Omul de afaceri Ovidiu Tender a anunţat marţi că firma Ten Airways, al cărui proprietar este, a încheiat colaborarea cu operatorul aerian Fly România, din cauza unor datorii neachitate de 400.000 de euro. El susţine că nu a fost niciodată implicat în acţionariatul sau managementul Fly România, companie al cărei nume a fost vehiculat, recent, într-un scandal.
„Dacă s-au făcut fraude, voi face plângere penală împotriva patronului Fly România”
„Fly România este o societate cu capital privat în care nici eu nici o societate din grup nu este acţionar. Ea este proprietatea lui Cătălin Buţu, fost CEO la Ten, care ne-a adus mari prejudicii atât materiale, cât şi de imagine prin asocierea cu noi.Ten, în dorinţa de a avea asigurată activitatea întregul an a încheiat un contract de presăari servicii cu Fly, pentru a pune la dispoziţia Fly aeronave şi personal specializat pentru efectuarea de zboruri la comanda Fly, care avea întreaga activitate comercială în propria responsabilitate. Văzând însă că lucrurile încep să ia o turnură nefavorabilă atât pentru noi, cât şi pentru clienţi, am dispus un control în urma căruia au rezultat deficienîe manageriale grave, urmate de pierderi financiare. Din relaţia pe care Buţu şi-a creat-o cu propria lui companie, Fly România, a rezultat un important debit al Fly către Ten, cifrat la 400.000 de euro”, a declarat, citat de Mediafax, Ovidiu Tender.
Omul de afaceri a explicat că ideea companiei a aparţinut exclusiv lui Cătălin Buţu, iar firma care a operat zborurile Fly România era o firmă înfiinţată de mama acestuia. „Singurul acţionar în companie este Cătălin Buţu. S-a pus problema să devenim acţionari dacă lucrurile merg bine. La un moment dat, după o lună două, ne-am trezit că avem de încasat de la Fly România foarte mulţi bani. Atunci lucrurile au început să se schimbe. Am pus întrebări de ce nu achită aceste sume. I-am recomandat să-şi dea demisia de la compania mea, pentru că nu pot să fiu de acord să-şi creeze o căpuşă pe lângă Ten Airways. A plecat cu tot cu frma care opera Fly România, care nu mai are sediul la noi”, mai spune Ovidiu Tender.
El a arătat că a fost de acord cu propunerea lui Cătălin Buţu pentru că astfel părea că va acoperi perioadele extrasezon, când operatorii mari nu au nevoie să închirieze aeronave în sistem ACMI sau charter. Ovidiu Tender a arătat că banii trebuie să existe undeva, iar dacă se va constata că s-au făcut fraude, va face plângere penală împotriva fostului angajat, actualul patron al Fly România.
Potrivit datelor disponibile la Registrul Comerţului, compania Necessair Consulting SRL, care operează zborurile Fly România, este deţinută intergral de Cătălin Adrian Buţu.
Ovidiu Tender: „Nu sunt proprietarul Fly România”
După izbucnirea acestui scandal, în luna iulie, Ovidiu Tender, a postat pe profilul său de socializare un mesaj prin care transmite că, de fapt, nu este proprietarul Fly România: “Sunt, într-adevăr acţionar majoritar la compania aviatică Ten Airways, companie specializată în oferirea de servicii de transport aerian clienţilor companii aeriene care nu au aparate de zbor şi personal navigant pentru a-şi putea organiza singuri activitatea. În limbajul de specialitate se utilizează prescurtarea de ACMI, ceea ce înseamnă ca noi, companie, punem la dispoziţia clienţilor aeronava,echipajul, mentenanţa şi asigurarea, întreaga activitate comercială fiind a clientului”.Ovidiu Tender mai spune că, în momentul de faţă, au în operare cinci aeronave care zboară pentru companii aviatice sau tour operatori. “În consecinţă, relaţia cu clientul în cazul nostru este responsabilitatea organizatorilor activităţii şi nu a noastră”, mai spune Ovidiu Tender.
Compania Fly România a înştiinţat, la jumătatea lunii martie, prin Cătălin Buţu, directorul general al Ten Airways, din care face parte şi Fly România, că, începând cu jumătatea lunii mai, va opera zboruri din Bucureşti, Timişoara şi Tulcea, către oraşe din Italia, Spania, Germania şi Turcia „Pentru început, vom lansa mai multe rute care vor acoperi atât destinaţii clasice, cu o cerere bine determinată, cum este Bucureşti – Timişoara, unde propunem un tarif de 69 de euro, cât şi destinaţii inedite sau sezoniere, cum va fi cursa Bucureşti – Antalya, operaţională din iunie”, declara, citat de Mediafax, Cătălin Buţu.
