2013 de Senat. Conform propunerii legislative, amnistirea nu se aplică la infracţiuni precum luare şi dare de mită, deturnare de fonduri, omor, vătămare corporală gravă, tortură, evadare, proxenetism, iar graţierea unor pedepse de până la şase ani nu se aplică şi minorilor internaţi în centre de reeducare. “Amnistia înlătură răspunderea penală pentru infracţiunea săvârşită, în toate formele ei de participaţie penală, autor, coautor, instigator, complice şi participaţie improprie. Dacă intervine după condamnare, ea înlătură şi executarea pedepsei pronunţate, precum şi celelalte consecinţe ale condamnării. Amnistia nu are efecte asupra măsurilor de siguranţă şi asupra drepturilor persoanei vătămate”, se arată în proiect, care mai specifică faptul că nu beneficiază de prevederile actului normativ persoanele cu statut de recidivist.
500 de potenţiali beneficiari, la Timişoara
“Nu aşa se rezolvă criza de personal din sistemul penitenciar. Există precedente – celebrele graţieri de dinainte de 1989, precum şi graţierile de după Revoluţie, ultima având loc în 2001. În toate cazurile în maximum două – trei luni peste trei sferturi din deţinuţii eliberaţi cu ocazia graţierii erau înapoi în penitenciar. Graţierea nu este o soluţie, şi e lesne de imaginat că va aduce o creştere rapidă a infracţionalităţii”.
Ştefan Teoroc, preşedinte al Sindicatului Naţional al Lucrătorilor din Penitenciare
Având în vedere că Penitenciarul Timişoara are un efectiv mediu de 1.170 de persoane private de libertate şi că, potrivit Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, peste 50% dintre deţinuţi ispăşesc pedepse cuprinse între unu şi cinci ani, eventuala adoptare a Legii amnistierii ar putea duce la eliberarea a peste 500 de deţinuţi de la unitatea de detenţie timişoreană.
Culmea este că, deşi se aduce argumentul lipsei de spaţii de detenţie şi de personal pentru a se justifica această măsură, nici angajaţi din sistemul penitenciar nu consideră că ar fi o idee foarte bună. “Nu aşa se rezolvă criza de personal din sistemul penitenciar. Există precedente – celebrele graţieri de dinainte de 1989, precum şi graţierile de după Revoluţie, ultima având loc în 2001. În toate cazurile în maximum două – trei luni peste trei sferturi din deţinuţii eliberaţi cu ocazia graţierii erau înapoi în penitenciar. Graţierea nu este o soluţie, şi e lesne de imaginat că va aduce o creştere rapidă a infracţionalităţii”, declară Ştefan Teoroc, preşedintele Sindicatului Naţional al Lucrătorilor din Penitenciare.
O falsă soluţie pentru criza de personal
Organizaţia sindicală care reprezintă angajaţii din sistemul penitenciar susţine că graţierea este o falsă soluţie la problema deficitului de personal, accentuată de creşterea numărului de deţinuţi, în condiţiile în care, şi fără această creştere a numărului persoanelor aflate în detenţie, schema de personal era insuficientă.
În prezent sunt peste 33.000 de deţinuţi în sistemul penitenciar, mai mult de jumătate fiind condamnaţi pentru furt sau înşelăciune, fiind, deci, beneficiari ai Legii graţierii, odată adoptată. Pe de altă parte, în sistemul penitenciar sunt 15.000 de posturi, dintre acestea doar 12.500 fiind ocupate.
“Nu s-a rezolvat problema angajărilor în sistemul penitenciar, unde am avut surpriza să constatăm că Guvernul Ponta a desfiinţat posturile vacante. După care s-a aprobat ocuparea locurilor vacante, dar, evident, nu mai era ce să se ocupe. Acum s-a spus că angajări se pot face doar prin memorandum aprobat de Ministerul Finanţelor şi Guvern. Am făcut un memorandum pentru angajarea a 800 de persoane în sistemul penitenciar şi s-au aprobat 25. Deci, e o bătaie de joc. Mai sunt şi 150.000 de ore suplimentare care nu se pot compensa decât prin timp liber, deci nu vor mai fi recuperate vreodată. Aceste probleme nu se rezolvă prin graţierea a 5.000 – 10.000 de deţinuţi, care într-o lună se vor întoarce în penitenciare”, estimează Ştefan Teoroc.
Conform Sindicatului Naţional al Lucrătorilor din Penitenciare, în cazul Penitenciarului Timişoara ar mai fi nevoie de încadrarea a cel puţin 70 de angajaţi pe sectorul operativ – pază, pentru ca lucrurile să se apropie de normalitate.
Peste 2.300 de lei cheltuiţi lunar de către Stat cu fiecare deţinut
Pe de altă parte, susţinătorii Legii amnistierii invocă economia bugetară care s-ar face prin această măsură. Bugetul A.N.P. pe 2013 a fost de 912,5 milioane de lei, din care alocaţiile bugetare au reprezentat aproximativ 832 de milioane de lei, iar aproximativ 80,5 milioane au fost venituri proprii. Costul lunar al unui deţinut într-un penitenciar românesc este de 2.397 de lei. În ultimii ani, pentru nerespectarea condiţiilor de detenţie, Statul român a fost obligat, prin intermediul a 69 de hotărâri C.E.D.O., la plata unor despăgubiri în cuantum de 680.605 euro şi 10.000 de franci elveţieni. De asemenea, instanţele din România au emis hotărâri cu acelaşi obiect. Ministerul Justiţiei spune că C.E.D.O. a constatat că supraaglomerarea din penitenciare şi caracterul inadecvat al îngrijirii tratamentului medical constituie un tratament inuman şi degradant.
