Conform indicatorilor Institutului Naţional de Statistică, în ultimii doi ani, sectorul medical privat a fost unul dintre cele mai profitabile sectoare economice din România, continuând să se extindă, prin construcţia a noi clinici şi spitale private. Creşterea s-a făcut, oarecum, şi în detrimentul segmentului public, unităţile medicale private atrăgând tot mai mult personal de la spitalele de stat. Şi în Timiş, în ultimii ani, s-au construit zeci de clinici şi spitale private, şi cele mai ambiţioase proiecte medicale prognozate pentru următorii ani sunt legate de mediul şi finanţarea privată. Reprezentanţi ai mediului sindical spun, însă, că pentru cea mai mare parte a populaţiei aceste servicii oferite în sectorul medical privat sunt inaccesibile, din cauza tarifelor practicate.
“Transferarea” medicilor de la stat la privat
În timp ce sistemul sanitar public a stat pe loc în ultimii doi ani, cel privat s-a dezvoltat, depăşind Statul la numărul de unităţi, pe aproape toate segmentele. Mai mult, numărul medicilor care lucrează la privat s-a dublat în ultimii şase ani, arată datele Institutului Naţional de Statistică. Sectorul public nu a cunoscut modificări semnificative în structura reţelei sanitare în 2012, potrivit I.N.S. Schimbările au constat mai ales în desfiinţări: trei spitale, un centru de sănătate, şi trei policlinici. În 2012, sistemul sanitar public s-au înfiinţat trei ambulatorii integrate spitalelor şi un ambulatoriu de specialitate.
Între timp, reţeaua sanitară din sectorul privat a continuat să se dezvolte. Astfel, numărul spitalelor private a ajuns la 109, înregistrându-se o creştere cu 12 unităţi faţă de anul anterior. Spitale nou înregistrate sunt în judeţele: Iaşi, Constanţa, Prahova, Bihor, Bacău, Ilfov, Arad şi în municipiul Bucureşti. Şi chiar dacă în Timiş nu s-a inaugurat niciun spital privat nou în ultimii doi ani, judeţul este unul dintre cele bine dezvoltate pe acest segment. După anul 2000, zeci de spitale şi clinici private au fost deschise la Timişoara.
Reţeaua privată a crescut cu 166 cabinete independente de medicină de familie, cu 425 de cabinete stomatologice independente şi cu 346 de cabinete medicale independente de specialitate. În anul 2012 au funcţionat 271 de policlinici (cu 23 mai multe decât în 2011), 1305 laboratoare medicale (cu 33 mai multe decât în 2011) şi 1971 de laboratoare de tehnică dentară (cu 72 mai multe decât în anul precedent).
Distribuţia personalului sanitar, după forma de proprietate a unităţii sanitare, arată că în sectorul public îşi desfăşoară activitatea 76,3% din totalul medicilor, respectiv 60,6% din totalul medicilor de familie.
De asemenea, în sectorul public îşi desfăşoară activitatea şi majoritatea asistenţilor medicali cu studii superioare (89,5%), a fizioterapeuţilor cu studii superioare (52,9%) şi majoritatea personalului sanitar mediu şi auxiliar: 76,3% din personalul sanitar mediu şi 93,7% din personalul sanitar auxiliar. Aceste procente scad însă de la an la an, pe măsură ce personalul medical ori pleacă peste hotare, ori este atras de sectorul privat.
Lider Sanitas Timiş: “România nu este pregătită pentru aşa ceva”
Medicul Livius Cârstea, liderul Sindicatului Sanitas Timiş, spune că şi actuala clasă politică favorizează dezvoltarea sectorului medical privat, de multe ori în defavoarea celui de stat. “Constat că, pe această problemă, reacţia societăţii civile este ca şi inexistentă sau cei care iau poziţie sunt dezinformaţi. Prin măsurile luate, guvernanţii împing pacienţii spre sectorul privat, însă dacă acest sector privat se dezvoltă, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre segmentul de asigurări private de sănătate. România nu este pregătită pentru atâtea spitale, pentru atâtea clinici cu plată, pentru că, din păcate, cetăţeanul cu venituri mici şi medii nu are de unde să acopere aceste cheltuieli”, susţine liderul sindical.
Dr. Livius Cârstea crede că spre o formă de privatizare forţată a Sănătăţii tinde şi una dintre recentele iniţiative ale Ministerului Sănătăţii referitoare la spitalele de stat. Conform anunţului făcut recent de oficialii Ministerului Sănătăţii, noul proiect de lege privind statutul spitalelor prevede că aceste unităţi sanitare vor fi scoase din schema bugetară şi se vor reorganiza ca instituţii de sănătate autonome cu forme juridice consacrate, funcţionând ca regii autonome, societăţii comerciale sau fundaţii. “Intenţia Ministerului Sănătăţii de a trece spitalele de stat spre forme de organizare asemănătoare fundaţiilor direcţionează lucrurile tot spre sectorul privat. Şi, în momentul în care cei care gestionează aceste fundaţii nu vor mai fi mulţumiţi de organizarea, destinaţia sau rentabilitatea unui astfel de spital, acestea s-ar putea închide sau şi-ar putea schimba destinaţia. Actualele spitale de stat sunt instituţii sociale, servesc interesele populaţiei, interese care ar putea fi uitate dacă se va trece pe organizarea această ca fundaţii sau asociaţii. Din acest punct de vedere, eu nu salut extinderea sectorului medical privat. Nu cred că România, cu o populaţie majoritar săracă, este pregătită pentru aşa ceva”, spune medicul timişorean.
