Consiliul Judeţean Timiş cumpără mere pentru şcoli la jumătatea anului şcolar

Copil-cu-marCu toate scandalurile pe această temă, Consiliul Judeţean Timiş nu a ieşit din „tabieturile” sale şi a organizat licitaţia pentru achiziţie de mere necesară programului de distribuţie de fructe în şcoli aproape de primăvară, când mai sunt doar câteva luni până la încheierea anului şcolar. „Performanţa” a fost şi anunţată în plen, deşi conform unor consilieri judeţeni, probabil că respectivul contract se va aplica abia din anul şcolar 2015 – 2016.

 

Licitaţie în primăvara 2015 pentru distribuţia ce trebuia să înceapă în septembrie 2014

În mod normal, pentru a nu se mai pierde banii europeni repartizaţi pentru programul de distribuţie de fructe în şcoli, Consiliul Judeţean Timiş ar fi trebuit să organizeze cel târziu în vara anului trecut licitaţia pentru achiziţia de mere. În loc să se întâmple aşa, la fel ca şi în anii precedenţi, procedurile de achiziţie au fost împinse spre primăvară, când mai sunt doar vreo trei luni până la finalizarea anului şcolar în curs. Conform sistemului de licitaţii publice electronice SEAP, în decembrie 2014 a fost publicat anunţul, caietul de sarcini putând fi solicitat de cei interesaţi până în 19 ianuarie anul acesta. Cu sau fără contestaţii şi complicaţii, este deja destul de clar că din acest an şcolar ar mai putea fi acoperite cu acest program de distribuţie de fructe cel mult trei sau patru luni.

Astfel, la şedinţa de plen de la sfârşitul lui ianuarie preşedintele CJ Timiş, Titu Bojin, anunţa că s-a făcut procedura de licitaţie, administraţia judeţeană fiind în procedura de adjudecare. „Sunt trei oferte şi sperăm că vom finaliza această procedură şi cât de curând copii să beneficieze de mere în şcoli”, mai spunea Titu Bojin. Dacă acest anunţ ar fi fost făcut în august sau septembrie 2014, putea fi însă considerat o veste bună, din perspectiva faptului că nu se pierd iar bani europeni alocaţi pentru acest program.

Conform caietului de sarcini, CJ Timiş a intenţionat realizarea unui contract pe patru ani, cu o marjă de variaţie destul de mare, estimat la o sumă ce variază între 5.228.112 lei şi 7.175.840 de  lei, pentru un număr cuprins între 51.000 şi 70.000 de elevi pe zi.

“Cel mai probabil, licitaţia de acum va însemna un contract care se va pune în aplicare din septembrie, din anul şcolar viitor, pentru că din acest an şcolar au mai rămas doar câteva luni. Probabil că s-a considerat că aceste licitaţii pentru distribuţia de mere nu sunt la fel de interesante ca licitaţiile de la drumuri, de la asfaltări, pe principiul că din distribuţia de fructe nu pică mare lucru”, spune consilierul judeţean PDL Tiberiu Lelescu.

Un istoric păgubos

Timişul are un istoric nefericit legat de implementarea programului, încă din anul şcolar 2009 – 2010, când o bună parte din suma repartizată a rămas necheltuită, pentru că proiectul de ordonanţă de urgenţă care trebuia realizat de către Ministerul Agriculturii pentru reglementarea acestui program a întârziat nepermis de mult.

În lipsa cadrului legal, Primăriile (care se ocupau pe atunci, direct, de acest program) şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, instituţie responsabilă de administrarea proiectului, nu au putut trece la derularea sa. Abia la sfârşitul lunii martie a anului 2010 au fost adoptate normele de aplicare legate de derularea acestui program şi, până au fost făcute şi achiziţiile publice, unele Primării au constatat că mai aveau doar două – trei săptămâni în care puteau distribui mere elevilor, pentru că venea vacanţa.

Din acest punct de vedere, se poate constata că, în loc să se eficientizeze, lucrurile au mers din ce în ce mai prost cu implementarea acestui program. După ce, ani în şir, programul a fost implementat doar prin APIA, s-a considerat că este nevoie de eficientizarea acestui program, cu o implementare foarte slabă, prin trecerea acestuia în coordonarea directă a CJ Timiş. Astfel, s-a venit cu iniţiativa ca solicitările să fie centralizate la administraţia judeţeană, sperându-se că se va reuşi o mai bună mobilizare a instituţiilor şcolare şi, în speţă, a Primăriilor, care ar fi trebuit să se implice şi ele în derularea acestui program. Lucru care nu s-a întâmplat.

Aşa se face că, în ultimii ani, nu au existat, conform informaţiilor de la APIA, nicio şcoală din Timiş are să mai deruleze acest program. Spre deosebire de programul „Cornul cu lapte”, implementat în 536 de şcoli, la fructe nu au existat cereri de finanţare depuse.

Surse din CJ Timiş spun că au fost organizate mai multe licitaţii pentru distribuţie, licitaţii la care nu s-a prezentat niciun producător ori la care au fost prezentate doar oferte de neacceptat. Lucru de natură să ridice semne de întrebare, ştiindu-se că Timişul este o zonă în care sectorul de distribuţie şi comercializare de fructe este foarte bine reprezentat. De altfel, o mostră de organizare a acestui program s-a văzut şi acum doi ani, când se publica în portalul de achiziţii electronice publice SEAP anunţul pentru atribuirea “Contractului care are ca scop furnizarea şi distribuţia fructelor proaspete (mere) pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi privat autorizat din judeţul Timiş, pentru anul şcolar 2012 – 2013”. Acest anunţ era publicat în data de… 19 martie 2013. Or, se ştie că este nevoie de timp pentru strângerea ofertelor şi derularea licitaţiei. În plus, mai puteau apărea şi contestaţii şi, în aceste condiţii, până se termina atribuirea contractului, se termina şi şcoala.

Print Friendly, PDF & Email