În vestul ţării, procentul contrabandei cu ţigări, dublu față de cel național

La Timişoara a început o campanie națională împotriva contrabandei cu țigarete

captura tigariProcentul țigaretelor de contrabandă a ajuns, în ianuarie, la cea mai mare valoarea din ultimii patru ani. Motiv pentri care mai multe județe sunt vizate, în următoarele patru luni, de o campanie de informare și conștientizare a efectelor negative ale acestui fenomen.

 

 

Piaţa neagră a țigărilor de contrabandă a atins un maxim

Marian Marcu_Novel ResearchEvenimentul de debut al campaniei din 2015 – campania online www.faracontrabanda.ro, beneficiază de sprijinul companiei JTI –, plasat sub genericul „Contrabanda cu țigarete. Cine vinde, cine profită”, se va derula în perioada martie – iunie, iar debutul acestuia a avut loc, joi dimineața, la Timișoara, la sediul Direcției Finanțelor Publice Timiș.

La eveniment au participat Gabriel Moldovan, director executiv al Direcției Regionale Vamale Timișoara, Patricia Homorodean, reprezentant al directorului general al Direcției Generale a Finanțelor Publice Timișoara Ioan Dragomir, comisarul-șef Iliuță Cumpănașu, șeful Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara, comisarul-șef Ion Mirescu, împuternicit al șefului Inspectoratului de Poliție Județean Timiș, Marian Marcu, director general al companiei de cercetare Novel Research, Cristina Vasiloiu, director general Euromonitor Business Consulting, inițiator al campaniei, și Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications în cadrul companiei JTI.

Marian Marcu, director general al companiei de cercetare Novel Research, spune că media aferentă regiunii de vest în ceea ce privește procentul de țigarete de contrabandă consumate se ridică la o valoare dublă față de cea înregistrată la nivel național. În ce privește consumul de astfel de ţigări, acesta spune că în partea de vest a țării sunt cumpărate, într-un procent covârșitor (aproape 80%) țigări cheap whites, în vreme ce pe locul al doilea în topul țigaretelor achiziționate (6%) sunt cele care provin din Serbia.

 „Regiunea cea mai afectată de piața neagră rămâne, ca și pe parcursul anului 2014, cea de nord-est, care în ianuarie 2015 a înregistrat o creștere de 10,8 puncte procentuale, atingând 41,2%. Din punct de vedere al provenienței, și în ianuarie 2015, țigările «cheap whites» au continuat să dețină cea mai mare pondere pe piața neagră, și anume 51,3%. Ponderea produselor provenite din Moldova, Ucraina și Serbia rămâne relativ constantă (20,8%; 19,8%, respectiv 2,5%)”, spune directorul Novel Research.

O analiză a fluctuațiilor procentelor care reflectă volumul contrabandei cu țigări, mai spune el, relevă faptul că traficul cu țigarete se desfășoară cu intermitențe.

În ceea ce privește tipurile de țigarete traficate, acestea sunt reprezentate, în ordine, de țigaretele cheap whites (mărci ieftine, care nu aparțin marilor producători, destinate exclusiv comerțului în magazinele de tip duty-free), urmate de țigaretele care pătrund pe piața internă dinspre Republica Moldova, Ucraina și Serbia.

Din datele statistice a rezultat că, în ianuarie 2015, piața neagră a țigărilor de contrabandă a atins un maxim de 19,2%, cu 3,8% mai mult decât în cursul lunii noiembrie 2014.

„Cine cumpără un pachet de țigarete aparent «ieftine» se lasă de fapt furat”

Cristina Vasiloiu_EuromonitorCristina Vasiloiu, director general al Euromonitor Business Consulting, anunţă că valoarea contrabandei cu țigarete se ridică în acest moment, în UE, la 11 miliarde de euro, în vreme ce numărul estimat al țigaretelor de contrabandă care ajung la consumatori este de 60 de miliarde de euro.

Referindu-se la obiectivele campaniei, a relevat faptul că aceasta își propune să contribuie la conștientizarea publicului asupra faptului că piața neagră reprezintă o plagă socială care, prin consecințele sale, îl afectează în mod direct pe fiecare cetățean în parte. „Mesajul campaniei, «Aparențele înșală», are rolul de a evidenția faptul că rețelele de contrabandiști, începând cu furnizorii și terminând cu vânzătorii, profită îndeosebi de pe urma celor cu venituri modeste. Este nevoie ca fiecare dintre noi să înțeleagă că piața neagră e o plagă pentru societate, iar cine cumpără un pachet de țigarete aparent «ieftine», de contrabandă, se lasă de fapt furat şi contribuie direct la creșterea criminalității”, afirmă Cristina Vasiloiu.

Aceasta a insistat și asupra impactului bugetar dramatic produs de contrabanda cu țigarete. Fenomen despre a cărui limitare apreciază că s-ar putea cuantifica în acumularea de sume de bani la bugetul de stat care să permită creșterea valorii salariilor personalului din Învățământ și din Sănătate. Context în care Cristina Vasiloiu a reliefat și dimensiunea civică a implicării cetățenilor și a mass-media în efortul de combatere a fenomenului de contrabandă.

