Deşi piaţa europeană a transportului feroviar de marfă s-a liberalizat şi C.F.R. Marfă are numeroase contracte şi posibilităţi de dezvoltare în spaţiul comunitar, Guvernul continuă programul de disponibilizări, care va face ca 2.500 de angajaţi să plece de la societate. Conform planului de concedieri, 200 de persoane vor fi disponibilizate pe raza Regionalei Timişoara.
Decizii drastice
Consiliul de Administraţie al C.F.R. Marfă a început procedurile de disponibilizare a 2.500 de salariaţi, în conformitate cu angajamentele luate faţă de Fondul Monetar Internaţional, deşi societatea are perspective de dezvoltare bună, pe o piaţă liberalizată a transportului feroviar european. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor s-au întâlnit cu reprezentanţii F.M.I. şi ai Băncii Mondiale, care au cerut informaţii actualizate privind stadiul procesului de privatizare a S.N.T.F.M. C.F.R. Marfă S.A. şi situaţia arieratelor. Ministrul Dan Şova a declarat că în 28 martie, conform angajamentului către F.M.I., Consiliul de Administraţie al C.F.R. Marfă a demarat procedurile de disponibilizare a 2.500 de salariaţi. Iar ca măsuri pentru reducerea arieratelor, până la sfârşitul lunii martie au fost compensate creanţele CET-urilor, în sumă de 87,4 milioane lei, a fost casat şi valorificat materialul rulant şi ieşit din exploatare, au fost încheiate contracte noi şi au încetat prestaţiile către clienţii care au arierate la C.F.R. Marfă.
Potrivit proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2014, C.F.R. Marfă va renunţa la 2.500 de angajaţi în acest an, estimând că în cadrul companiei vor mai rămâne 6.376 de salariaţi. Documentul, lansat în noiembrie 2013, prevede cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de 16,8 milioane lei.
Ministrul Transporturilor a adus în atenţie, în cadrul întâlnirii cu F.M.I., şi situaţia restructurării C.F.R Călători: “În data de 18 martie 2014, C.F.R. Călători a plătit furnizorii de energie electrică ai C.N.C.F. C.F.R. S.A., diminuându-se astfel datoria către companie. De asemenea, arieratele către C.N.C.F C.F.R. S.A. vor fi diminuate până la data de 15 aprilie, C.F.R. Călători urmând să le plătească din cea de-a doua tranşă a împrumutului acordat prin Ordonanţa 8/2013”, mai spun reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Sindicat: “C.F.R. Marfă are contracte, e pe profit, disponibilizările nu au niciun sens”
Conform Sindicatului Liber al Mecanicilor de Locomotivă, din cele 2.500 de disponibilizări anunţate, circa 200, adică aproximativ 8% se vor realiza pe raza Regionalei Timişoara. “Acest plan de disponibilizări nu are nicio logică. C.F.R. Marfă este pe profit şi are atâtea contracte încât de abia le poate acoperi cu personalul existent. Considerăm că e o mizerie ceea ce se întâmplă”, spune Ioan Boloş, liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă din Regionala Timişoara. Acesta declară că, şi dacă exista acest angajament faţă de F.M.I., li se putea explica reprezentanţilor instituţiei financiare că C.F.R. Marfă are multe contracte şi e profitabilă. “Se pare însă că se doreşte, în continuare, să se înstrăineze sau să se distrugă tot ce mai are Statul de valoare. În cazul unui eventual conflict militar, cu ce se vor face transporturi militare? Cu operatorii privaţi ?”, se întreabă, retoric, liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă din Regionala Timişoara.
Ultimele comentarii