Avocatul Poporului este cel care trebuie să gestioneze plângerile formulate de către deţinuţi. Anul trecut, de exemplu, a fost sesizat de un grup de deţinuţi din Penitenciarul Timişoara care, se consemnează în raportul instituţiei, şi-au exprimat nemulţumirea cu privire la condiţiile de detenţie, modul în care sunt transportaţi la instanţele judecătoreşti, comportamentul personalului de supraveghere faţă de ei şi nerespectarea dreptului deţinuţilor la vizite. La solicitarea Avocatului Poporului, Administraţia Naţională a Penitenciarelor a verificat cazul, anunţând că aspectele semnalate nu s-au confirmat.
“În 2013 am avut aproximativ 15 petiţii ale unor deţinuţi, majoritatea vizând nemulţumiri legate de condiţiile de detenţie. Majoritatea nu s-au confirmat”, declară Roxana Marcu, expert coordonator al Echipei Biroului Teritorial Timişoara al Avocatului Poporului.
Criza de spaţii de cazare, alt motiv invocat în favoarea amnistierii
Un alt argument adus în favoarea amnistierii vizează criza de spaţii de cazare în unităţile de detenţie. Într-un răspuns recent la o interpelare parlamentară, Ministerul Justiţiei recunoaşte că are o mare problemă din acest punct de vedere: “Sistemul penitenciar are înregistrate peste 33.000 de persoane private de libertate şi o capacitate de cazare de 27.433 de locuri (indice de ocupare de 118,39%). În situaţia ocupării unei suprafeţe de patru metri pătraţi pe deţinut, standard impus de C.E.D.O., deficitul ajunge la 14.225 de locuri de cazare”.
Până acum, însă, în Timiş nu s-au găsit decât soluţiile de transformare a unor sedii de instanţă neutilizate în penitenciare urbane, mai precis secţii externalizate ale Penitenciarului Timişoara. “Reprezentanţii A.N.P. au văzut şi analizat mai multe imobile şi ansambluri de clădiri din Timiş, Caraş-Severin, Constanţa, Maramureş, Dolj, Giurgiu, Vaslui şi Prahova, în care au funcţionat Judecătorii sau care au fost construite în acest scop şi, până în momentul de faţă, nu au funcţionat ca atare. Dintre acestea, interes a prezentat sediul fostei Judecătorii Jimbolia şi al Parchetului aferent care ar putea fi transformat în secţie exterioară a Penitenciarului Timişoara”, se arată în punctul de vedere oficial al Ministerului Justiţiei.
Tot oficialii Ministerului Justiţiei mai spun că, întrucât sediile respective se află în administrarea Ministerului Public, A.N.P. a adresat un memorandum procurorului general, pentru a sprijini demersul de preluare în administrare a imobilului din Jimbolia. Conform unor surse din A.N.P., pentru ca respectivul imobil să devină unitate de detenţie ar fi nevoie de investiţii consistente, pentru securizarea şi adaptarea clădirii, investiţii estimate la cel puţin 300.000 de euro.
Marea problemă este că nu se ştie finalitatea clară a acestei investiţii. Şi aceasta deoarece recomandările şi practicile vest-europene cer scoaterea unităţilor de detenţie nu doar din zonele centrale ale oraşelor, ci, în general, din perimetrele urbane. Or, la Jimbolia, imobilul vizat este chiar în centrul localităţii. Astfel, Ministerul Justiţiei s-ar putea trezi în situaţia ca, după ce investeşte în acest imobil, pentru adaptarea sa la destinaţia de penitenciar, să nu-l poată folosi, în urma unor directive europene care interzic funcţionarea unităţilor de detenţie în zona centrală a oraşelor.
Una dintre dorinţele actualei conduceri a Primăriei Timişoara este şi aceea de a muta Penitenciarul Timişoara în afara oraşului. Intenţia nu s-a putut concretiza în acest an, din cauza lipsei fondurilor pentru documentaţiile preliminare aferente şi a demersurilor autorităţilor centrale responsabile. Totuşi, după cum declară primarul Nicolae Robu, Municipalitatea nu renunţă la această idee: “Este o decizie care trebuie luată la nivel central, pe de o parte, de construire a unui nou penitenciar în afara oraşului, şi, pe de altă parte, de a transfera către Timişoara terenurile respective. La începutul anului trecut, am avut o întâlnire cu parlamentarii, cărora le-am transmis o listă cu solicitările noastre pentru Timişoara şi unul dintre puncte era şi mutarea penitenciarului afară din oraş. Din păcate, nu s-a rezolvat nimic deocamdată, dar eu nu voi renunţa la această idee”.
Ultimele comentarii