Multe dintre investițiile strategice, contractate de administrația centrală și locală în ultimii ani, s-au blocat ori s-au derulat cu mare greutate în urma unor serii de întârzieri sau chiar sistări ale lucrărilor, apărute deseori din cauza sub-contractorilor, afirmă deputatul liberal Marilen Pirtea. Pentru remedierea acestor probleme, spune el, este necesară reforma legislației achizițiilor publice.
„Opțiunea de a lăsa deschisă orice limită în sub-contractarea lucrărilor complexe, de construcții-montaj, a permis o nefirească eludare a regulilor de disciplină financiară și de conformitate, cu privire la calitatea construcțiilor, din partea sub-contractorilor. Acest minus al legislației achizițiilor publice, care acum lasă loc subcontractării lucrărilor, de multe ori fără notificarea Beneficiarului, permitând ocolirea de către sub-contractori a celor mai elementare reguli de disciplină financiară și de seriozitate în derularea lucrărilor, a condus la efecte negative de mare impact pentru buna realizare a investițiilor, respectiv mari întârzieri în investiții, blocaje și sistări de lucrări, fără posibilitatea de a recupera prejudiciile produse investitorilor publici”, declară deputatul liberal Marilen Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților.
Potrivit acestuia, articolul 172 din Legea 98 / 2016 admite controlul condițiilor de selectare a sub-contractorilor într-un mod relaxat, fară consecințe concrete în disciplina derulării lucrărilor de investiții, fiind o prevedere a legii care nu poate preveni situațiile de blocaj create din cauza slabei callificări a sub-contractorilor: „La punctul (4) al acestui articol de lege se afirmă că «autoritatea contractantă nu poate stabili cerințe de participare pentru sub-contractanții propuși de ofertant/candidat în ofertă sau solicitarea de participare, dar ia în considerare capacitatea tehnică și profesională a sub-contractanților propuși pentru partea lor de implicare în contractul care urmează să fie îndeplinit, dacă documentele prezentate sunt relevante în acest sens”, ceea ce arată o prevedere foarte neclară și aproape deloc aplicabilă practic».”
Marilen Pirtea consideră că este necesară excluderea din Legislația achizițiilor publice a acestui vid de legiferare, prin care este permis accesul la realizarea investițiilor publice a unor sub-antreprenori slab calificați, nepregătiți, nedeclarați de antreprenorii principali și care nici nu respectă standardele din industriile în care activează, producând daune finale antreprenorilor principali și, mai ales, instituțiilor beneficiare ale lucrărilor de investiții complexe. Mai mult, adaugă deputatul liberal, „faptul că sunt admiși în procedurile de selecție prestatori care nu dovedesc capacitate tehnico-financiară, dar primesc așa-numita «susținere» în licitație din partea unor prestatori cu capacități bune, lasă loc pentru intrarea lucrărilor publice într-un cerc vicios al lipsei de calificare a contractorilor.”
Acum, la începutul unui ciclu de guvernare în administrația locală şi înaintea formării noului Parlament, consideră Marilen Pirtea, este momentul propice pentru a pregăti reforma legislației achizițiilor publice, pentru a dinamiza investițiile viitoare pe care le vor realiza administrațiile locale, dar și instituțiile administrației centrale.
Ultimele comentarii