Primăria Timișoara schimbă radical cerințele pentru curățenia stradală

Sursă foto: Brantner

Timişoara va avea contract nou de salubrizare care va include curățenia pe toate străzile. Primăria Municipiului Timișoara a publicat proiectul de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate, Caietului de sarcini şi a modelului de Contract de delegare a gestiunii prin concesiune a activităților de salubrizare stradală și deszăpezire. Acesta va fi dezbătut în Plenul Consiliului Local, de miercuri, 9 august.

 

„Timișorenii se așteaptă la un oraș curat, atât în centru, cât și în cartiere. De multe ori, mi-am exprimat nemulțumirea pentru situația actuală și am îmbunătățit-o, pe cât posibil, în baza contractului actual. Urmează să deschidem un nou capitol pentru o Timișoară curată printr-un contract nou de salubrizare, care răspunde acestor așteptări. Toate străzile asfaltate din oraș vor fi incluse în program, iar peste jumătate vor fi curățate mecanizat. Vrem să extindem numărul străzilor unde se intervine cu automăturătoare pe trotuare și să introducem monitorizarea video a vehiculelor, inclusiv a modului în care se execută periajul. Punem accent pe eficiență și economii, fără să facem rabat de la calitate. În tot acest timp nu am stat, ci am realizat o măsurătoare completă a suprafețelor străzilor din Timișoara, date care nu existau înainte. Nu mai estimăm câți bani trebuie dați, ci știm exact. Iar pentru a îndeplini aceste exigențe, căutăm nu doar o companie, ci un partener care să investească în oameni și utilaje ca să păstreze Timișoara curată”, declară primarul Dominic Fritz.

Noul contract prevede că pe 636 de străzi se va interveni mecanizat pe carosabil, iar pe 550 de străzi se va mătura manual, anunţă Municipalitatea. Acestea sunt cerințele minimale pentru viitorul operator de salubrizare. Potrivit Primăriei, va fi constituită o echipă specială pentru trotuarele și pistele de biciclete de pe malul Begăi, unde avem o suprafață de peste 20.000 de mp, care trebuie curățată zilnic. Trotuarele vor fi măturate atât manual, cât și mecanic. Cel puțin jumătate din curățenia trotuarelor va fi făcută mecanizat, ceea ce înseamnă un serviciu mai eficient cu costuri mai reduse.

„Este prima dată când suprafețele pentru care sunt prevăzute serviciile de salubrizare sunt măsurate în mod real, nu din birou”, spun reprezentanţii Primăriei care, la finalul anului trecut, printr-o firmă specializată, a efectuat măsurătorile tuturor străzilor din oraș, pentru a determina suprafața reală care trebuie salubrizată.

Sunt prevăzute activități de spălare a carosabilului, care includ peste 100 de străzi, iar pe majoritatea dintre acestea vor fi efectuate și intervenții de stropire, când temperaturile sunt ridicate. Pentru a asigura scurgerea apelor pluviale, vor fi răzuite rigolele pe 260 de străzi, cel puțin o dată pe an.

Pentru prima dată, întreaga flotă folosită la curățenia stradală va fi monitorizată GPS și prin camere video, iar recepțiile se fac prin telemetrie, digital. Decontarea lucrărilor se va face în baza probelor video. Datele colectate prin sistemul GPS vor fi publice, pentru a asigura transparența serviciilor oferite. Sistemul va permite monitorizarea în timp real, dar și verificarea prestărilor anterioare pe o perioadă de 90 de zile.

Printre obligațiile prevăzute pentru operator în caietul de sarcini se numără și achiziționarea a 1.400 de coșuri stradale, din care jumătate în primul an. Se estimează colectarea a 6.800 de tone de gunoi anual prin curățenia stradală, din care 1.500 de tone doar din golirea coșurilor stradale.

Operațiunile de deszăpezire și prevenire a poleiului vor continua într-un regim similar cu cel actual. Sunt prevăzute măsuri specifice pentru curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice din localitate şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ. Prestatorul va avea obligația de a înființa un dispecerat permanent pentru preluarea reclamațiilor și de a participa lunar la întâlniri cu reprezentanții  primăriei pentru evaluarea activității și îmbunătățirea ei.

Potrivit Municipalirăţii, „Spre deosebire de contractul anterior (de prestări servicii), delegarea gestiunii prin concesiune a activităților de salubrizare, oferă un cadru de lucru mai eficient și flexibil, care poate fi actualizat în conformitate cu nevoile reale ale orașului. Contractul include activități de salubrizare pe toate străzile asfaltate, dar numărul acestora poate fi extins, pe măsură ce se asfaltează și alte străzi. Pentru a asigura o flotă modernă de curățenie și deszăpezire, investițiile estimate devin rentabile doar în baza unui contract pe termen lung. Perioada cea mai avantajoasă pentru ambele părți, care a reieșit în urma studiului de oportunitate, este de opt ani.”

Acesta este primul contract întocmit pe baza noului cadru legislativ, respectiv OUG 133/2022, pentru modificarea și completarea OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, precum și a Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, care prevede încheierea contractului de concesiune.

 

Print Friendly, PDF & Email