„Decentralized Games”, o reîntâlnire simbolică între două viziuni artistice

Decentralized Games, expoziția care deschide sezonul cultural de toamnă la Galeria Jecza, Timișoara, propune un „dialog” între doi artiști emblematici pentru articularea modernității vizuale timișorene a anilor ’60: Roman Cotoșman și Molnár Zoltán.

 

Expoziția Decentralized Games funcționează ca o reîntâlnire simbolică între două viziuni complementare în ceea ce privește arta abstractă, spun organizatorii: „Pentru Roman Cotoșman, construcția geometrică a devenit o formă de meditație rațională, un proces prin care ordinea și structura se transformă într-o căutare a spiritualului. Pentru Molnár Zoltán, aceeași disciplină formală s-a convertit într-un limbaj pictural cu rezonanțe muzicale, unde ritmul, culoarea și forma coexistă într-un echilibru aproape sonor.”

Vernisajul va avea loc sâmbătă, 18 octombrie, începând cu ora 18, la Galeria Jecza din Timișoara (Calea Martirilor 1989, nr. 51/52).

Practicile celor doi artişti – spun organizatorii expoziţiei –, deși distincte ca mediu și expresie, „converg într-un teritoriu comun al gândirii sistemice și al ordinii formale, unde disciplina geometrică devine mijloc de explorare a libertății vizuale. Aceste teme au conturat nu doar traiectoriile lor individuale, ci și întreaga colectivitate artistică timișoreană a anilor ’60 – ’70, una dintre cele mai coerente și reprezentative din România postbelică”.

Şi Roman Cotoșman, și Molnár Zoltán au participat, în mai 1968, la Sala Kalinderu din București, la expoziția care avea să schimbe traiectoria artei românești. Intitulată 5 Young Artists from Timișoara, aceasta a fost prima manifestare din România dedicată artei abstract-constructiviste, reunind lucrări semnate de Roman Cotoșman, Molnár Zoltán, Ștefan Bertalan, Constantin Flondor și Diet Sayler. În contextul Primăverii de la Praga și al scurtei perioade de liberalizare din România, expoziția a introdus un limbaj artistic radical nou, care respingea constrângerile realismului socialist și revendica autonomia formelor și a gândirii vizuale.

Roman Cotoșman (1935-2006)

Membru fondator al Grupului 1+1+1 (1966-1969), alături de Ștefan Bertalan și Constantin Flondor, Roman Cotoșman este una dintre figurile definitorii ale artei constructiviste românești. După o scurtă perioadă de explorări figurative și informale, artistul s-a orientat către un limbaj riguros, geometric, unde compoziția devine un sistem autonom, rațional și clar articulat. În 1969, alături de Ștefan Bertalan și Constantin Flondor, a reprezentat România la Bienala de Artă Constructivistă de la Nürnberg.

După 1970, Cotoșman a emigrat, mai întâi în Germania, apoi în Statele Unite, stabilindu-se la Philadelphia. Acolo și-a continuat activitatea artistică într-un spirit minimalist, prin desene, colaje și obiecte care reflectă o reflecție lucidă asupra formei pure. După 1989, lucrările sale au revenit constant în expoziții importante din România. Pe plan internațional a reprezentat România la Bienala de la Veneția din 1995, iar operele sale se regăsesc atât în colecții muzeale importante, cât și colecții private, dintre care amintim: Kontakt Collection a fundației ERSTE Bank din Viena. De asemenea, recent, una dintre lucrările sale a fost achiziționată de colecția Another Space din New York.

În 2024, Galeria Jecza a prezentat lucrări semnate de Roman Cotoșman la Untitled Art Fair, Miami Beach, într-un dialog curatorial cu Molnár Zoltán, Nana Mandl și Norbert Ștefan, confirmând relevanța contemporană a demersului său constructivist.

Molnár Zoltán (1937-1999)

Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ioan Andreescu” din Cluj-Napoca, Molnár Zoltán a fost apropiat de artiștii din Grupurile 111, împărtășind cu aceștia interesul pentru artă și știință. După o perioadă de activitate didactică la Facultatea de Arte din Timișoara (1963–1972), s-a dedicat creației și scenografiei, colaborând cu Teatrul Maghiar de Stat și Opera Națională din Timișoara.

Este recunoscut ca artist pentru explorările sale în arta vizuală, unde îmbină în mod organic arta cinetică și op art-ul cu teme spirituale profunde. Practica sa depășește experiența vizuală tradițională, folosind culori vibrante și forme geometrice pentru a crea compoziții care rezonează cu o armonie muzicală și o precizie structurală. Artistul credea în puterea artei de a atinge esența existenței, afirmând:

Arta lui Molnár este una a abstracției ca scop în sine, o explorare a formelor, ritmurilor și cromaticii într-un echilibru aproape muzical. În lucrările sale, geometria se întâlnește cu armonia, iar structura devine o formă de meditație vizuală.

În 2024, Galeria Jecza a participat la Vienna Contemporary, cu lucrări semnate Molnár Zoltán într-un dialog vizual cu Anita Schmid. Tot în 2024 galeria Jecza  a expus lucrările sale la Untitled Miami alături de Roman Cotoșman, Norbert Ștefan și Nana Mandl unde a plasat o lucrare reprezentativă într-o distinsă colecție din Los Angeles.

Expoziția Decentralized Games va fi deschisă publicului în perioada 18 octombrie – 6 decembrie, având următorul program de vizitare: de joi până sâmbătă, între orele 11 și 19, cu tururi ghidate în fiecare sâmbătă de la ora 16. Atât vizitele din timpul programului de funcționare, cât și participările la tururile ghidate, se realizează cu programare în prealabil la acest link.

Expoziția este susținută de Banca Transilvania și Saint Gobain România.

Print Friendly, PDF & Email