Cifra de afaceri a CFR Marfă a crescut cu 8,4% în primele şase luni, la 437,2 milioane lei, iar volumul de marfă transportat de compania feroviară de stat a urcat cu 13% faţă de primul semestru al anului trecut, de la 12,6 milioane tone la 13,6 milioane tone. În aceste condiţii, este greu de înţeles de ce Statul român pare decis să continue strategia de privatizare a societăţii, cerută şi convenită cu FMI şi mai multe structuri europene, în paralel cu planul de disponibilizări.
Cifre îmbucurătoare
Ca urmare a creşterii indicatorilor economici, CFR Marfă a înregistrat o reducere a pierderilor financiare cu 79% faţă de perioada similară a anului 2013. „Rezultatele pozitive înregistrate de CFR Marfă în perioada ianuarie – iunie 2014 vor fi consolidate şi ca urmare a implementării programului de restructurare şi reorganizare, proces aflat la final şi care a vizat atât reorganizarea activităţii societăţii în funcţie de noile cerinţe ale pieţei, dar şi o adaptare a numărului de personal la nivelul de activitate curent”, susţin reprezentanţii CFR Marfă.
În cadrul programului de restructurare, compania controlată de stat prin Ministerul Transporturilor a anunţat disponibilizarea a 2.500 de oameni în luna iulie, aproape 30% din numărul total de angajaţi. Ministerul Transporturilor a precizat recent că are ca obiectiv aducerea pe profit operaţional a companiilor din subordine până la finele anului viitor.
CFR Marfă SA este lider pe piaţa transporturilor feroviare de marfă din România, cu o cotă de aproape 55% la nivelul anului trecut.
Strategii greu de înţeles
Reprezentanţii mediului sindical feroviar susţin că este ilogică, în contextul dezvoltării activităţii economice a CFR Marfă, să se persiste pe ideea privatizării sale şi a continuării planului de disponibilizări. „Dacă se realizează până la capăt acest plan de disponibilizare a 2500 de angajaţi, dintre care 211 din partea de vest a ţării, este posibil ca CFR Marfă să nu mai aibă cum să-şi onoreze contractele deja încheiate. CFR a semnat contractul foarte important de transport al cărbunelui de pe Valea Jiului, în condiţiile în care cei 2.500 de angajaţi ai săi propuşi pentru disponibilizare au primit deja preavize. Este un haos generalizat”, susţine Ioan Boloş, liderul timişean al Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
Valoarea reală a CFR Marfă, susţine sindicalistul, a fost diminuată în ultimii ani prin strategii de organizare extrem de proaste. Una dintre ele este şi comasarea, în 2010, a Regionalelor companiei, mişcare în urma căreia Regionala CFR Marfă Timişoara s-a desfiinţat, şi traficul de marfă din vestul ţării a ajuns să fie coordonat de la Craiova.
“Motivele care au condus la aceste măsuri organizatorice sunt generate de volumul prestaţiilor şi de modul în care sunt localizate pieţele de transport. De asemenea, s-a avut în vedere şi criteriul de reprezentare teritorială”, ne comunicau, la data reorganizării, reprezentanţii CFR. Argumentaţia nu pare însă să stea în picioare, întrucât vestul ţării are un trafic de marfă intens, iar localizarea pieţelor de transport era de natură să favorizeze Regionala Timişoara, dată fiind legătura directă şi rapidă cu statele vest-europene.
În opinia liderilor de sindicat, Statul ar trebui să păstreze societatea CFR Marfă, indiferent de presiunile externe, care au fost ignorate fără niciun fel de implicaţii în cazul alor state membre U.E. care au ales să-şi păstreze operatorii de transport feroviar de marfă. Aceştia spun că în urmă cu câţiva ani CFR Marfă era interesată să cumpere operatorul feroviar maghiar specializat pe transport de marfă, iar acum situaţia s-a inversat.
În Ungaria după ce Statul a decis să privatizeze compania naţională de transport de marfă, Mav Cargo, s-a ajuns ca Guvernul să încerce să răscumpere compania, după ce a privatizat-o înainte de criză, însă nu mai are resurse disponibile pentru acest lucru.
Ultimele comentarii