Zborurile anunţate urmau să fie operate cu aeronave de tip MD-82 şi MD-83, aparţinând Ten Airways, care le-a achiziţionat de la Alitalia. Compania Ten Airways şi-a început activitatea în 2010 şi de atunci a operat în sistem charter şi wet lease, sistem care presupune închirierea aeronavei cu tot cu echipaj şi servicii pentru a opera în numele altei companii.
Numai la Timişoara, 97 de zboruri, dintr-un total de 103 programate, au fost anulate
În urmă cu o lună şi jumătate au apărut primele probleme pentru clienţii care au cumpărat bilete şi au făcut rezervări prin intermediul Fly România, când au început să fie amânate sau chiar anulate mai multe curse. La capătul a doar două luni de când şi-a anunţat debutul activităţii pe piaţa românească, Fly România înregistrase, numai în ce priveşte cursele operate de pe Aeroportul Internaţional Timişoara, un bilanţ dezastruos: 97 de zboruri anulate dintr-un total de 103 programate. Mii de pasageri nemulţumiţi îşi revendică acum contravaloarea tichetelor de călătorie achiziţionate. O parte dintre aceştia povestesc despre felul în care au fost abandonaţi în străinătate, după anularea intempestivă a unor curse. Reprezentanţii Fly România au ales să se refugieze în spatele tăcerii.
În iulie, la izbucnirea svandalului, directorul general al Aeroportului Internaţional Timişoara, Dan Idolu, declara că contractul AIT cu operatorul de zbor nu poate fi anulat, întrucât operatorul nu şi-a încălcat angajamentele asumate contractual faţă de reprezentanţii Aeroportului Timişoara. Iar o anulare a contractului AIT cu operatorul Fly România ar putea fi luată în discuţie doar dacă operatorul nu şi-ar plăti obligaţiile asumate pentru serviciile furnizate. Acesta a confirmat însă că nu au fost operate de pe Aeroportul Internaţional Timişoara zborurile anunţate de către compania Fly România, ci doar o mică parte dintre ele.
Fly România: „Anularea zborurilor a fost cauzată de motive operaţionale”
Fly România a anunţat, în 5 august, că anularea zborurilor din ultima perioadă a fost cauzată de motive operaţionale, procesatorul blocând plăţile fără preaviz, iar pasagerii afectaţi au fost rerutaţi şi primesc banii înapoi. „Fly România îşi cere scuze tuturor pasagerilor care au achiziţionat bilete pentru neplăcerile aduse prin modificarea, respectiv anularea zborurilor din ultima perioadă. Compania precizează, totodată, că toate aceste modificări au fost cauzate de motive operaţionale, independente de voinţa companiei şi în ciuda eforturilor depuse în mod susţinut. (…) Motivul anulării curselor este de ordin operaţional, procesatorul de plăţi a blocat plăţile către Fly România, fără preaviz, motivând o evaluare de risc nejustificată bazată pe gradul de încărcare a curselor. Lipsa fondurilor a dus la imposibilitatea operării curselor, generând o scădere imediată a încrederii pasagerilor şi respectiv a încetării vânzărilor”, se arată într-un comunicat al operatorului aerian.
În plus, subdimensionarea bugetului de marketing şi o campanie agresivă a concurenţei au contribuit la scăderea vânzărilor: „Toţi pasagerii afectaţi de anularea curselor sub termenul legal de 14 zile au fost rerutaţi pe zborurile Fly România disponibile sau pe zboruri operate de alte companii şi/sau au primit banii înapoi pentru biletele achiziţionate, conform reglementărilor europene în vigoare”.
Reprezentanţii Fly România spun că procesul de rambursare a contravalorii biletelor pentru zborurile neefectuate este în desfăşurare şi dau asigurări că toţi pasagerii îşi vor primi banii, înapoi pe măsură ce procesatorul de plăţi online îi va elibera, după verificarea prealabilă a datelor bancare ale cardurilor folosite. Operatorul aerian precizează că întârzierile în rambursare sunt cauzate de procedurile diferite ale procesatorului care auditează lunar încasările. „În zilele următoare va avea loc o întâlnire cu reprezentanţii procesatorului de plăţi pentru deblocarea sumelor aferente”, se mai arată în comunicat.
Numărul pasagerilor care au achiziţionat bilete Fly România este de aproximativ 9.400, iar numărul celor transportaţi este de 1.290. Aproximativ 3.500 de pasageri au fost rerutaţi pe alte companii şi alţi 3.500 urmează să fie rambursaţi. Numărul pasagerilor Fly Romania rambursaţi total sau parţial este de 1.110.
„Se analizează în continuare găsirea unei soluţii de transport pentru pasagerii din perioada următoare. Depunem eforturi în continuare pentru soluţionarea problemelor apărute şi ne exprimăm optimismul în ceea ce priveşte rezolvarea situaţiei cât mai rapid şi reluarea programului normal de zboruri”, comunică reprezentanţii Fly România.
Ligia HUŢU
Oana DIMA
Ultimele comentarii