„Contrabanda cu țigarete, o problemă foarte serioasă la nivel naţional”

Într-un mesaj transmis de către directorul general al Direcției Generale a Vămilor, Claudiu Ardeleanu, a fost menționat faptul că, în condițiile în care România are cea mai extinsă frontieră externă a EU, însumând peste 2.000 de kilometri, problema limitării fenomenului contrabandei cu țigarete reprezintă o provocare majoră, care se impune a fi gestionată eficient la nivel național, întrucât, în caz contrar, acesta generează prejudicii uriașe bugetului de stat: „Avem cea mai extinsă frontieră externă a UE, de peste 2.000 de kilometri. Contrabanda cu țigarete, prin magnitudinea pierderilor cauzate la buget, este o problemă foarte serioasă la nivel naţional. (…) Este necesară o nouă strategie națională de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, pentru perioada 2015-2018, care să vizeze îmbunătățirea cadrului de reglementare și măsurile concrete ce trebuie implementate în mod concertat de către toate instituțiile responsabile”.

În cuprinsul mesajului, acesta a mai informat și că, în momentul de față, sunt active, cu sprijinul producătorilor de țigarete, 33 de echipe canine specializate în detectarea țigaretelor și 11 echipe canine cu dublă specializare – depistare droguri şi ţigarete. „Au fost semnate protocoale de colaborare între ANAF şi marii producători de ţigarete, între DGV şi Administraţia Vamală din Moldova şi Serbia, cu obiectivul combaterii traficului ilegal cu ţigarete. Un document similar va fi convenit cu Ucraina. De asemenea, vom dispune măsuri specifice de control al traficului în punctele vamale”, mai spune Claudiu Ardeleanu, directorul general al DGV.

Poliția de Frontieră Timișoara – apel la sprijin din partea cetățenilor

Ioan Mirescu si Iliuta Cumpanasu (2) Foto Ligia HutuȘeful inspectoratului teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara, Iliuță Cumpănașu, a declarat că Poliția de Frontieră Timișoara desfășoară cu precădere activități de combatere a acestui fenomen, context în care acesta a evocat și acțiunile recente, ce au vizat destructurarea unei grupări specializate în contrabanda cu țigarete, din Sânnicolau Mare, acțiune care s-a soldat, potrivit informațiilor oferite de acesta, cu 52 de percheziții și cu emiterea a şase mandate de arestare.

Acesta a insistat asupra rolului pe care cetățenii îl pot avea în combaterea fenomenului contrabandei, prin semnalarea către autorități a aspectelor care pot să constituie potențiale infracțiuni: „Un rol important în prevenirea și combaterea acestui fenomen îl au cetățenii, care pot sprijini autorităţile statului prin semnalarea unor astfel de activităţi infracţionale. Drept urmare, dorim să atragem cetăţenii de bună credinţă de partea autorităţilor de aplicare a legii. Astfel, oamenii pot apela cu încredere numărul de urgență al Poliției de Frontieră, 021/9590, unde pot semnala sau sesiza săvârșirea unor fapte ilegale în zona noastră de competenţă”.

„Creșterea abruptă a contrabandei, rezultat al politicilor fiscale necorelate cu eforturile de combatere”

Gilda Lazar Foto FB Gilda LazarGilda Lazăr, director Corporate Affairs&Communications JTI, a expus consecințele pe care le generează contrabanda cu țigarete. Și aceasta în contextul în care cota de piață deținută de JTI, care se ridică la aproximativ 25% din total, este succedată, într-un clasament al valorii procentelor, de procentul de 19,2% din valoarea totală a consumului la care au ajuns, la începutul acestui an, țigările de contrabandă. „Creșterea abruptă a contrabandei din ianuarie este în mare măsură rezultatul politicilor fiscale necorelate cu eforturile de combatere. La aceasta se adaugă contextul geo-politic: conflictul din Ucraina, deprecierea leului moldovenesc, inflația din Republica Moldova se reflectă în prețurile țigaretelor din țările vecine şi reprezintă un stimul pentru escaladarea contrabandei”, declară reprezentantul JTI.

În plus, mai spune Gilda Lazăr, prețul de vânzare al unui pachet de țigarete este reprezentat, într-un procent de 80%, de valoarea taxelor, astfel încât tentația cumpărătorilor de a achiziționa produse de contrabandă, care sunt incomparabil mai ieftine, este foarte mare, cumpărătorul ajungând, în multe situații, să ignore o serie de pericole majore la care se expune.

Gilda Lazăr a semnalat și faptul că legislația este adesea ambiguă și permisivă încât generează dificultăți în a distinge, din punct de vedere legal, între activitățile de vânzare ilegală a unui produs ilegal și activitățile de vânzare ilegală a unui produs legal. Contrabanda cu țigarete, mai spune Gilda Lazăr, generează pierderi majore atât producătorilor de țigarete, cât și Statului și consumatorului final al produselor de contrabandă, fiind, de aceea, necesară o colaborare eficientă a autorităților în vederea prevenirii și combaterii fenomenului.

În ceea ce privește modul în care campania de combatere a contrabandei cu țigarete a fost concepută de către inițiatorii săi, Gilda Lazăr precizează că una dintre preocupări a fost reprezentată, în cadrul fiecărei ediții, de adecvarea mesajului la profilul destinatarilor campaniei, context în care s-a ținut cont de o serie de elemente ce țin de specificul și particularitățile de gândire și percepție ale consumatorilor din fiecare zonă din România în care a fost derulată campania. Și, a mai relevat ea, fiecare ediție a campaniilor de conștientizare și de informare derulate până în acest moment s-a soldat, din punctul de vedere al impactului, cu o diminuare simțitoare a fenomenului contrabandei, datorată unei mai eficiente conjugări a eforturilor de către toți factorii responsabili: „Mobilizarea autorităților în perioadele de desfășurare a campaniilor este mai bună, cooperarea se intensifică.(…) Au existat rezultate palpabile, vânzările legale își revin pe perioada campaniei”, afirmă Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications JTI.

Print Friendly, PDF & Email