Parteneriate public-private cu semne de întrebare, promovate de autorităţile locale
Mai nou, şi autorităţile locale văd parteneriatele public-private ca singura soluţie de definitivare a unor investiţii în domeniul medical care stagnează de zeci de ani.
De pildă, se ştie că, de mai bine de 18 ani, autorităţile locale se chinuie să finalizeze construcţia unei unităţi spitaliceşti pe o locaţie din zona Căii Torontalului unde ar fi trebuit să se ridice noul sediu al Spitalului Municipal Timişoara. Este vorba despre construcţia în zonă a unui Institut Regional de Oncologie, dar şi a unui prezumtiv Spital Regional. Recent, şi Primăria Timişoara, dar şi Ministerul Sănătăţii au lăsat să se înţeleagă că par atrase de forma de parteneriat public-privat pe care o propun pentru aceste proiecte.
Însă, conform unor surse din mediul medical, fără să aibă o cotă-parte generoasă de finanţare, autorităţile locale şi centrale nu vor face, prin aceste parteneriate, decât să-şi aducă aportul nemijlocit la realizarea unor noi spitale private, pentru că, doar cu terenul sau clădirea la roşu pentru aceste două unităţi medicale ce se doresc a fi realizate pe Calea Torontalului, procentul de acţiuni va fi neglijabil, şi Statul nu va avea niciun control asupra acestor investiţii. Astfel, se consideră că, pentru realizarea unui Spital Regional, terenul, singurul lucru pe care-l poate oferi Statul în momentul de faţă, ar reprezenta doar 5% din valoarea proiectului. Realizarea unui spital regional, la standarde europene, pleacă de la costuri de 150.000 de euro pe pat. Ceea ce ar însemna un cost total al investiţiei de peste 90 de milioane de euro. Or, în aceste condiţii, cu un aport de 5% din investiţie, Statul nu ar putea deţine mai mult de 5% din acţiunile unităţii create prin parteneriat public-privat. Ceea ce înseamnă că ar fi un simplu acţionar minoritar la un spital privat.
Aceleaşi discuţii au apărut şi în cazul unei alte investiţii majore în domeniul medical. După ce, în iulie, Consiliul Judeţean Timiş anunţa că va intra într-un parteneriat public-privat pentru construirea şi darea în funcţiune a unui campus spitalicesc la Giroc, consilierii judeţeni cer lămuriri cu privire la modul de derulare a viitoarei investiţii şi la implicarea şi prerogativele administraţiei judeţene. Pentru această investiţie, derulată de C.J. Timiş în parteneriat cu compania americană PMG, partenerii de peste Ocean vor asigura finanţarea, iar C.J. Timiş ar urma să contribuie cu terenul şi infrastructura, respectivul campus urmând, cel mai probabil, a fi amenajat pe locaţia fostei unităţi militare din Giroc.
Însă, pentru că există la C.J. Timiş experienţa unor parteneriate public-private care nu s-au sfârşit bine, mai mulţi consilieri judeţeni au solicitat să se precizeze dacă managementul va fi asigurat de corporaţie în proporţie de 100%, şi dacă da, atunci care ar fi şansele ca serviciile medicale oferite să fie şi în relaţii contractuale cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate?
Consilierul judeţean P.D.-L. Georgeta Rus a atras atenţia asupra acestei probleme de mai multe ori, insistând pe ideea că în momentul de faţă nici nu se ştie cu certitudine, pe baza informaţiilor prezentate de administraţia judeţeană, dacă va fi un spital public, unul pentru pacienţii din sistemul public de asigurare de sănătate sau unul mixt. „Eu nu cred că există vreun interes al C.J. Timiş să participe într-un proiect a cărui finalitate ar fi un spital exclusiv privat de lux. De aceea, trebuie să aibă un acord cu nişte termeni foarte clari, pentru a se şti ce se face şi cum, înainte de a începe să investească în zonă”.
În ciuda acestor rezerve, C.J. Timiş a decis să demareze lucrările în zonă, aprobând în primă fază un proiect de hotărâre privind demolarea unor construcţii. Cu această ocazie, mai mulţi consilieri judeţeni au precizat că, fiind vorba despre un parteneriat public-privat, este important să se capitalizeze toate intervenţiile pe acest proiect. Preşedintele administraţiei judeţene, Titu Bojin, a precizat că speră să fie aşa, menţionând că, „în caz contrar, nu facem parteneriatul. Noi nu am aprobat încă realizarea proiectului, ci doar o comisie care să negocieze toate condiţiile noastre”.
Ultimele comentarii