Într-o analiză aprofundată a situaţiei achiziţiilor publice, Institutul pentru Politici Publice constată că neregulile continuă să vicieze sistemul de cumpărături din bani publici. În plus, raportorii I.P.P. constată că doar un sfert din achiziţiile publice au fost făcute anul trecut cu bani europeni, ceea ce indică o rată de absorbţie extrem de slabă.
Un sistem care trebuie schimbat
Conform Institutului de Politici Publice, sistemul românesc de achiziţii publice, cu o valoare de peste 15 miliarde de euro, trebuie reformat într-o manieră radicală, mai ales la nivelul instituţiilor responsabile respectiv al atribuţiilor acestora. Raportorii I.P.P. precizează în acest context că proiectul noii Directive Europene legate de achiziţiile publice reprezintă o oportunitate pentru evaluarea şi amendarea cadrului legal (actualul cadru instituţional nu mai este funcţional, fiind neadaptat evoluţiilor înregistrate de-a lungul anilor), dar atenţionează că acest proces trebuie făcut cu prudenţă. „Nu trebuie copiată Directiva ca atare, ci găsite efectiv elementele menite să modernizeze profund achiziţiile publice. Sistemul nu trebuie supra-reglementat”, susţine Loredana Ercuş, coordonator de programe al I.P.P.
Potrivit acesteia, Statul român trebuie să aşeze noile politici publice în domeniu pe premise corecte şi să admită că actualul sistem al achiziţiilor publice nu reprezintă o piaţă concurenţială, datele arătând că în acest moment, o serie de operatori par că au „capturat” piaţa achiziţiilor estimată la peste 15 miliarde de euro în 2012.
Specialiştii I.P.P. mai spun că este necesară fixarea unor repere minimale de calitate pentru efectuarea unor servicii sau lucrări având corespondenţe de preţuri medii pentru diferite categorii de produse, îndreptând astfel sistemul către standardizare, fără însă a elimina posibilitatea ca, peste aceste repere, fiecare autoritate contractantă să adauge elemente de particularitate. În contextul în care noua propunere de directivă europeană privind achiziţiile publice a fost lansată în dezbatere publică, I.P.P. constată că România se confruntă cu serioase probleme în ceea ce priveşte funcţionarea sistemului de achiziţii ca o adevărată piaţă concurenţială.
Cea mai recentă analiză a I.P.P. asupra întregului sistem de achiziţii publice arată că 97% dintre contracte au fost atribuite în anul 2012 pe criteriul preţului cel mai scăzut. Topul primelor 20 de companii private acoperă 24% din valoarea totală a achiziţiilor derulate în 2012, cele mai mari sume fiind atrase de către FCC Construccion S.A., Expert Petroleum S.R.L., Alstom Transport S.A. Pe de altă parte, autorităţile contractante cu cele mai mari achiziţii derulate au fost în anul 2012 Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A., OMV Petrom S.A., Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale S.A.. Printre primele 20 de mari cumpărătoare, după volumul de achiziţii, se regăseşte şi o instituţie din Timişoara care, paradoxal, nici nu e subordonată unei structuri centrale, ci administraţiei locale. Este vorba despre Spitalul Municipal Timişoara, care, precizează I.P.P., a avut anul trecut 1.967 de contracte de achiziţie, în valoare totală de 13,4 milioane de euro.
Raportat la acelaşi studiu. I.P.P. mai remarcă faptul că numai 25% din valoarea totală a achiziţiilor derulate în 2012 este reprezentat de contracte finanţate din fonduri europene – procent foarte slab, care arată şi rata slabă de absorbţie şi de implementare de proiecte de către instituţii.
Nu în ultimul rând, I.P.P. mai specifică faptul că 93% dintre contracte au fost câştigate de operatori având sediul în România.
Amenzile A.N.R.M.A.P. dovedesc că neregulile legate de achiziţie au continuitate pe plan local
Rapoartele periodice ale Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare în domeniul Achiziţiilor Publice relevă faptul că pe plan local nu se schimbă mare lucru de la an la an, în ceea ce priveşte neregulile legate de procesele de achiziţie publică.
În ultima perioadă, A.N.R.M.A.P. a dat amenzi mari şi în Timiş pentru nereguli legate de achiziţii – exemple fiind Primăria Jimbolia, unde s-a administrat o amendă de 200.000 de lei, şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, amendată şi ea cu 200.000 de lei. Multe din aceste sancţiuni ajung să fie, însă, anulate ulterior în instanţă, deci nu constituie un motiv real de presiune sau stimulare a instituţiilor publice de a respecta legea la virgulă. Sau, în varianta puţin probabilă în care rămân confirmate de către instanţă, ele sunt plătite prompt din bugetul instituţiei, deci din banii contribuabililor. În acest fel, responsabilii nu plătesc pentru greşelile lor, şi nimeni nu învaţă nimic, neregulile fiind perpetuate de la an la an.
Ultimele comentarii