Fundația Interart Triade și Attila Kim alături de Bel Art Gallery din Novi Sad prezintă la Timişoara evoluția sculpturii sârbe de la începutul acestui secol, sub semnătura a 25 de artiști prezenți în cadrul proiectului după Sculptură / Sculptură după din Cazarma U Timișoara. Sculptura urmează contextul vremurilor, forme inițial solide și coerente se dezintegrează, materialele se amestecă și se reconfigurează în instalații, sculptura devine prevestitoare a viitorului, spun organizatorii.
La vernisajul expoziţiei, care va avea loc luni, 24 iulie, de la ora 19, va fi prezent și Vuk Radulović, consilier internațional în cadrul Ministerului Culturii din Republica Serbia.
Timp de o lună de zile, în perioada 24 iulie -24 august 2023, spațiile expoziționale din Cazarma U completează perspectivele asupra sculpturii și găzduiesc Untitled. Serbian Sculpture Exhibition (Fără titlu. Expoziție de Sculptură Sârbă), o expoziție curatoriată de Sava Stepanov.
„În a doua jumătate a secolului precedent, sculptura în Serbia, la fel cum s-a întâmplat în destinațiile artistice europene și mondiale, și-a găsit locul ferm în circumstanțele sociale din acea perioadă. Apoi, mai ales în vremurile de după sfârşitul războaielor mondiale, trăsătura ei de bază a fost o formă solidă şi coerentă, deoarece arta vremii avea tendinţa de a confirma eforturile sociale şi realizările progresive ale vremii. Totuşi, chiar la sfârşitul secolului al XX-lea, în fatalii ani 90, au loc schimbări importante. Diviziunile geo-politice din lume devin din ce în ce mai vizibile, iar societatea iugoslavă a intrat într-o perioadă de criză epocală când tendințele distructive au depășit și au anulat orice formă de comportament și gândire constructivă. Forma solidă se dezintegrează, se fragmentează, iar în loc de o formă completă apar instalațiile. Există un amestec de materiale diferite într-o singură piesă, iar considerațiile conceptuale care dematerializează ființa sculpturii clasice și întreaga formă sunt intensificate”, spune Sava Stepanov.
După anul 2000, adaugă el, în cadrul artei au avut loc procese puternice de tranziție. S-a stabilit o progresie puternică către noile tehnologii, iar noile sisteme vizuale influențează în mare măsură noua constituție a sculpturii și ființa ei. „Sculptura-după-Sculptură de astăzi nu mai insistă asupra puterii unei forme coerente care transmite ideea și idealul de permanență și anunță mai clar sentimentele de nesiguranță și fragilitate ale omului. Chiar devine prevestitorul unui viitor incert”, mai spune Sava Stepanov.
Sorina Jecza, președintele Fundației Interart Triade, spune că Sava Stepanov „face o sinteză asupra practicilor sculpturii din Serbia, care se poate constitui într-un element al dialogului pe care cele două culturi, română și sârbă, îl poartă constant de opt ani în cadrul proiectului Danube Dialogues”.
La Timişoara vor fi prezenți, prin lucrările lor, artiștii Mrđan Bajić, Zdravko Joksimović, Gabrijel Glid, Rastislav Škulec, Radoš Antonijević, Branislav Nikolić, Radomir Knežević, Dragan Rajšić, Mića Stajčić, Nataša Teofilović, Stevan Kojić, Maja Rakočević Cvijanov, Goran Despotovski, Vesna Perunović, Nada Denić, Milan Jakšić, Barbara Laković, Aleksandar Stanojević, Petar Sibinović, Anđela Grabež, Ivana Milev, Tatjana Dimitrijević, Andreja Petraković, Danica Bićanić și Miloš Fat.
Proiectul după Sculptură / Sculptură după face parte din programul cultural național Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 și este finanțat prin programul Inside Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și este cofinanțat de Consiliul Județean Timiș, prin Programul TimCultura 2023.
Ultimele comentarii