Aeroportul Internaţional Timişoara câştigă un nou proces intentat de Carpatair

CarpatairInstanţa Supremă a respins recursul companiei aeriene Carpatair, prin care aceasta solicita anularea contractului de marketing încheiat, în 2008, între Aeroportul Internaţional Timişoara şi compania aeriană Wizzair.

 

Magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au respins ca nefondat recursul societăţii Carpatair, prin care solicita anularea contractului de marketing încheiat între Aeroportul Timişoara şi compania Wizzair, în 2008, anunţă Aeroportul Internaţional Timişoara.

 „Prin acţiunea introdusă pe rolul Tribunalului Timiş, Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal, sub nr. 1734/30/2011, reclamanta S.C. Carpatair SA a chemat în judecată Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia solicitând ca prin hotărârea ce se pronunţă să se dispună constatarea caracterului ilegal al ajutorului de stat acordat prin intermediul contractului de marketing nr. 835/30 iulie 2008 de către Aeroportul Internaţional Timişoara «Traian Vuia», în favoarea WizzAir, cu cheltuieli de judecată”, declară purtătorul de cuvânt al AIT, Nicoleta Trifan.

Aceasta mai spune că, după două cicluri procesuale, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins ca nefondat recursul declarat de Carpatair împotriva deciziei civile nr.1183/din 2 decembrie 2014, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti. Şi a obligat Carpatair la plata unor cheltuieli de judecată, în sumă de 18.831,72 lei, către AIT, şi în sumă de 10.885,04 de lei, către Wizzair Hungary.

Reprezentanţii AIT cataloghează acţiunile repetate ale companiei Carpatair îndreptate împotriva Aeroportului Timişoara şi a conducerii acestuia drept „lipsite de suport real şi cu un pronunţat caracter tendenţios,  şicanator şi hărţuitor, prin care se încearcă atât discreditarea aeroportului şi a conducerii acestuia din 2010 până în prezent, cât şi ascunderea problemelor reale ale companiei Carpatair, aflată în insolvenţă financiară”. Aceste acţiuni repetate, susţin reprezentanţii AIT, sunt strategii pentru neplata datoriilor cumulate de Carpatair faţă de AIT. Datoriile acestei companii, înscrise la Masa Credală, sunt de 12.202.466,79 lei (aproximativ 2,74 milioane de euro), adaugă oficialii AIT.

De reamintit că şi sesizarea companiei Carpatair către Consiliul Concurenţei a fost respinsă în septembrie 2014 de către instituţia publică, întărind astfel concluzia că acuzele Carpatair au un caracter nefondat şi tendenţios”, conchide Nicoleta Trifan.

Ajutorul de stat acordat Wizz Air, anulat, o vreme, la cererea Carpatair

WizzAirCurtea de Apel Piteşti anulase, la jumătatea lunii noiembrie 2012, un ajutor de stat acordat Wizz Air de către Aeroportul Timişoara, decizia fiind irevocabilă, în cadrul unui proces iniţiat de Carpatair. Decizia Curţii de Apel Piteşti confirma o sentinţă a Tribunalului Timiş, care a hotărât, în august 2011, în cadrul unui proces iniţiat de Carpatair împotriva AIT, că reducerile oferite Wizz Air reprezintă un avantaj de natură economică atribuibil Statului, în calitate de acţionar majoritar al aeroportului, că acordarea reducerii nu poate fi justificată din punct de vedere economic şi că măsura distorsionează concurenţa.

La sesizarea Carpatair, Comisia Europeană a deschis, în mai 2011, o investigaţie cu privire la relaţiile contractuale dintre AIT şi Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum şi reduceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate. În septembrie 2011, CE emitea deja o opinie preliminară conform căreia discountul oferit Wizz Air este ajutor de stat.

Carpatair arăta, la vremea respectivă, că AIT a fost, în perioada 2000 – 2013, baza principală de operare a companiei, care a investit 50 de milioane de euro la Timişoara, într-o linie aeriană, fabrică de reparaţii de aeronave şi şcoală de piloţi. Carpatair a operat peste 380 de zboruri săptămânale pe Aeroportul Timişoara către 34 de destinaţii şi a transportat anual peste 500.000 de pasageri pe acest aeroport, potrivit companiei. În 2012, Carpatair a înregistrat o cifră de afaceri de 245 de milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 de milioane de lei (8,1 milioane de euro), potrivit Ministerului de Finanţe. Afacerile  scăzuseră cu 17% comparativ cu anul precedent, iar pierderile crescuseră de patru ori.

Directorul Aeroportului: „Scopul proceselor intentate de Carpatair a fost neplata datoriilor”

Dan IdoluRecentul proces finalizat la Înalta Curtea, mai spun reprezentanţii AIT, este al doilea proces câştigat pe tema contestării oportunităţii şi legalităţii contractului de marketing încheiat între Aeroportul Timişoara şi Wizzair.

În toamna anului trecut, Consiliul Concurenţei a decis închiderea unui investigaţii iniţiate în legătură cu Aeroportul Internaţional Timişoara, investigaţie deschisă în 2012, în baza unei plângeri formulate de Carpatair. Atunci, Consiliul Concurenţei declara că nu a constatat vreo încălcare a legii.

Iar în august 2014, AIT a obţinut încă un succes în litigiile iniţate de operatorul aerian Carpatair. Atunci, instanţa a respins solicitarea Carpatair, care contesta dreptul AIT de a stabili tariful de dezvoltare aeroportuară.

La vremea respectivă, Dan Idolu, directorul AIT, ne-a declarat că, din punctul său de vedere, toată acţiunea derulată în instanţă, între Carpatair şi Aeroportul Timişoara, a fost inoportună, având ca scop neplata datoriilor către aeroport. “În momentul în care la orice demers te opui şi acţionezi în instanţă, începând cu 2011, şi în acest timp se adună o datorie de ordinul milioanelor de euro, e clar că scopul a fost neplata. Iar litigiile fiind în instanţă, noi nu puteam face nimic pentru recuperarea acestor sume. Între timp, compania a intrat în insolvenţă, iar noi am rămas cu procesele, care între timp se finalizează în mod favorabil pentru noi, dar rămâne problema recuperării banilor.”

Carpatair, mai spunea atunci Dan Idol, avea are sediul în incinta AIT, dar operări de curse nu mai fuseseră făcute din ianuarie 2014, de când comapnia a intrat în insolvenţă. “Însă toată această situaţie a avut efecte negative din punct de vedere financiar asupra aeroportului, fiind vorba de sume mari, care nu se ştie când vor mai fi recuperate”, afirma Dan Idolu.

 

Citeşte şi:

Carpatair a piedut procesele cu Aeroportul Internaţional Timişoara

Carpatair a intrat în insolvenţă

Print Friendly, PDF & Email