Navetiştii, dar şi elevii care foloseau pentru transport trenurile Regiotrans, pe rutele concesionate de operatorul privat în Timiş au avut la începutul săptămânii o surpriză de proporţii, odată cu suspendarea transportului pe aceste trasee. Deocamdată, nu se ştie când şi dacă va mai relua Regiotrans transportul pe aceste rute, iar CFR Călători nu are mijloacele să acopere decât, parţial, o singură rută rămasă în aer, Timişoara – Jimbolia.
Blocaj până la o dată incertă
Timişenii care depindeau de transportul feroviar, pe rutele CFR concesionate de operatorul privat Regiotrans, au rămas cu ochii în soare, de marţi. Transportul pe aceste rute a fost suspendat şi nu se ştie când va mai fi reluat. „Vă informăm faptul că, urmare adresei emisă de Autoritatea Feroviară, Regiotrans este obligată să întrerupă activitatea de transport feroviar de călători, începând cu data de 17 martie 2015 şi până la o dată pe care o vom comunica în timp util”, comunica sec societatea braşoveană Regiotrans.
Autoritatea Feroviară a anunţat că a retras certificatul de siguranţă al operatorului de transport feroviar Regiotrans, având în vedere deficienţele constatate cu ocazia verificării cerinţelor de acordare a certificatului de siguranţă referitoare la efectuarea de servicii de transport feroviar prin utilizarea de vehicule care nu corespund din punct de vedere tehnic prevederilor legislative sau procedurilor din instrucţiunile de specialitate în vigoare.
În completare, Autoritatea Feroviară a menţionat că “Regiotrans îi este interzis să efectueze operaţiuni de transport feroviar pe căile ferate din România până la obţinerea unui nou certificat de siguranţă, în urma eliminării neconformităţilor constatate”. Lucru care, dacă e posibil, nu se poate face peste noapte.
Regiotrans nu specifică, însă, o dată la care situaţia s-ar putea reglementa. Menţionează doar că CFR va prelua, parţial şi temporar, după un mers de tren propriu, traficul de călători pe câteva secţii de circulaţie şi că “abonamentele emise de Regiotrans pe secţiile de circulaţie sunt valabile şi pot fi utilizate pentru călătoria cu trenurile CFR Călători”. Nu se precizează, însă, ce se întâmplă cu abonamentele de pe rutele care nu pot fi acoperite de CFR. “Ne cerem scuze pentru disconfortul creat şi vă mulţumim pentru înţelegere”, îşi încheie anunţul Regiotrans.
După cum era de aşteptat, CFR Călători nu are resursele necesare să acopere toate rutele concesionate de Regiotrans. Aşa se face că deocamdată în Timiş un singur traseu concesionat de Regiotrans, Timişoara Nord – Jimbolia, va fi acoperit de CFR Călători, însă doar cu patru trenuri.
Regiotrans concesionase în judeţ multiple rute:Timişoara Nord – Cruceni, Timişoara Nord – Reşiţa, Timişoara Nord – Nerău, Timişoara Nord – Cenad, Liebling – Giera, Timişoara Nord – Radna, Timişoara Nord – Ionel sau Buziaş – Berzovia. Despre aceste rute nu se ştie în momentul de faţă mai nimic. “Deocamdată, noi, cu resursele noastre, nu putem acoperi decât, parţial, ruta Timişoara – Nord Jimbolia. Cu restul e greu de spus ce se va întâmpla. Pe trasee cum e cel spre Sânnicolau Mare – Cenad nu mai circulă în prezent niciun tren Nu avem capacitatea să ne redimensionăm pe un termen atât de scurt reţeaua noastră”, ne-a declarat directorul Regionalei CFR Timişoara, Alexandru Simu.
Purtătorul de cuvânt al CFR Călători, Alina Predescu, spune că, în funcţie de materialul rulant şi personalul disponibil, vor analiza dacă şi pe care rute se mai poate relua circulaţia cu trenurile CFR Călători. “Deocamdată, atât putem asigura pe Timiş: Timişoara Nord – Jimbolia. Ne cerem scuze pentru situaţia creată”.
“Am discutat şi ieri la CFR Călători şi atât pot acoperi în momentul de faţă. Nu este personal, nu sunt mecanici de locomotivă suficienţi, nu sunt conductori, nu este material rulant. Din ce mai rămăsese de la aceste rute – vagoane şi locomotive s-au tot luat piese şi s-au completat la celelalte garnituri funcţionale. Acum nu se ştie ce se va întâmpla”, susţine Petrică Stoian, preşedintele timişean al federaţiei Sindicale Feroviare Mişcare Comercial.
O situaţie previzibilă
Timişul este unul dintre judeţele cele mai afectate de situaţia din prezent, pentru că aici există un număr destul de mare de rute concesionate de Regiotrans, în comparaţie cu alte judeţe din vestul ţării. De-a lungul timpului, avertizând cu privire la situaţiile de acest gen, sindicaliştii din sistemul feroviar de stat au recomandat prudenţă în ceea ce priveşte concesionările. Ultimele discuţii pe această temă au fost legate de ruta Cenad, sindicaliştii opinând că statul nu trebuia să concesioneze acest traseu, în varianta în care se vorbeşte tot mai insistent despre posibilitatea refacerii podului feroviar de la Cenad, şi reluarea traficului feroviar internaţional prin zonă.
Ultimele comentarii